به گزارش ایرنا، سعید محمودیان روز شنبه در همایش روز شنوایی چهارمحال و بختیاری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: سالانه حدود سه تا پنج هزار نفر به آمار مبتلایان به کم شنوایی در کشور افزوده می شود.
وی افزود: در ایران از هر یکهزار تولد2.7 مورد ابتلا به کم شنوایی گزارش می شود که این آمار در گروه سنی بالاتر به دلیل شرایط محیطی نظیر فعالیت در وضعیت با سرو صدای شدید، مصرف برخی داروها، عفونت های مزمن گوش و ضربه به سر و گوش افزایش می یابد.
محمودیان آمار شناسایی مبتلایان به کم شنوایی در کشور نسبت به سال های گذشته را رو به رشد خواند و آغاز اقدامات غربالگری و شناسایی این بیماری در دوره نوزادی و بهبود روش های تشخیصی را از دلایل افزایش این روند عنوان کرد.
وی با تشریح ضرورت اقدامات پیشگیرانه بخصوص در دوران بارداری و در زمان ازدواج و انجام اقدامات گسترده تر غربالگری در روزهای نخست تولد اظهار کرد: اگر تشخیص و یا مراقبت های بهنگام در نوزادان کم شنوا انجام نشود سیستم عصبی آنان که در ارتباط با خواندن، نوشتن، نقاشی، شعر و داستان خوانی ، تفکر و فهم برخی موضوعات است تکامل لازم نمی یابد و کودک در یادگیری های مرتبط با زبان ،دچار مشکل
می شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اگر اقدامات مداخله گرانه و درمانی برای این کودکان در سنین ابتدایی انجام نشود برای ادامه تحصیل و حتی کسب مدارج بالای علمی نیز با مشکل مواجه خواهند شد.
محمودیان بیان کرد: هرچند اقدامات اخیر سازمان بهزیستی در راستای شناسایی نوزادان و کودکان کم شنوا و پوشش 67درصدی برنامه های غربالگری قابل تقدیر است اما پس از شناسایی نوزادان کم شنوا، مرکزی برای ارجاع خانواده ها برای درمان این بیماری در کشور وجود ندارد.
محمودیان با بیان این که در زمینه غربالگری در کشور اقدامات ارزنده ای انجام گرفته ، اظهار کرد: با این وجود در زمینه تشخیص و مداخله و درمان پس از شناسایی کم شنوایان بخصوص در نوزادان اشکالاتی وجود دارد.
وی بیان کرد: درمان این بیماری به حدی ضروری است که بر میزان ابتلا به دیگر بیماری ها در بزرگسالی تاثیر چشمگیری دارد به گونه ای که طبق گزارشات به اثبات رسیده افراد کم شنوا در ابتلا به دیابت 2 برابر و در ابتلا به آلزایمر و زوال عقل، حدود پنج برابر مستعد تر از دیگران هستند.
وی افزود: مرگ ومیر در این بیماران زودتر حادث شده و ابتلا به افسردگی ، اختلالات کلیوی و بیماری های قلبی و عروقی در آنان بیشتر از دیگران گزارش می شود.
محمودیان ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی از کم شنوایی با عنوان اپیدمی خاموش نام برده و از آمار رو به افزایش آن در جهان ابراز نگرانی کرده است.
وی بیان کرد: در این راستا، این سازمان هر ساله اقدام به تدوین برنامه هایی بر اساس شعارهایی خاص می کند و بسیاری کشورها نظیر ایران ملزم به رعایت آن هستند که تدوین برنامه های پنج ساله در کشورها نمونه ای از این الزامات است.
وی رتبه ایران را در زمینه اجرای برنامه های کم شنوایان سازمان بهداشت جهانی در ردیف هفت کشور اصلی عنوان و تصریح کرد: براساس الزامات سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سه ماه گذشته اقدام به انعقاد تفاهمنامه با سازمان بهزیستی برای همکاری مشترک و ادغام برنامه های مرتبط با پیشگیری، غربالگری و شناسایی و درمان مبتلایان به کم شنوایی کرده است.
