کووید ۱۹ یکی از بیماریهای نوظهور این روزها در جهان است که باعث شده است در بسیاری از کشورهای جهانی به جای پرداختن به مسائل روز، بیشتر نگاه‌ها معطوف آن شود. 

این ویروس در جهان اکنون، رفتارهای تحت پروتکل‌های جدید بهداشتی را رقم زده است و به یک بازتعریف در حوزه برخوردار و رفتارهای احتماعی منجر شده است.

سازمان بهداشت جهانی به منظور قطع زنجیره انتقال ایران ویروس، پیشنهادها و پروتکلهایی دارد که از آن جمله قرنطینه خانگی و در خانه ماندن است.

از سال ۲۰۰۵ که برخی از ویروس‌های فراگیر در جهان نمود بیشتری داشت، در ویرایش سوم کتاب بهداشت جهانی ، به پروتکلهای جدید بیش از پیش اشاره شد و که متخصصان ، قطع شدن زنجیره انتقال این ویروس‌های فراگیر را ، رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تاکید بر حفظ اصول اولیه بهداشت فردی و عمومی عنوان کردند.

از اواخر سال ۲۰۱۹ نیز که ویروس جدید کرونا با عنوان کووید ۱۹ در جهان شناخته شد، پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید همه کشورها از جمله ایران قرار گرفت.

از روز هشتم فروردین سال ۹۹ در ایران نیز طرح فاصله گذاری اجتماعی به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا، آغاز شد و در تمامی استانها رعایت آن الزامی شده است. 

فاصله گذاری اجتماعی طرحی برای کنترل کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس نو پدید کووید ۱۹ اظهار داشت:  در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نقش همکاری و مشارکت جمعی و ممنوعیت ترددها بسیار حائز اهمیت است
مجید شیرانی روز شنبه افزود:به طور معمول، در هر اپیدمی عفونی چندین مرحله برای کنترل بیماری صورت می‌گیرد.

وی افزود: در مرحله اول جداسازی بیمار،در مرحله دوم قرنطینه و جداسازی افراد مشکوک و در تماس با فرد بیمار صورت می‌گیرد، که به نوعی هر دو مرحله به تیم‌های بهداشتی و درمانی اختصاص دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: در مرحله بعدی که فاصله گذاری اجتماعی است، نقش همکاری و مشارکت جمعی و ممنوعیت شدید ترددها بسیار حائز اهمیت است.
شیرانی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از گسترش بیماری افزود: خوشبختانه با همکاری خوب مردم، استان تا حد زیادی در پیشگیری از گسترش افقی بیماری موفق عمل شده است.
وی گفت: برای پیشگیری از بروز موج جدید بیماری، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت محدودیت تردد را لازم است.
وی،در ادامه از مردم استان خواست برای حفظ سلامت و جان افراد در معرض خطر ، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مسن‌ترها از رفت و آمد با آنها خودداری کنند.
شیرانی خاطر نشان کرد: ممکن است افراد جوان‌تر اگر چه خودشان با علایم خفیف و حداقل عوارض بیماری را پشت سر می‌گذارند، اما می‌توانند به عنوان ناقل بیماری برای سایر افراد خطرآفرین باشند.
وی، در خصوص پیش‌بینی میزان و مدت زمان درگیری با بیماری افزود: اگر چه ویروس نوپدید است و رفتار شناخته شده‌ای ندارد، اما برای بررسی این مساله ضمن توجه به رفتار بیولوژیکی آن، رفتار مردم و عملکرد سیستم بهداشت و درمان و حاکمیتی نیز حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: در حال حاضر اوج شیوع بیماری است و در صورت داشتن عملکرد خوب و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بعد از ۲تا ۳ هفته شاهد شیب نزولی شیوع بیماری خواهیم بود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با اشاره به تلاش خستگی ناپذیر و شبانه‌روزی کادر بهداشتی و درمانی، اداری و مدیریتی استان در پیشگیری و کنترل بیماری و درمان بیماران افزود: این تلاشگران علاوه بر افزایش شیفت‌کاری در شرایط پر استرس و نگران‌کننده فعالیت می‌کنند، ضمن اینکه علاوه بر نگرانی از ابتلا خودشان، احتمال انتقال بیماری به اعضای خانوادهایشان به واسطه آنها وجود دارد و این امر خود نگرانی های این مدافعان سلامت را مضاعف کرده است.
شیرانی گفت: در چنین شرایطی که کادر درمانی و پرستاران و نیروهای خدوم بهداشتی و درمانی در شرایط سخت‌کاری و روحی و روانی دشوار قرار دارند، با وجود نداشتن درمان اختصاصی برای بیماری، برای حفظ سلامت و جان بیماران در تلاش هستند و دور از انتظار نیست مردم هم با رعایت بهداشت فردی، توجه به توصیه‌های بهداشتی به قطع زنجیره انتقال، پیشگیری و کنترل کرونا و بازگشت شرایط عادی به جامعه کمک کنند. 

