معصومه محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه تاکنون ۳۲هزار معلول در استان شناسایی و ۳هزار و ۲۰۰ زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند، افزود: در استان ۱۶ مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان، معلولان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعال است.

به گفته وی، به منظور مقابله با گسترش ویروس کرونا در مراکز شبانه‌روزی، مددجویانی که دارای سرپرست بودند، از مراکز ترخیص شدند و مددجویان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مراکز نگهداری می‌شوند.

وی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هیچگونه پذیرش جدیدی در مراکز شبانه‌روزی و کمپ‌های ترک اعتیاد استان انجام نشده است.

محمدی اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس ۸ میلیارد و ۲۹۰میلیون ریال اعتبار در ۲ مرحله برای کمک هزینه خرید اقلام بهداشتی برای مددجویان این مراکز واریز شده است.

وی افزود: به منظور حمایت از کودکان کار در استان ۲۱۴ میلیون ریال اعتبار برای خرید اقلام بهداشتی آنان اختصاص داده شد.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه ۱۰۸ کودک کار در استان شناسایی و از خدمات مرکز مجری طرح حمایتی و آموزشی کودک و خانواده استان بهره‌مند هستند، گفت: در استان یک موسسه خیریه نگهداری کودکان کار و ۶ مرکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعال است که در مراکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست ۵۰ کودک نگهداری می‌شود.

محمدی اظهار داشت: در این مدت، علاوه بر ارائه آموزش خودمراقبتی به افراد زیرپوشش،  آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از شیوع کرونا به خانواده آنها نیز ارائه و جنبه‌های مختلف خطر این ویروس، به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی و آموزش داده شده است.

وی، به تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا براساس دستورالعمل ابلاغی بهزیستی کشور در راستای پیشگیری از ویروس کرونا خبر داد و گفت:پرداخت کمک هزینه تهیه اقلام بهداشتی برای مددجویان مراکز شبانه روزی، ضدعفونی و گندزدایی مراکز، پرداخت کمک هزینه خرید اقلام بهداشتی برای معلولان ضایعه نخاعی و خیلی شدید و تب‌سنجی و کنترل مداوم سلامت مددجویان از دیگر برنامه‌های بهزیستی استان است.

محمدی، به فعال شدن سامانه خودارزیابی روانشناختی بحران کرونا اشاره کرد و گفت: صدای مشاوره خط ۱۴۸۰ نیز پاسخگوی سوالات مردم است و از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر با این سامانه تماس برقرار کردند، که ۴۵ درصد تماس گیرندگان در خصوص اضطراب و استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است.

وی به فعال بودن اورژانس اجتماعی در طول شبانه‌روز اشاره کرد و گفت: مردم استان در صورت مشاهده یا مواجهه با موارد کودک آزاری، همسر آزاری در ایام شیوع کرونا، برای دریافت خدمات اجتماعی و روانی رایگان و شبانه روزی، با شماره تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تماس بگیرند. 

سرپرست بهزیستی استان در ادامه با تاکید بر تعطیلی مهدهای کودک از اسفندماه سال‌ گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: پویش همدلی اکنون فعال شده است تا مالکان مهدهای استیجاری برای حمایت از کودکان، برای پیوستن به این پویش دعوت شوند.

محمدی افزود: براساس مصوبات ستاد مبارزه با ویروس کرونا و ابلاغ دستور تعطیلی مهدهای کودک، فعالیت اجرایی این مراکز از اسفندماه پارسال به شکل کامل متوقف شد، که این مساله، آسیب‌های مالی برای مدیران مهدها در پی داشته است.

وی گفت: مهدهای کودک به عنوان مراکز روزانه زیر نظر بهزیستی هستند، که به شکل خصوصی اداره می‌شوند و درآمد این مراکز وابسته به شهریه است و بیش از ٩٠ درصد این مراکز استیجاری هستند.

به گفته وی، این پویش برای حمایت از ۳۴۰ مهد کودک زیرنظر بهزیستی برای بخشودگی اجاره راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، بیماری ویروسی کرونا ،اکنون در بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است که این مساله، سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت نکات بهداشتی، جلوگیری از دست دادن‌های مکرر و جلوگیری از اجتماعات و سفرهای غیرضرور از سوی پزشکان برای مقابله با این ویروس توصیه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.