محمودیان،همچنین از رایزنی با معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای تدوین برنامه و رشته های درسی اختصاصی کم شنوایی با گرایش های مختلف با هدف انجام اقدامات توانبخشی برای کم شنوایان براساس استانداردهای لازم در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در آینده ای نزدیک خبرداد.
وی در ادامه با بیان اینکه 6 استان در کشور میزان آمار مبتلایان به کم شنوایی شناسایی شده آنان حدود چند برابر نرم کشوری است اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مرکزی و بوشهر از استان هایی هستند که میزان ابتلا در هر یکهزار نفر آنان بیش از میانگین آمار کشور است.
محمودیان عوامل ارثی و ژنتیکی به دلیل ازدواج های خویشاوندی را یکی از دلایل آمار بالا در این استان ها پیش بینی کرد و افزود: اثبات این مساله و تحقیقات در زمینه آن در دست بررسی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش بیماری کم شنوایی را قابل درمان خواند و بیان کرد: با توجه به هزینه های بالای درمان این بیماران، اختصاص منابع مشخص برای غربالگری، پیشگیری، افزایش سطح سواد سلامت شنوایی جامعه و اقدامات مداخله گرانه و درمانی از راهکارهای کاهش آمار ابتلا به کم شنوایی است.
عبدالمجید فدایی ادامه داد:وزارت بهداشت با ادغام برنامه کم شنوایی در نظام شبکه ها و همکاری جدید با سازمان بهزیستی درصدد است اقدامات شناسایی و مداخله گرایانه در خانه و مراکز بهداشتی، جامعه سلامت روستایی و شهری ، استان و دانشگاه های علوم پزشکی ودرمجموع جامعه تسری یابد.
وی افزود: در این راستا نیاز است مراکزی برای ارائه خدمات سطح 2به افراد نیازمند ارجاع به مراکز تخصصی تر تعیین و تجهیز شود.
فدایی این اقدام را نیازمند همکاری بین بخشی ادارات و دستگاه های مرتبط در استان دانست.
وی ادامه داد: براساس آخرین اطلاعات سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری سال گذشته 20هزار و 138نوزاد در زمینه کم شنوایی غربالگری شدند و اقدامات لازم برای شناسایی مبتلایان به این بیماری انجام شد.
فدایی در ادامه ژنتیک و وراثت را عامل اصلی ابتلا به کم شنوایی در این استان عنوان کرد و گفت: در برخی شهرستان ها به دلیل ازدواج خویشاوندی آمار ابتلا به این بیماری بالاست که نیازمند کار بیشتر در این زمینه است.
وی افزایش سطح سواد سلامت شنوایی جامعه، آموزش مادران بخصوص در سه ماهه سوم بارداری برای پیگیری برنامه های غربالگری و ترغیب آنان به انجام آزمایشات کم شنوایی در نوزادان سه تا پنج روزه، انجام آزمایشات با استفاده از روش های جدید و درمان سریع را از راهکارهای کاهش ابتلا به این بیماری برشمرد.
وی همچنین ، انجام تحقیقات و ایجاد بستری مناسب برای مطالعات و مداخلات علمی در این زمینه را ضروری دانست.
به گزارش ایرنا، تاکنون سه هزار و ۵۱ نفر کم شنوا و ناشنوا در این استان شناسایی شده که طی ۱۰ سال گذشته ۱۵۰ نفر از این افراد با حمایت این اداره کل مورد عمل کاشت حلزون گوش قرار گرفته اند.
همچنین هم اکنون ۲۰۰ کودک ناشنوا و کم شنوا در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که ۱۰۰ نفر از این تعداد در مراکز توانبخشی و مابقی در مدارس عادی در حال تحصیلند.
همایش شنوایی به مناسب 13 اسفند ماه روز جهانی شنوایی و باهمکاری اداره کل بهزیستی استان و به همت موسسه توانبخشی نوای مهر استان با حضور جمعی از کارشناسان مراکز بهداشتی و خانواده های کودکان کم شنوا در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی** انتشار دهنده:محمود رئیسی
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.