تا دو ماه پیش از شیوع کرونا، ماسک با ارزان‌ترین قیمت با فراوانی مطلوب در داروخانه‌ها یافت می‌شد و گاهی عده‌ای از مردم اگر سرماخوردگی هم داشتند، از ماسک کمتر استفاده می‌کردند. 

اما با شیوع ویروس کرونا در کشور، تهیه ماسک برای مردم با مشکل روبرو شد، علاوه بر آنکه قیمت ماسک تولیدی کارخانه‌های بهداشتی و آرایشی به یکباره افزایش محسوسی داشت.

علاوه بر این، با شیوع ویروس کرونا برخی اقلام بهداشتی و درمانی مانند دستکش، الکل و ماسک نیز خیلی زود در داروخانه‌ها کمیاب شد.

پس از ایپدمی این ویروس در بیشتر نقاط کشور، قیمت ماسک‌های یک‌بار مصرف که کمتر از ۳ هزار ریال بود به افزون‌بر ۵۰ هزار ریال نیز گاهی افزایش یافت و به علاوه کمبود آن نیز در بازار احساس شد، به همین دلیل مردم مجبور به تهیه ماسک مورد نیاز خود با این قیمت‌ها بودند. 

به دلیل همین کمبود ماسک بود که مردم، برای جبران کم و کاستی‌ها، خود وارد میدان عمل شدند و گروه‌های مردمی، جهادی، صنایع‌دستی، اصناف و قشرهای مختلف اقدام به تولید ماسک پارچه‌ای کردند تا حداقل بخشی از این کمبود ماسک یکبار مصرف ۳ لایه را جبران کنند.

تعدادی  از این افراد با تغییر کاربری فعالیت خود به‌ صورت موقت، تحت نظارت نیروهای بهداشت و درمان به دوخت و تولید ماسک پارچه‌ای روی آوردند که این ماسک‌های تولیدی پس از ۳۰ ساعت پرتودهی استریل و وارد چرخه مصرف می‌شود.
علاوه بر انجام این فعالیت‌های مردمی اثرگذار که بخش عمده‌ای از کمبود ماسک را جبران کرد، اما عده‌ای از مراجعه‌کنندگان به داورخانه‌ها بر این باورند که کاهش و کمبود ماسک‌های یکبار مصرف ۳ لایه تولید شده در کارخانه‌های بهداشتی و آرایشی در بازار محسوس است.
هنوز ماسک یکبار مصرف در داروخانه‌ها کمتر یافت نمی‌شود


یکی از شهروندان شهرکرد گفت: بارها برای خرید ماسک یکبار مصرف ۳ لایه به داروخانه‌ها مراجعه کرده‌ام اما هر بار با نبود ماسک مواجه شده‌ام.
آقای ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برخی داروخانه‌ها همچنان روی شیشه‌های ورودی کاغذهایی مبنی بر نبود ماسک نصب کرده‌اند.
ماسک فیلتردار با قیمتی بالا عرضه می‌شود


یکی دیگر از شهروندان شهرکردی نیز گفت: هنوز به طور کامل ماسک ۳ لایه یکبار مصرف و فیلتردار در داروخانه‌ها یا کم است و یا با قیمتی بالاتر از قبل از کرونا فروخته می‌شود.
خانم محمدیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: متاسفانه برخی از افراد در شرایط کنونی و بحرانی ویروس کرونا، برای سود بیشتر اقدام به فروش اقلام بهداشتی مانند ماسک، الکل و دستکش با قیمت‌های بالاتری نسبت به گذشته می‌کنند.
وی یادآور شد: نظارت‌ها بر بازار فروش اقلام بهداشتی به خصوص ماسک در چهارمحال و بختیاری باید قوی باشد.
روند کمبود ماسک در داروخانه‌ها هنوز ادامه دارد


یکی دیگر از شهروندان مرکز استان نیز گفت: هنوز نبود ماسک ۳ لایه یکبار مصرف و فیلتردار در برخی از داروخانه‌های شهرکرد ادامه‌دارد.
آقای قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این کمبود نیازهای اساسی بهداشتی و درمانی به‌ خصوص ماسک در بازار و داروخانه‌های  کشور و گران شدن آن زیبنده نیست.
وی اظهار داشت: وقتی مسوولان به‌طور مستمر بر رعایت موارد و پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع و تلاش به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید دارند، پس باید نسبت به تامین به‌موقع و کافی حداقل‌های بهداشتی مانند ماسک، دستکش، الکل و مواد ضدعفونی در داروخانه‌ها تدبیر اقدام کنند.
گرانی و کمبود ماسک را مسوولان بر طرف کنند


