حجم زیاد اخبار پیرامون شیوع یک ویروس جدید در جهان با عنوان کووید 19 باعث یک ترس آشکار یا پنهان در بسیاری از مردم شد و از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، ترس و اضطراب ناشی از ابتلای به این ویروس بسیاری از افراد را فرا گرفت.

به عقیده کارشناسان، اضطراب، واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدیدآمیز است اما اگر شدید و طولانی شود منجر به رنج می‌شود و زندگی را مختل می‌کند.

اضطراب می‌تواند روی سیستم ایمنی تاثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماری‌ها تضعیف کند و گاهی این اضطراب باعث بروز رفتارهای ناکارآمد می‌شود.

این روزها در عین حال که برخی با بی‌تفاوتی از کنار ویروس کرونا عبور می‌کنند، اما خیلی‌ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند و در این میان این اضطراب و نگرانی برای برخی از خانواده‌هایی که یک یا چندتن نفر از اعضای آنها، دارای بیماری زمینه‌ای است، بیشتر از سایر خانواده‌ها است.

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مختصصان و مسئولان مربوطه هشدار می‌دادند که افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون، دیابت، مشکلات ریوی، آسم و نارسایی کلیوی هستند، بیش از سایر افراد در معرض خطرند و این افراد باید در رعایت توصیه‌های بهداشتی، اهتمام بیشتری به کار گیرند.

 اما این موضوع اضطراب و هراس را در چنین خانواده‌هایی بیشتر کرده است و بسیاری از امور زندگی این افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است.

اضطراب در خانواده‌های با بیمار پرخطر بیش از دیگر خانواده‌ها است

یکی از شهروندانی که ۲ تن از اعضای خانواده‌اش دارای بیماری زمینه‌ای هستند در خصوص ترس و هراس حاکم بر خانواده خود به خبرنگار ایرنا گفت: مادرم از مشکلاتی نظیر فشار خون، دیابت و بیماری قلبی رنج می‌برد و پدرم دارای مشکلات تنفسی و آسم است و از روزی که کرونا در استان شایع شد فضای نگران کننده‌ای در خانواده ما شکل گرفته است.

وی ادامه داد: پدر و مادرم با شنیدن اخباری که حاکی از در معرض خطر بودن افراد دارای بیماری‌های زمینه ای است، به شدت نگران می‌شوند و این نگرانی روز به روز بیشتر می‌شود.

یک شهروند: روحیه پدر و مادرم که دارای بیماری زمینه‌ای هستند ضعیف شده است و گاهی تصور می‌کنند اگر مبتلا به ویروس کرونا شوند حتما می‌میرند و امیدی به زندگی ندارند.

این شهروند جوان با ابراز ناراحتی از روحیه شکننده پدر و مادرش و وسواس خانواده برای مراقبت از آنها، تصریح کرد: روحیه پدر و مادر بسیار ضعیف شده است آنها بر اساس اخبار منتشر شده گاهی تصور می‌کنند اگر روزی مبتلا به ویروس کرونا شدند ،امیدی به زندگی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به خاطر این شرایط دیگر اعضای خانواده اجازه نمی‌دهند پدر و مادر به بیرون از خانه بروند و اگر هم ضرورتی پیدا شود با اضطراب و هراس بسیاری انجام می‌شود.

این شهروند شهرکردی ادامه داد: ما فرزندان هرگاه برای کار ضروری به بیرون از خانه می‌رویم عذاب وجدان می‌گیریم که مبادا با بازگشتمان به خانه ناقل ویروس باشیم و آن را به پدر و مادر خود انتقال دهیم از همین رو روزهای بسیار سختی را سپری می‌کنیم.

چهارمحال و بختیاری جمعیتی افزون بر ۱۳۵ هزار نفر گروه پرخطر دارد  که دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در غربالگری و بیماریابی این ۶ گروه پیشگام شده است.

