معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پیرو تاکید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف شدند، موضوع ویروس کووید ۱۹ را از دیدگاه پژوهشی مورد بررسی قرار دهند. 
مهربان صادقی افزود: از همین‌رو برای بررسی بیماری از نقطه نظر اپیدمیولوژی (epidemiology) و انجام اقدامات بهداشتی برای شکست بیماری با تاکید بر اقدام قبل از مراجعه به بیمارستان، کمیته تحقیقات و اپیدمیولوژیک در رابطه با کووید ۱۹ تشکیل شد. 
وی، با تاکید بر اهمیت موضوع کرونا، بیان کرد: طرح‌های پژوهشی ارسال‌ شده به این کمیته به سرعت داوری و در صورت داشتن شرایط، علاوه بر اختصاص کد اخلاق، مجوز اجرای طرح نیز برای آنها صادر می‌شود. 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به پرداختن به موضوعاتی نظیر میزان شیوع، اثربخشی دارویی، میزان مرگ و میر و سن، رفتار ویروس، قدرت سرایت، ردیابی منابع آلودگی، تاثیر رفتار اجتماعی بر شیوع بیماری و عوارض اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیماری در این کمیته، تصریح کرد: تاکنون ۸ طرح ارسال شده به این کمیته ضمن دریافت کد اخلاق، وارد مرحله اجرایی شده‌اند که مقاله یک طرح در ارتباط با مدلسازی و پیش‌بینی روند اپیدمیولوژی این بیماری در ایران، نیز آماده چاپ شده است.  
صادقی ادامه داد: در سامانه پژوهشیار معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه برای ارسال، بررسی و اختصاص سریع کد اخلاق به طرح‌های پژوهشی مرتبط با ویروس کووید ۱۹ نیز لینک اختصاصی ایجاد شده است. 
وی، به تصویب و اختصاص کد اخلاق برای ۸ طرح با هزینه‌ای افزون بر ۴۰۰ میلیون ریال در این کمیته اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۳ طرح در زمینه اپیدمیولوژی، ۲ طرح در زمینه تشخیص، ۲ طرح در زمینه درمانی و یک طرح در زمینه ثبت بیماری است. 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: ۵ طرح درمانی، یک طرح مراقبتی و ۲ طرح تشخیصی نیز برای اختصاص کداخلاق و ورود به فاز اجرا در حال داوری و بررسی است. 
صادقی، به ارتباط قوی شرکت‌های دانش بنیان و مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی با پارک علم و فناوری برای تهیه مواد ضدعفونی مطابق با پروتکل‌های ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و عرضه آنها به بازار اشاره و بیان کرد: واحدهای فناوری دانشگاه عملکرد خوبی در زمینه تولید وسایل حفاظتی و مواد ضدعفونی با همکاری صنعت داشته‌اند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.