مهرداد جوادی روز دوشنبه در نشست با فرماندار شهرستان کیار تاکید کرد: برای تهیه این طرح ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته است.

وی افزود: با تهیه طرح مطالعاتی و مرمت قلعه تاریخی صمصام‌ السلطنه شلمزار ،عملیات بازسازی این بنای ارزشمند تاریخی انجام می‌شود.

جوادی تصریح کرد: از سال ۱۳۸۶ تاکنون ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی و استانی برای مرمت ستون‌های سنگی، استحکام‌بخشی و کلاف‌کشی، اجرای کف‌فرش آجری، گچ‌کشی و سفیدکاری، احداث سرویس‌های بهداشتی، اجرای تاسیسات الکتریکال و مکانیکال و مرمت بام و عایق‌کاری قلعه شلمزار هزینه شده است.

وی یادآور شد: براساس برآوردهای صورت گرفته اعتبار مورد نیاز برای مرمت قلعه شلمزار حداقل ۶۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تکمیل محوطه‌سازی، کف‌فرش، نازک‌کاری، اجرای تاسیسات لوله‌کشی، نورپردازی و حفاظتی، ساخت و نصب متعلقات چوبی در و پنجره، تکمیل و مرمت نمای آجری سنتی و همچنین تکمیل حوض مهمترین عملیات مورد نیاز برای تکمیل بنای قلعه شلمزار به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا،قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه شلمزار با ۲ هزار مترمربع وسعت و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در شمال غرب شلمزار و در ۴۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

این قلعه در سال ۱۳۰۷ ساخته شد و ۲۶ آذر ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری همچنین گفت: اقدامات لازم برای واگذاری کاخ قلعه دزک به بخش خصوصی انجام شده است.

جوادی تاکید کرد: استفاده از توان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقش مهمی در روند توسعه این بخش‌ها در چهارمحال و بختیاری دارد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند برای انجام سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از تسهیلات  بانکی ارزان‌قیمت به‌خصوص در حوزه روستایی و عشایری بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا، کاخ قلعه تاریخی دزک ۱۶ تیرماه ۱۳۶۷ به شماره ۱۷۳۱ به‌عنوان اثر تاریخی درجه یک در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

دزک شهرستان کیار در ۳۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.