به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرکرد، حجت الاسلام محمدعلی نکونام روز دوشنبه در دیدار با  اعضای شورای اسلامی استان به مناسبت فرارسیدن ۹ اردیبهشت‌ماه روز شورا افزود: مساله آب استان ،یک مساله نگران کننده است، که باید از طریق استان و متولیان استانی دنبال شود.

وی، بر حاکم شدن منطق در رفع مشکل آب استان تاکید کرد و گفت: اگر بی‌منطقی حاکم شود، همیشه با این مشکلات مواجه خواهیم بود و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها ادامه دار خواهد بود.

به گفته وی،هم‌اکنون نسبت به مساله آب پیگیری‌ها در حال انجام است و دستگاه‌های متولی در حال پیگیری هستند و کارها در حدی که می‌شود، در حال انجام است و در مساله آب، باید منطق حاکم شود و کارها منطقی پیش برود.

وی، با تاکید بر اینکه این استان با انتقال آب مخالف نیست و باید آب به جاهای دیگر انتقال داده شود و همه مردم از این نعمت بهره‌مند شوند، افزود: باید در استان آبی باشد تا همه بهره‌مند شوند و باید در انتقال آب سهم‌ها و حق‌آبه‌ها تعیین و رعایت شود.

نکونام افزود: انتقال آب با منطق و رعایت سهم مهم است و نباید با تونلی که این همه ضایعه برای یک استان به وجود می‌آورد، طرح‌های انتقال آب اجرایی شود که دغدغه مردم و نگرانی مردم افزایش پیدا کند.

وی اظهار داشت: با انتقال آب به صورت غیرکارشناسی باید به مردم حق داد که نگران باشند و دولتمردان و دست‌اندرکاران اجرای طرح، باید با بررسی دقیق‌تر، این طرح را اجرا کنند و اجازه ندهند یک استان برای اینکه استان‌های دیگر می‌خواهند برخوردار بشوند، آسیب ببیند که این امر منطقی و عُقلایی نیست و وسیله و روش انتقال آب باید درست بررسی شود.

به گفته وی، اعتباری که برای اجرای تونل هزینه می‌شود را برای به‌گونه‌ای هزینه کنند که  آب را ثقلی و به وسیله پمپاژ بالا ببرند تا حق استانی و مردم یک استان ضایع نشود.

وی گفت: با اجرای طرح کارشناسی و دقیق، نگرانی هم به وجود نخواهد آمد و طرح با تفاهم و با نگاه درست و محبت‌آمیز اجرا خواهد شد و مردم رو در روی هم قرار نخواهند گرفت.

امام جمعه شهرکرد گفت: این رو در روی هم قرار گرفتن مردم و یا رو در روی هم قرار دادن مردم بقطع کار درستی نیست و مسوولان در حوزه‌های مختلف دنبال این امر هستند.

نکونام، به هماهنگی و بها دادن به یکدیگر در جامعه تاکید کرد و گفت: شوراها به مسئولان و مسئولان به شوراهای بها بدهند و با همدلی و همراهی با همدیگر تصمیم‌گیری کرده و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

وی اظهار داشت: درحال حاضر ظرفیت مردمی برای حل مشکلات ظرفیت بسیار عظیمی است که این امر با شیوع ویروس کرونا در کشور به نمایش گذاشته شد.

امام جمعه شهرکرد، به خنثی کردن فتنه‌ها در کشور به برکت استفاده از ظرفیت مردمی اشاره کرد و گفت: ۸ سال دفاع مقدس به وسیله مردم اداره شد و اگر حضور مردم در صحنه نبود، دولت‌ها و نظام به تنهایی نمی‌توانستند کار بکنند.

وی افزود: ظرفیت مردم بسیار عظیم و ارزشمندی است،که توانستیم با استفاده از این ظرفیت، توطئه‌ها و نقشه‌های مکارانه شیاطین و آمریکا و صهیونیست را خنثی کنیم.

امام جمعه شهرکرد، با اشاره به نقش گروه‌های جهادی در حل مشکلات گفت: در حال حاضر گروه‌های جهادی که از دل مردم می‌جوشد، گروه‌های فکری، مردمی، فعال، با انگیزه، دغدغه‌مند، خودجوش به میدان کار آمدند که این امر باید مورد توجه قرار بگیرد.

نکونام افزود: هیچ دستگاهی نباید احساس کند که بدون مردم می‌تواند کار خودش را پیش ببرد، هیچ فردی احساس نکند که بدون مردم می‌تواند کار خودش را پیش ببرد، این یک ضرورت است.

وی، به نگاه ویژه و خاص امام خمینی(ره) به شوراها اشاره کرد و گفت: ایشان حضور و نقش مردم را در صحنه یک نقش عمیق و کاربردی و اثرگذار می‌دانستند.