بنا بر آخرین آمارهای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، ۲۸.۳ درصد جمعیت این استان دارای فشار خون بالا، ۹ درصد جمعیت مبتلا به دیابت هستند و ۵۲.۶ درصد مردم دچار اضافه وزن هستند که با احتساب سایر گروه‌های پرخطر از جمله بیماران ریوی و کلیوی و مادران باردار جمعیتی افزون بر ۱۳۵ هزار نفر را شامل می‌شوند، که دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در غربالگری و بیماریابی این ۶ گروه پیشگام شده است و درصد بالایی از این افراد را تحت برنامه بیماریابی قرار داده است.

پس از گذشت هفته‌ها از شیوع ویروس کرونا در جهان، هنوز این ویروس ناشناخته مانده و مقالات علمی مختلف و گوناگون در این خصوص نوشته شده است که هریک ممکن است پرده‌ای از نوع رفتار این ویروس را آشکار کند ، اما تاکنون قانون اثبات شده‌ای در این  خصوص قطعی نشده و واکسن و درمان مشخصی برای آن کشف نشده است.

با این وجود متخصصان حوزه بهداشت و درمان با تحلیل آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا عنوان می‌کنند که نمی‎توان به طور قطع گفت که افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر هستند.

افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در شرایط یکسان با افراد عادی قرار دارند

یک متخصص نفرولوژی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از گروه‌های پرخطر که بارها از آن نام برده شده است، بیماران کلیوی هستند اما بر اساس آمارهای موجود از مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در استان، تاکنون موردی از بیماران کلیوی گزارش نشده است.

افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در شرایط یکسان با افراد عادی قرار دارند و نباید با انتشار اخباری که منجر به ترس و هراس این دسته از افراد می‌شود سیستم ایمنی بدنی آن‌ها را تضعیف کرد.

لیلا محمودنیا افزود: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در شرایط یکسان با افراد عادی قرار دارند و نباید با انتشار اخباری که منجر به ترس و هراس این دسته از افراد می‌شود سیستم ایمنی بدنی آن‌ها را تضعیف کرد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا هنوز ناشناخته است و نمی‌توان نظر قطعی در مورد آن داد، تصریح کرد: با این وجود در برخی از مقالات علمی دانشمندان ،آمده است که علت مرگ و میر مبتلایان به ویروس کرونا ناشی از نوع واکنشی است که بدن هریک از افراد به این ویروس از خود نشان می‎دهد.

این متخصص نفرولوژی ادامه داد: در مقالاتی که به تازگی منتشر شده، نوع واکنش متفاوت افراد به ویروس کرونا را عامل مرگ و میر مبتلایان عنوان کرده‌اند هرچند این موضوع همچنان در حد یک یافته است و به قطعیت نرسیده است.

محمودنیا خاطر نشان کرد: بر اساس این یافته‌های جدید و همچنین بررسی میانگین سنی و سابقه بیماری افراد مبتلا می‌توان گفت که فرقی بین افراد پیر و جوان و یا افراد داری بیماری زمینه‌ای یا بدون بیماری زمینه‌ای وجود ندارد.

وی با تاکید بر تقویت روحیه امید و آموزش صحیح توصیه‌های بهداشتی به مردم، اظهار داشت: بی‌شک آنچه نقش اساسی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دارد رعایت نکات بهداشتی و به ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن است و چه افراد عادی و چه افراد با بیماری زمینه‌ای باید در رعایت این نکات اهتمام ویژه‌ای به کار گیرند.

ضرورت تقویت حفظ روحیه در مواجهه با کرونا

یک متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه نیز قضاوت در خصوص نوع رفتار ویروس کرونا را زودهنگام دانست و گفت: با این وجود یک اصل مهم و اساسی در بهبود بیماری و تقویت سیستم ایمنی وجود دارد و آن حفظ روحیه و پرهیز از اضطراب و ترس بیش از حد است.

