شهرام احمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برآورد نهایی خسارت شکستگی خط انتقال نفت خام خوزستان به اصفهان در منطقه گندمکار شهرستان اردل در آذرماه سال گذشته در بحث خاک منطقه جنگلی حفاظت شده «هلن» را 32 میلیارد ریال اعلام کرد.
به گفته وی، در پی وقوع این حادثه خسارت زیست محیطی به آب، خاک، رودخانه و همچنین تنوع گیاهی و جانوری این خطه وارد شد.
وی، میزان خسارت وارده به آبزیان این منطقه را نیز 50 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این میزان خسارت به دادگستری و وزارت نفت نیز اعلام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری افزود: در اثر ورود ترکیبات نفتی، آلودگی های منابع آبی زیردست مانند رودخانه فصلی گندمکار، رودخانه سرخون و دریاچه سد کارون 4، جابجایی و تخریب خاک در آن محدوده به وقوع پیوست.
به گزارش ایرنا، خط لوله 435 کیلومتری انتقال نفت خام مارون – اصفهان، یکی از مهمترین خطوط انتقال نفت خام کشور است که با تامین خوراک پالایشگاه اصفهان و بخشی از خوراک پالایشگاه تهران و تبریز، نقش مهمی در تامین سوخت مورد نیاز کشور دارد.
این خط لوله 12 آذرماه امسال بدلیل بارش باران و رانش زمین در منطقه سرخون از توابع شهرستان اردل شکست و آب رودخانه سرخون، مزارع پرورش ماهی و خاک منطقه را به نفت خام آلوده کرد.
خط لوله مارون- اصفهان به دلیل عبور از ناهمواری ‌های رشته ‌کوه زاگرس، رودخانه ‌ها و دریاچه سد کارون 3 و 4، از مسیرهای سخت‌ گذر برای انتقال نفت خام کشور است.
روزانه 550 هزار بشکه نفت خام از میدان نفتی مارون خوزستان از طریق خط لوله 32 اینچی به طول 430 کیلومتر از مسیر استان های خوزستان، چهارمحال بختیاری و اصفهان وارد پایانه اصفهان می شود.
خبرنگار: سمیه پناهنده**انتشار:جهانبخش صفری
7360/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.