امام جمعه شهرکرد افزود: امام خمینی(رحمه الله علیه) باور داشتند که نظام جمهوری اسلامی باید با حضور جدی مردم اداره شود و نظام بدون مردم نظام استبدادی و نظام طاغوتی و نظام دینی نیست.

وی با بیان این که نگاه درست به نقش و جایگاه مردم در اداره امور کشور وجود ندارد، گفت: در این جهت گاهی مواجه‌ایم با بعضی از دیدگاه‌های ناقص که این نگاه را در خودشان شکل نداده‌اند و یا اگر هم شکل داده‌اند، در عمل احساس می‌کنند که نوعی معارضه با آن‌ها دارد صورت می‌گیرد و در عمل فکر می‌کنند، اگر به نقش مردم و نظر مردم و شوراهای برخواسته از مردم توجه شد، این یک مانعی برای حاکم شدن اهداف خودشان است، متاسفانه بعضی‌ها اینگونه تصور می‌کنند و این غلط است، شوراها نه تنها مانع نیستند بلکه ما را  در رسیدن به اهداف و برنامه‌هایمان یاری خواهند کرد. 

نکونام خاطر نشان کرد: دولتمردان در هر مقطع و با هر هدفی که روز کار می‌آیند، اگر بخواهند نگاه‌ها و اهداف خودشان را درست دنبال کنند باید از ظرفیت شوراها استفاده کنند، تا بتوانند به اهداف خود برسند.

وی، با بیان اینکه گاهی در عمل با یک سری افرادی مواجه هستیم که مانع این امر می‌شوند، افزود: در کلان کشور نیز اینگونه نیست، در مجموعه آن دولتمردان هم که نگاه می‌کنیم همه چنین دیدگاه‌هایی را ندارند، بسیاری می‌خواهند که به مردم بها بدهند، ولی خوب بعضی جاها که یک مسئول موثری وجود داشته باشد همان یک مسئول موثر گاهی، به طور مثال در یک وزارتخانه‌ای یا در همان حیطه وزارتخانه یکباره یک مجموعه عظیمی از شوراها را کنار می‌زند و از نقش و آثار مردم محروم می‌شود، مسئولی در یک استان نقش مردم را کم‌رنگ می‌کند و بهای لازم به نقش مردم نمی‌دهد، به همان اندازه از ظرفیت مردمی، از ظرفیت شوراها محروم می‌شود و تنها محرومیت هم نیست، بعضی مشکلات هم به وجود می‌آید.

نکونام تاکیدکرد: مسائل و مشکلاتی که وجود دارد ناشی از نبود تعامل و همدلی و گفت‌و گو نکردن و مطالب را به هم نزدیک نکردن است که باید برای رفع مشکلات دست به دست هم داد تا کشور به آبادانی برسد.

رییس شوری اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این دیدار با انتقاد از اینکه بخش دولتی با بخش مردمی هماهنگ نیست، افزود: شوراهای اسلامی به عنوان رابط بین مردم و مسوولان هستند، اما این امر هنوز پذیرفته شده نیست.

فرهاد رییسی افزود: شوراهای اسلامی با استفاده از ظرفیت مردم با کمترین هزینه بیشترین خدمات را ارائه می‌دهد که می‌توان با رفع مشکلات مالی شورا زمینه فعالیت بیشتر این نهاد را فراهم کرد.

وی گفت: هم‌اکنون یک‌هزار و ۶۷۹ نفر عضور شورای اسلامی شهر و روستای استان هستند و ۱۰ شورای شهرستان در سطح استان تشکیل شده است.

عضو شورای اسلامی شهرکرد اظهار داشت: اگر اعضا شورا مسلط به قانون نباشند به جایگاه شورا خدشه وارد می‌شود که این امر می‌طلبد آموزش‌های اعضای شورا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رییسی، به بحث و  موضوع انتقال آب استان اشاره کرد و گفت: نهادهای نظارتی باید مقابل زیاده‌خواهی قانون گریزان را گرفته تا منافع به حق مردم استان حفظ شود.

نماینده مردم شهرستان بن در شورای اسلامی شهر و روستا به تازه تاسیس بودن این شهرستان و وجود محرومیت‌های مختلف و اختلاف با دستگاههای دولتی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: این شهرستان تازه تاسیس از شهرستان‌های محروم استان است که باید برای رفع مشکلات مردم و رفع تعارضات با این دستگاه‌های اجرایی بیشتر تلاش شود.

زلیخا قنبری افزود: با توجه به اینکه سد زاینده‌رود در این شهرستان است اما برخی روستاهای این شهرستان با مشکل آب مواجه هستند، که باید برای رفع مشکل آب مناطق روستایی استان تلاش بیشتر انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.