محمود جاوید، استرس و نگرانی را خطرناک‌تر از ویروس کرونا دانست و گفت: ۸۵ درصد از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند هیچ علامتی ندارند و بهبود پیدا می‌کنند اما اگر با ترس و اضطراب بیش از حد معمول خود سیستم ایمنی خود را ضعیف کنند، ویروس کرونا برای آنها خطرناک می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این جمله که «افراد با بیماری زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر هستند» یک جمله شکننده است، اظهار داشت: این جمله نه تنها گروه‌های پرخطر را بیش از حد هراسان و مضطرب می‌کند بلکه به افراد سالم هم القا می‌کند که جای هیچ نگرانی است و بدین ترتیب حاشیه امنی برای خود تصور می‌کنند.

مرگ و میر ناشی از کرونا مختص به سن و یا گروه خاصی نیست

مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا مختص به سن و یا گروه خاصی از بیماران نیست، افزود: مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا در بیمارستان تامین اجتماعی استان از هر رده سنی و از هر دوگروه افراد کم خطر و پرخطر بوده‌اند و نمی‌توان گفت درصد مرگ و میر در گروه‌های پرخطر بیشتر از افراد عادی است.

جاوید با بیان اینکه ویروس کرونا تنها در ۱۵ درصد افراد مبتلا دارای علائم است و منجر به بستری می‎شود، تصریح کرد: ویروس کرونا، ویروس مرگ‌زایی نیست و اگر به توصیه‌های بهداشتی توجه شود و افراد روحیه و امید به زندگی را در خود تقویت کنند می‌توانند بر این ویروس غلبه کنند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در بدن هریک از افراد جامعه متناسب با سیستم ایمنی، نوع تغذیه و روحیه افراد می‌تواند واکنش متفاوتی داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به اینکه این ویروس هنوز ناشناخته است و نظر مطلق نمی‌توان در مورد آن داد، اما با دقت در رفتار بالینی بهبود یافتگانی که در رسانه‌ها با آنها مصاحبه شده است می‎توان گفت بیشتر این افراد روحیه بالا برای مقابله با ویروس دارند.

در بین فوت‌شدگان افراد سالم و جوان هم وجود دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز با تایید بر نقش مهم روحیه بالا در بهبود مبتلایان به ویروس کرونا اظهار داشت: همواره تلاش شده تا با اطلاع‌رسانی به موقع و درست از انتشار اخباری که منجر به نگرانی و اضطراب بی‌مورد در مردم شود جلوگیری کنیم.

مجید شیرانی بدون اعلام جزییات مشخصات فوت‌شدگان کرونا در استان، افزود: در بین فوت‌شدگان هم افراد جوان وجود دارد و هم افراد مسن و نکته قابل تامل این است که برخی فوت‌شدگان نیز افراد سالمی بودند که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یک پیرمرد ۹۰ ساله در بروجن که از مبتلایان به ویروس کرونا بود بهبودی کامل پیدا کرد و این ثابت می‌کند که ابتلا به ویروس کرونا در سنین بالا به معنای پایان زندگی نیست و هر فردی با هر سن و سال و یا هر شرایط بدنی می‌تواند سلامت خود را بازیابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه تمامی اقشار و گروه‌های سنی باید در رعایت توصیه‌های بهداشتی جدیت لازم را داشته باشند، افزود: ضمن اینکه نباید مردم استرس و اضطراب بیش از حدی به خود منتقل کنند اما باید در رعایت توصیه‌های بهداشتی جدیت داشته باشند.

شیرانی تصریح کرد: مردم با رعایت توصیه‌های بهداشتی و دوری از حضور در تجمعات به ویژه در دورهمی‌های فامیلی می‌توانند در حفظ سلامت خود گام اساسی بردارند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

 بر اساس آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون، ۷۱ هزار و ۶۸۶ نفر در کشور به این ویروس مبتلا

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.