مجید خرازیان مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ورود ماهی 'تیلا پیای زیلی، آزولا و کپور هندی' طی این مدت به عنوان یک تهدید برای ماهیان بومی و همچنین چالش‌ بزرگ محیط زیستی کشور تبدیل شده است.
وی ادامه داد: امسال در راستای مقابله با پرورش و تکثیر آبزیان غیربومی در آب های داخلی طرح 'ارزیابی اثرات تکثیر گونه های غیر بومی' در کشور اجرا می شود.
به گفته وی، به منظور مقابله با تکثیر گونه های غیربومی آبزیان در کشور همه دستگاههای متولی از جمله شیلات، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاهیان باید کمک کنند تا بتوان این معضل را مدیریت کرد.
وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم نگاه ویژه به حوزه آبزیان شده است، افزود: معرفی و تهدید گونه های غیربومی آبزی به صورت سهوی یا عمدی یک تهدید برای محیط زیست است که نیاز به آموزش و حساس سازی افکار عمومی دارد.
به گفته وی، هم اکنون بیش از 400 گونه ماهی زینتی غیربومی نیز در کشور تکثیر می شود که تکثیر و پرورش آبزیان در دراز مدت باعث تخریب 2 چندان محیط زیست می شود.
به گفته خرازیان مقدم افزود: گونه مهاجم تیلا پیلا به عنوان یک تهدید برای گونه های بومی کارون محسوب می شود، به گونه ای که این گونه مهاجم مقاوم، همه گونه های بومی کارون را به انقراض کشانده است.
وی به چرخه اقتصادی گونه های غیر بومی در کوتاه مدت اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری بر روی گونه های بومی در بلند مدت تاثیرگذار است.
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 163 گونه ماهی در آب های شیرین و آب های داخلی کشور وجود دارد.
وی با اشاره به بحران کشور در حوضه منابع آبی افزود: در مدیریت آب و مدیریت منابع زیستی در کشور با توجه به شرایط اقلیمی با مشکل روبرو هستیم.
به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر حیات وحش کشور به مظنور شرکت در نخستین کارگاه ملی'حفاظت و مدیریت ماهیان آب های داخلی کشور' به شهرکرد سفر کرد.
خبرنگار: سمیه پناهنده** انتشار:جهانبخش صفری
7360/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.