به گزارش ایرنا، آمار نشان می دهد که شاخصه های بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری در دولت یازدهم بین 10 تا 80 درصد رشد نسبت به دولت دهم داشته است.
یکی از مهمترین طرحهایی که در این حوزه می تواند از آن به عنوان نماد طرحهای زیربنایی دولت یازدهم یاد کرد، فرهنگسرای شهرکرد است که پس از یک دهه در این دولت بهره برداری شد.
دولت یازدهم اگرچه با کمبود اعتبار روبرو شد و گاهی این کمبودها طرحهای عمرانی را در آستانه تعطیلی قرار داد، اما توانست با اولویت بندی طرحها و پروژه های عمرانی این بخش را به خوبی مدیریت کند.
احداث فرهنگسرای شهرکرد در سال 83 کلنگ زنی شد و قرار بود طی 3 سال به بهره برداری برسد، اما در نهایت این طرح در دولت نهم و دهم ناکام ماند تا اینکه دولت یازدهم بیشترین اعتبار را به این طرح عمرانی اختصاص داد و یکی از طرحهای مهم فرهنگی در این استان به بهره برداری رسید.
این طرح در 9 هزار مترمربع احداث شده است که می تواند در ارائه خدمات فرهنگی موثر باشد.
بخش های اداری، کتابخانه و سالن بزرگ 1200 نفری این فرهنگسرا از مهمترین ویژگی ها این طرح عمرانی است.
اما در شاخصه های دیگر فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری، دولت یازدهم به توفیقات مهم دیگری دست یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری می گوید: در دولت یازدهم شاخصه های فرهنگ و هنر استان از 10 تا 80 درصد رشد را نشان می دهد و این استان در برخی شاخص ها در کشور رتبه برتر را به دست آورد.
جواد کارگران دهکردی در گفت وگو با ایرنا افزود: تعداد کتاب های منتشره در دولت یازدهم 86 عنوان بود درحالی که تا پیش از این تعداد کتابهای منتشر شده 37 و شمارگان کتاب ها نیز از 52 هزار و 100 جلد به 127هزار جلد در این دولت افزایش یافت که این یک دستاورد مطلوب در بخش فرهنگ و هنر بود.
وی یادآور شد: تعداد ناشران استان در دولت یازدهم از 41 به 48 ناشر افزایش یافت و دولت یازدهم طرح حمایت از مولفان و ناشران را در این راستا اجرایی کرد، همچنین تعداد نمایشگاه فرهنگی و هنری استان تا پایان سال 92 حدود 84 نمایشگاه بود، اما این شاخص اینک به 133 نمایشگاه رسید و فرهنگ کتاب و کتابخوانی با برپایی نمایشگاههای ملی در استان تقویت شد.
وی، ایجاد کانون های فرهنگی هنری در کنار مساجد را از برنامه های دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد از 325 باب در دولت دهم به 408 باب در دولت یازدهم ارتقا یافت و تا پایان سال 96 نیز تعداد دیگری از کانون ها به بهره برداری می رسد.
کارگران اظهار کرد: تعداد مساجد مجری طرح تلاوت نور و تفسیر قرآنی از 480 مسجد سال 92 به 615مسجد در دولت یازدهم افزایش یافت و در این دولت توجه به توسعه فعالیت های قرآنی به صورت تخصصی و جدی در دستورکار قرار گرفت.
به گفته وی، تعداد محافل انس با قرآن از 25 جلسه در دولت دهم به 45 محفل، تعداد کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری نیز از 126 باب در دولت دهم به 161 باب در دولت یازدهم افزایش یافت.
به گفته وی، تعداد موسسات فرهنگی قرآنی استان نیز از 17 موسسه به 53 موسسه در دولت یازدهم افزایش یافت.
کارگران، قرار گرفتن سینما در سبد فرهنگی و هنری خانوارها را از برنامه های مهم دولت یازدهم بر شمرد و یادآور شد: ظرفیت سینماهای استان از 485 صندلی در دولت دهم به به یکهزار و 285 صندلی افزایش یافت و این رشد باعث دسترسی مردم شهرکرد و بروجن به صندلی های بیشتر سینما شد.
به گفته وی، طرح سلام سینما به منظور دسترسی همگانی به سینما در دولت یازدهم اجرا شد که این طرح باعث شد در روز ملی سینما بارها مردم از فیلم های در حال اکران استقبال کنند.
کارگران گفت: اکنون در این شاخص به منظور دسترسی مردم سایر شهرها و روستاها به سینما، طرح سینما سیار فعال شده است.
به گفته وی، در دولت یازدهم تعدادی فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند تولید شده از 4 عنوان دولت دهم به 27عنوان در دولت یازدهم رسید و تولید فیلم کوتاه در استان 6 برابر شد و اجرای کنسرت صحنه ای از 62 اجرا در دولت دهم به 153 اجرا در دولت یازدهم افزایش یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تعداد دفعات اجرای نمایش در دولت دهم را 315 اجرا عنوان کرد و گفت: این شاخص در دولت یازدهم به 554 اجرا رسید و در این دولت انجمن هنرهای نمایشی استان فعالیت خود را آغاز کرد.
کارگران یادآور شد: تعداد آموزشگاه های فرهنگی هنری و سینمایی استان از 29 آموزشگاه در دولت گذشته به 48 آموزشگاه در دولت تدبیر و امید رسید.
به گفته وی، تعداد کانون های تبلیغاتی از 63 کانون به 93 کانون، تعداد چاپخانه ها از 58 کانون به 103چاپخانه و تعداد نشریات محلی از 43 نشریه به 63 نشریه در دولت یازدهم افزایش یافت.
کارگران یادآور شد: در این دولت برای نخستین بار انتخابات خانه مطبوعات به صورت تمام الکترونیک با حضور حداکثری خبرنگاران و مدیران مسئول رسانه های استان برگزار شد.
وی گفت: کسب رتبه برتر شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی، راهیابی 2 اثر نمایشی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر پس از 2 دهه، راه اندازی خانه فرهنگ گندمان و خانه هنرمندان هفشجان، معرفی شهرکرد به عنوان شهر خلاق کتاب در ایران، ایجاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بن و سامان از دیگر شاخصها و دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر در دولت یازدهم بود.
به گفته وی، رکورد بیشترین خرید کتاب نمایشگاهی در دولت یازدهم در استان شکسته شد.
وی افزود: تخصیص 300 میلیون ریال اعتبار برای تسهیل در مشاغل خانگی هنری و فرهنگی از دیگر برنامه های حمایتی در بخش فرهنگ و هنر استان در دولت یازدهم بود.
به گزارش ایرنا، اکنون که روزهای پایانی دولت یازدهم فرا رسیده است، آمار و شاخص های موجود نشان می دهد که این دولت در بخش فرهنگ و هنر اقدامات اثرگذاری داشته است که ثمره برخی از این اقدامات زیربنایی در آینده مشخص خواهد شد.
چهارمحال و بختیاری براساس آخرین سرشماری ها 945 هزار نفر جمعیت دارد که در 9 شهرستان استان ساکن هستند.
گزارش: محمود رئیسی**انتشار:جهانبخش صفری
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.