الزام به رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در استان

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار و سخنگوی  نیز از اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چهارمحال و بختیاری از روز جمعه تا ۱۵ فروردین همزمان با سراسر کشور در این استان خبر داد.

جعفر مردانی افزود: این طرح در راستای کمک به قطع زنجیره انتقال و تشدید مبادی ورودی و خروجی ،برای مقابله و پیشگیری هرچه بیشتر شیوع ویروس کرونا در حال اجراست.

وی ادامه داد: این طرح به فرمانداران شهرستانهای ۱۰ گانه استان نیز ابلاغ شده و انتظار می‌رود با اهتمام ویژه‌ای در راستای اجرای آن اقدام شود.

مردانی تصریح کرد: از روز جمعه تا پایان طرح، هیچ مسافر و فرد غیربومی حق ورود به استان را ندارد و مسافران و افراد غیربومی که هم اینک در استان حضور دارند، باید سریع‌تر استان را ترک کرده در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شوند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: چنانچه فرد غیربومی اصرار ورود به استان را داشته باشد و از قوانین سرپیچی کند، پلیس فرد متخلف را ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌کند و خودروی وی به مدت یک ماه در پارکینگ توقیف می‌شود.

مردانی از تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و اصناف غیرضروری در استان تا ۱۵ فروردین خبر داد و گفت: تمامی مراکز تفریحی، گردشگری، اقامتی و برنامه‌های جمعی رسمی و غیررسمی تا این تاریخ تعطیل است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۲۴ ساعته باز هستند و اصنافی نظیر فروشندگان لبنیات، میادین میوه و تره‌بار، مراکز عرضه محصولات پروتئینی و کالاهای اساسی مردم باز هستند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

مردانی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم این استان غربالگری شده‌اند، افزود: این همراهی مردم سبب شده تا استان جزو ۵ استان برتر کشور در غربالگری ویروس کرونا شناخته شود.

 به گزارش ایرنا، طرح تقویت فاصله گذاری اجتماعی با هدف کمک به تشدید قطع زنجیره انتقال بیماری با رویکرد کاهش تماس‌ها، عدم برگزاری اجتماعات و حذف ترددهای غیرضروری در سطح کشور (مصوب ستادبه گزارش ایرنا، ویروس جدید کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند. ملی مدیریت و مقابله با کرونا) از بامداد جمعه هشتم فرودین ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه اجرا می‌شود و در صورت تصویب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اجرای طرح تمدید خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ویروس جدید کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

تا هشتم فروردین سال ۹۹  با فوت ۲ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، فوتی‌های ناشی از ابتلا به این ویروس در استان به ۱۳ نفر رسید.

با شناسایی بیماران جدید، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان به ۹۵ نفر رسید و با این وجود همچنان وضعیت در استان با ثبات و تحت کنترل است و در مقایسه با جمعیت استان و تعداد بیماران جدید شناسایی شده در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، در وضعیت بهتری قرار داریم.

از تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان تاکنون ۵۸ نفر بهبود یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.