مهرداد جوادی روز یکشنبه به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای انجام عملیات اجرایی این حمام تاریخی شهرکرد تاکنون ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی افزود: از این مبلغ ۴ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی (هیات امنای مسجد جامع ) و بقیه از سوی اداره کل میراث فرهنگیف گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری تامین و هزینه شد.

جوادی تصریح کرد: مرمت کامل و تجهیز بنای حمام تاریخی مسجد حداقل به ۴ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی مرمت این بنا تاریخی شامل استحکام‌بخشی پی و بدنه، جمع‌آوری الحاقات، کف‌سازی و کف‌فرش با آجر سنتی، تعویض آجرهای فرسوده، پاک‌سازی اندود گربه‌روها، گچ نیم‌کوب، نمای آجری، بندکشی و پشت‌بام‌سازی بوده است.

به گزارش ایرنا، حمام تاریخی مسجد جامع شهرکرد از جمله گرمابه‌های موجود در چهارمحال و بختیاری که به‌لحاظ ویژگی‌های معماری دارای ارزش تاریخی بالایی است.

این بنا تاریخی شهرکرد از "ورودی"، "سربینه"، "گرم‌خانه"، "تون" و "خزینه" تشکیل شده است.

تاریخی دقیق احداث این بنا در هیچ منبعی ذکر نشده و تنها از سبک معماری و همزمانی ساخت آن با مسجد جامع  شهرکرد به احتمال زیاد از بناهای دوره قاجار است.

مصالح به‌کار رفته در بنای حمام تاریخی شامل "آجر با ملات گِل و ساروج" است.

همچنین مسجد جامع شهرکرد در دوره قاجاریه از سوی "حاج محمدرضا خان ستوده" به شیوه مساجد متأخر در محله "خان" مرکز چهارمحال و بختیاری و به سبک "اصفهانی" بنا شده است.

این مسجد و حمام مجاور آن ۱۵ دی ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.