یکی دیگر از شهروندان شهرکرد نیز گفت:گرانی وکمبود ماسک ۳ لایه و فیلتردار و سایر نیازهای بهداشتی در داروخانه‌های مرکز استان را نشان‌دهنده ضعف در ارائه این نوع اقلام بهداشتی است.
خانم نکویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: این کمبودها در حالی است که مسوولان همواره بر افزایش تولید اقلام بهداشتی به‌ خصوص ماسک و الکل خبر می‌دهند.
وی افزود: در صورت وجود ماسک، الکل، دستکش و سایر مواد مرتبط با ویروس کرونا در داروخانه‌های شهرکرد باید با قیمتی بالاتر از نرخ‌های مصوب دولتی و حتی چند برابر قیمت‌های قبل از شیوع این ویروس هزینه پرداخت کرد.
نکویی تاکید کرد: نظارت‌ها بر بازار و داروخانه‌ها باید هم‌اینک افزایش یابد و با متخلفان برخورد شود تا مردم بتوانند به مسوولان اعتماد داشته باشند.
فروش ماسک در داروخانه‌ها رشد چشمگیری یافت

               

یکی از کارکنان فعال در داروخانه‌های شهرکرد گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا فروش ماسک‌های مختلف در داروخانه‌ها رشد چشمگیری داشت.
محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در همان هفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا، ماسک در داروخانه‌های استان با کمبود مواجه شد.
وی افزود: افزایش قیمت ماسک از دیگر مشکلاتی بود که برای مردم در پس از شیوع کرونا ایجاد شد.
محمدی تصریح کرد:‌ هر چند هم‌اینک ماسک بیشتری وارد داروخانه‌ها شده است اما همچنان با کمبود ماسک مواجه هستیم.
مردم برای تامین ماسک درخواست خرید بسته‌ای دارند


یکی دیگر از کارکنان داروخانه‌ای در شهرکرد نیز گفت:‌ مردم هنگام مراجعه به داروخانه‌ها درخواست خرید ماسک به‌ صورت بسته‌ای دارند و تمایلی به خرید تکی و عدد ندارند.
مختاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: همین عامل باعث شده است تا تقاضا برای مصرف ماسک بالا برود و کمبود در این بخش محسوس شود.
وی یادآور شد: در صورتی که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا نسبت به مدیریت فروش اقدام و ماسک به‌ صورت یکسان با تعداد کمتر به مردم عرضه می‌شد شاید اکنون مشکل کمتری در این زمینه وجود داشت.
ترس ناشی از شیوع کرونا عامل درخواست‌های خرید ماسک عمده‌ای 

یکی دیگر از فعالان داروخانه‌ای در شهرکرد نیز گفت: ترس و بحران‌های روانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بین مردم، باعث شد تا آن‌ها برای خرید ماسک با مراجعه به داروخانه‌ها درخواست‌های عمده‌ای و حجم بالای ماسک داشته باشند.
رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: همین عامل باعث کمبود ماسک در داروخانه‌ها و گرانی آن نسبت به گذشته شود.
وی اظهار داشت: کمبود ماسک در داروخانه‌ تا حدی زیاد شده بود که حتی برخی سوپرمارکت‌ها نسبت به فروش ماسک اقدام می‌کردند.
برخی از داروخانه‌ها ماسک را گران‌تر می‌فروشند


یکی از فعالان توزیع و پخش دارو در شهرکرد نیز گفت: برخی از داروخانه‌ها ماسک‌ها را با قیمتی بالاتر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.
سمیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در شرایط بحرانی کنونی برخی داروخانه‌ها از موقعیت به نفع خود استفاده می‌کنند و ماسک را به دو یا حتی چند برابر قیمت به مردم عرضه می‌کنند.
وی افزود: ‌در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا و نیاز تمامی مردم جامعه به ماسک، لزوم نظارت بر بازار توزیع ماسک ضروری است.
سمیعی تصریح کرد: برخورد جدی با محتکران و گران‌فروشان ماسک و سایر محصولات بهداشتی، درمانی و دیگر کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ،در شرایط بحرانی کنونی باعث کاهش استرس و علاوه بر آن افزایش اعتماد مردم نسبت به مسوولان می‌شود.
چهارمحال و بختیاری با کمبود ماسک مواجه است


معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این باره گفت:‌ چهارمحال و بختیاری هم‌اینک در عرضه ماسک ۳ لایه مشکل دارد.
رضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:‌ تولید ماسک ۳ لایه در کشور قبل از شیوع ویروس کرونا، روزانه ۱۵۰ هزار عدد بود که اکنون به ۳ میلیون عدد رسیده است.
وی افزود: با راه‌اندازی خط‌های جدید با سرعت تولید بالا در کشور مشکل تامین و عرضه ماسک ۳ لایه تا هفته آینده رفع می‌شود.
محمدی تصریح کرد:‌ البته خوشبختانه تاکنون برای تامین ماسک مورد نیاز بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری مشکلی نبوده است.
وی یادآور شد: با شیوع ویروس کرونا، تولید ماسک‌های پارچه‌ای با محوریت اداره کل فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری و همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ساماندهی شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: در این اقدام،‌ ماسک‌های تولیدی ابتدا پرتودهی و سپس در اختیار مردم گذاشته شد و این ماسک‌ها را می‌توان پس از مصرف شستشو و اتو زد تا بتوان دوباره استفاده کرد.
محمدی تاکید کرد: به تمامی داروخانه‌های چهارمحال و بختیاری اعلام شده تا ماسک‌های پارچه‌ای را فقط از اداره کل فنی و حرفه‌ای استان خریداری کنند.
وی افزود: ماسک‌های پارچه‌ای که از سوی اداره کل فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد، ‌پرتودهی شده‌اند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: تمامی ماسک‌ها، محلول‌ها و تولیدات بهداشتی و درمانی موجود در داروخانه‌ها دارای قیمت اعلام شده است.
وی یادآور شد: به مردم توصیه شده است نیازهای بهداشتی و درمانی خود را از داروخانه‌ها خریداری کنند تا بتوان نسبت به پیگیری و کنترل عرضه و قیمت اقدام کرد.
محمدی اظهار داشت: در صورت خرید کالاهای بهداشتی و درمانی خارج از شبکه توزیع، نمی‌توان نسبت به نظارت و کنترل قیمت‌ها اقدام کرد.
وی گفت: به‌تازگی ماسک‌های N۹۵ با قیمت ۱۸۰ هزار ریال در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: در هفته آینده هم توزیع و عرضه ماسک به‌خصوص ماسک ۳ لایه در داروخانه‌های چهارمحال و بختیاری افزایش می‌یابد.
وی افزود:‌ هم‌اینک نمی‌توان برآورد و اعلام دقیقی از میزان مصرف روزانه انواع ماسک در چهارمحال و بختیاری اعلام کرد.
محمدی تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۰۱ داروخانه در استان فعالیت و به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

تخلفات داروخانه‌ها در دوران کرونا کمتر از ۱۰ مورد بود
مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تخلفات داروخانه‌های استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون کمتر از ۱۰ مورد بوده است.
محمدرضا عمرون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این میزان تخلف شامل خودداری از عرضه و گران‌فروشی ماسک است و هرچند آمار تخلف داروخانه‌های چهارمحال و بختیاری در این مدت از لحاظ کمی، پایین است اما با این حال ،موارد به دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد ارسال شده تا در جلسه خاص خود رسیدگی شود.
عمرون تصریح کرد: خوشبختانه تخلفات داروخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استان‌های کشور کمتر است.
وی یادآور شد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هیچ موردی از گران‌فروشی دارو در داروخانه‌های استان گزارش نشده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در فصل دوم قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی، درمانی و دارویی مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، به رسیدگی تخلفات داروخانه‌ها اشاره شده است.
وی گفت: تخلفات داروخانه‌ها شامل حضور نداشتن مسوول فنی، رعایت نکردن ساعت کار، گران‌‍‌فروشی و سایر موارد ذکر شده در این قانون است.
عمرون تاکید کرد: تخلف‌های کشف شده از داروخانه‌ها در کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه علوم‌پزشکی با ترکیب اعضا شامل رییس دانشگاه علوم‌پزشکی، نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس نظام پزشکی و تعزیرات حکومتی بررسی می‌شود.
وی افزود: در صورت احراز تخلف از داروخانه‌ها، پرونده برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع و رسیدگی می‌شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تصریح کرد: این اداره کل نمی‌تواند به تنهایی پرونده‌های تخلف داروخانه‌ها را رسیدگی کند و باید در کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه علوم‌پزشکی مطرح و با نظریه‌هایی تخخصی بررسی شود.
عمرون یادآور شد: مردم برای شکایت از داروخانه‌ها می‌توانند با سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس بگیرند و یا از طریق سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی به نشانی tazirat۱۳۵.ir نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، ‌ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.