در عید نوروز پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند واکسیناسیون دید و بازدید نوروزی نیز رونق پیدا کند و درنتیجه خرید آجیل در حجم بالا مورد نیاز افراد است اما متاسفانه قیمت بالای برخی انواع آجیل موجب بروز مشکل برای خریداران شده و بسیاری به خرید اقلام با قیمت مناسب‌تر روی آورده‌اند و خرید پسته، بادام هندی، فندق و.... که قیمت بالایی دارند در توان بسیاری از اقشار جامعه نیست.

 

به گزارش ایسنا، عید باستانی نوروز از زمان‌های گذشته دارای آداب و رسوم خاصی بوده که افراد با توجه به باورهای خود تمامی این رسوم زیبا را نسل به نسل حفظ کرده‌اند البته طی دو سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا برخی آداب عید نوروز مانند دید و بازدید و یا سفرهای نوروزی از رونق افتاد اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به آمار بالای واکسیناسیون در کشور درعید نوروز پیش رو شاهد رونق دوباره‌ی دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی باشیم.

هرساله در روزهای پایانی سال بازار نیز رنگ و بویی متفاوت پیدا می‌کند و تمامی افراد جامعه برای خرید مایحتاج خود برای ورود به سال جدید در تکاپو هستند برای مثال خرید لباس نو، ماهی قرمز و سایر موارد مورد نیاز سفره هفت‌سین از زیبایی‌های بازار در این ایام است.

با توجه به وجود رسم دید و بازدید و صله ارحام در عید نوروز، از زمان‌های گذشته مرسوم بود از مهمانان با میوه، شیرینی و یا گز که یکی از محصولات و سوغات‌های چهارمحال و بختیاری است و همچنین انواع گوناگون آجیل پذیرایی شود اما در سال‌های اخیر شاهد افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای در بازار فروش آجیل و خشکبار بودیم البته دو سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از افراد اقدام به دید و بازدید نمی‌کردند و بنابراین آجیل نیز با توجه به قدرت خرید مردم یا از سبد خرید آن‌ها حذف و یا تنها به میزان مصرف شخصی خریداری می‌شد.

اما در عید نوروز پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند واکسیناسیون دید و بازدید نوروزی نیز رونق پیدا کند و درنتیجه خرید آجیل در حجم بالا مورد نیاز افراد است اما متاسفانه قیمت بالای برخی انواع آجیل موجب بروز مشکل برای خریداران شده و بسیاری به خرید اقلام با قیمت مناسب‌تر روی آورده‌اند و خرید پسته، بادام هندی، فندق و.... که قیمت بالایی دارند در توان بسیاری از اقشار جامعه نیست.

قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است

خدارحم مرادی - رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بازار آجیل و خشکبار و افزایش قیمت در این بازار، اظهار کرد: قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش و به دلیل بالا بودن قیمت در این حوزه قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است.

مرادی افزود: برخی از انواع آجیل موجود در بازار وارداتی هستند و به دنبال افزایش قیمت ارز و دلار این محصولات نیز افزایش قیمت پیدا کردند اما گران شدن برخی از انواع آجیل مانند پسته به دلیل کاهش میزان محصول برداشتی در پی خشکسالی و کمبود آب رخ داده است.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم افرادی که دارای توانایی مالی نیستند از انواع آجیل که دارای قیمت مناسب‌تری هستند خریداری می‌کنند و خرید اقلامی مانند پسته مختص افراد با توانایی مالی بالاتر شده است.

مرادی عنوان کرد: متاسفانه تا امروز فروش آجیل در شهرکرد مطلوب نبوده و بازار این محصول از رونق خوبی برخوردار نیست اما میزان فروش آجیل و خشکبار در هفته پایانی سال رونق بیشتری دارد و اکثر مردم در روزهای پایانی سال اقدام به خرید آن می‌کنند به همین دلیل باید امیدوار بود در روزهای آینده بازار فروش آجیل رونق پیدا کند البته این موضوع با توجه به افزایش قیمت موجود به قدرت خرید مردم بستگی دارد.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرکرد خاطرنشان کرد: درحال حاضر پسته با قیمت میانگین هرکیلوگرم ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد همچنین قیمت هر کیلوگرم فندق حدود ۲۰۰ هزار تومان و بادام هندی نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان است و این موضوع موجب شده استقبال مردم از خرید این محصولات کاهش پیدا کند و افرادی که توانایی خرید ندارند به خرید اقلامی مانند برنجک و گندمک روی می‌آورند زیرا این اقلام حجمی بوده و دارای قیمت مناسب‌تری نیز هستند همچنین بادام زمینی و نخودچی نیز به نسبت سایر انواع آجیل قیمت پایین‌تری دارند و به همین استقبال از خرید آن‌ها نیز بیشتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.