به گزارش ایرنا، گودرز امیری روز چهارشنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با اقدامات صورت گرفته ، خطرات ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان به حداقل رسیده است.
وی افزود: اکنون مشکلی در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد.
امیری تصریح کرد: گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نیاز مردم چهارمحال و بختیاری به اندازی کافی موجود است.
وی یادآور شد: اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری هر چه سریعتر نسبت به شناسایی کانون های آلوده و انجام اقدامات لازم به منظور آزمایش های مورد نیاز در این زمینه اقدام کند.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات مطلوب دولت یازدهم در این استان اظهار کرد: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید یکهزار و 100 میلیارد ریال برای آبرسانی به نقاط مختلف این استان اختصاص یافت.
وی گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم 220 شهر، روستا و ناحیه صنعتی چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی سیار می شد.
امیری تاکید کرد: این در حالیست که همی اینک تنها 38 روستای چهارمحال و بختیاری با تانکر آبرسانی می شود.
وی افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته تامین آب پایدار روستاهای باقیمانده در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اجرای طرح های تغذیه مصنوعی، آبخیزداری و آبخوان داری در استان ضرورت دارد.
وی یادآور شد: با اجرای طرح های تغذیه مصنوعی، آبخیزداری و آبخوان داری می توان ضمن هدایت آب های سطحی به لایه های درون زمین نسبت به ارتقای کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی اقدام کرد.
امیری اظهار کرد: هم اینک 92 درصد آب آشامدنی چهارمحال و بختیاری از منابع زیرزمینی تامین می شود.
وی گفت: بانک اطلاعاتی مربوط له آلودگی آب، خاک و هوا در چهارمحال و بختیاری باید از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهیه و گردآوری شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: به منظور استفاده بهینه و ارتقای بهره وری از منابع آب شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان تا نیمه نخست سال آینده نسبت به اصلاح شبکه های فرسوده اقدام کنند.
وی افزود: استفاده از مشارکت های مردمی برای اصلاح شبکه های فرسوده آبرسانی در نقاط شهری و روستایی نقش مهمی در سرعت بخشی به روند اجرای این طرح دارد.
امیری احیای تالاب گندمان از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری را اقدامی ارزشمند اعلام و تصریح کرد: احیای سایر دشت های استان به ویژه دشت شهرکرد هم باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.
وی یادآور شد: اداره کل مدیریت بحران استانداری باید زیرساخت های ضروری برای مقابله با انواع حوادث پیش بینی نشده را شناسایی و برای تامین اعتبار مورد نیاز به منظور تهیه این زیرساخت ها اقدام کند.
مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تاکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 20 استان کشور شیوع یافته است.
عبدالمحمد نجاتی چهارمحال و بختیاری را شانزدهمین استان درگیر کشور در بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلام و اظهار کرد: تاکنون 44 کانون آلوده در این استان شناسایی شده که از این تعداد 14 کانون شهری و 30 نقطه روستایی است.
وی افزود: کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تا اسفند امسال نقش مهمی در جلوگیری از بیماری و رفع مشکلات احتمالی دارد.
نجاتی تصریح کرد: در صورت مثبت بودن آزمایشات مربوط به این بیماری لاشه پرندگان بیمار معدوم می شود.
وی یادآور شد: اقدام فوری در مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ضروری و تاخیر در این زمینه باعث بروز مشکلات جبران ناپذیر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هم گفت: تاکنون موردی از ابتلای انسانی به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری مشاهده و گزارش نشده است.
مرتضی هاشم زاده اظهار کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به انسان در چهارمحال و بختیاری از سوی مسئولان مربوطه صورت گرفته است.
وی همچنین از آغاز اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: این طرح از یکم اسفند امسال تا 15 فروردین سال آینده به مدت 45 روز اجرای می شود.
هاشم زاده تاکید کرد: در این طرح 15 اکیپ دو نفره به صورت شبانه روزی افزون بر 20 هزار مورد نظارت بر 10 هزار و 398 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در چهارمحال و بختیاری را بر عهده دارند.
وی یادآور شد: مردم می توانند به منظور شکایت از نحوه فعالیت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی با سامانه های تلفنی 190 و 1490 تماس بگیرند.
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باعث مرگ و میر 70 تا 100 درصدی در پرندگان می شود.
در صورت انتقال این بیماری به انسان می تواند تا افزون بر 50 درصد مرگ و میر داشته باشد.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشار دهنده : محمود رئیسی
/2097/7362
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.