حجت الاسلام محمدعلی نکونام در جلسه مشترک شورای زکات و اقامه نماز استان افزود: با توجه به جلسات و برنامه‌ریزی‌های متعدد که در استان انجام شده است، اما اهداف این شورا آن گونه که شایسته است، محقق نشده و دستگاه‌های مرتبط زمینه‌ را فراهم کنند تا مودیان زکات نسبت به پرداخت زکات اموال خود اهتمام داشته باشند.

وی گفت: پرداخت زکات فطریه به خوبی در بین مردم نهادینه شده است و روحانیون، مروجان و مبلغان و دستگاه‌های مرتبط با امر تبلیغات و فرهنگ‌سازی این فریضه، باید نسبت به نشر و بیان برکات زکات و آثار و مسائل و احکام شرعی پرداخت زکات بیشتر تلاش و مردم را تشویق و ترغیب کنند.

امام جمعه شهرکرد به مشخص بودن و مجوزدار شدن افراد و متولیان جمع‌آوری زکات تاکید کرد و گفت: افراد، گروه‌ها و مووسسات باید با مراجعه به دبیرخانه زکات، مجوز دریافت کنند تا جمع‌آوری و توزیع زکات به صورت متمرکز انجام شود.

وی ،با اشاره به نزدیک شدن به ایام عید سعید فطر و جمع‌آوری زکات فطریه افزود: در شرایط موجود که هنوز برای برپای نماز عید سعید فطر از سوی ستاد ملی کرونا برنامه‌ی اعلام نشده است، باید تمهیدات لازم برای جمع‌آوری زکات فطریه پیش بینی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه نماز جماعت باید بیش از پیش جایگاه واقعی خود در جامعه را پیدا کند، گفت: برپایی نماز جماعت در ادارات و مدارس و دانشگاه‌ها نیاز به برنامه جدی دارد.

نکونام ،بر برپایی نماز جماعت در مدارس به عنوان یک نهاد تربیتی تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ دین و نماز در مدارس به عنوان یک اولویت است.

وی، بر آموزش به متولیان امر کفن، دفن و غسل اموات در استان تاکید کرد و گفت: در هر شهر تعدادی از افراد باید برای آموزش مسایل اموات انتخاب شوند تا با همکاری سازمان تبلیغات و ستاد اقامه نماز آموزشهای لازم را فرا گیرند.

وی با تاکید بر اینکه غسل، کفن و دفن اموات یک تکلیف شرعی است و باید درست انجام شود، گفت: این افراد زیر نظر شهرداری‌ها ملزم به ارائه خدمات به اموات هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین درسال ۹۷ افزود: یکی از برنامه‌های این سند ترویج دین و نماز و اعتقادات و ارزشهای دینی در بین دانش‌آموزان است.

فرحناز قائدامینی افزود: در سال تحصیلی جاری  ۲۴۱ امام جماعت زن و مرد در مدارس استان برای برپایی نماز فعالیت داشتند  و ۲ هزار و ۱۶۰ نفر از فرهنگیان نیز برای برپایی نماز جماعت در مدارس فعالیت داشتند.

وی گفت: اجرای طرح عملی آموزش نماز در ۳۰۱ مدرسه، تهیه و توزیع ۱۳ عنوان کتاب احکام و برپایی نماز وصال عشق و تهیه و تنظیم دستورالعمل جامع زنگ نماز در مدارس از برنامه‌های آموزش و پرورش در توسعه و ترویج فرهنگ نماز و نمازخوانی در مدارس استان بود.

وی به برپایی ۱۰ پیش اجلاسیه نماز در مدارس اشاره کرد و گفت: توسعه فرهنگ دینی و نماز در اولوبت برنامه‌های فرهنگی مدار ساتان است.

 به گزارش ایرنا، زکات  امری واجب است که به ۹ چیز تعلق می گیرد که عبارتند از گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره سکه دار، یعنی سکه رایج معامله که هر کدام دارای نصاب شرعی هستند که تا وقتی به آن حد نصاب برسند و جامع شرایط دیگر نباشد زکات به آنها تعلق نمی‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.