یحیی حسین‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بین عشایر کوچرو این استان،زمان کوچ بهاره از ۱۵ به ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به تاخیر افتاد.

وی،با بیان  اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مهم عشایرنشین  کشور است، اظهار داشت:در پی درخواست رییس سازمان امور عشایر و موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع ، برای جلوگیری از ابتلای عشایر به ویروس کرونا، عشایر تا ۲۵ اردیبهشت در مناطق قشلاقی می‌مانند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تامین علوفه، آب آشامیدنی و ارائه خدمات مطلوب‌ در استان‌ها، در جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر موثر خواهد بود، تصریح کرد:با توجه به داده‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در استان، پیش‌بینی می‌شود ۹۵ درصد از عشایر استان که در خوزستان به سرمی‌برند، کوچ خود را تا موعد مقرر به تعویق اندازند.

حسین‌پور افزود:به طور قطع تا یک ماه آینده عشایر وارد استان نخواهند شد، اما در صورت‌ کمبود آب، وجود مراتع ضعیف و هوای گرم‌ در خوزستان، بعد از یک ماه به مرور مجبور به عزیمت به استان می‌شوند.

به گفته وی، در برخی از دامداران روستایی به مناطق و مراتع عشایرنشین ورود می‌کنند، که این خود یکی‌ از عوامل بازگشت زودهنگام عشایر به استان است و باید از سوی مسئولان متولی تمهیدات لازم در این باره اندیشیده شود و اجازه چرای دام روستاییان در چراگاه‌های شناخته شده دام عشایری را ندهند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت:تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونا در بین جمعیت عشایری استان در مناطق ییلاق و قشلاق گزارش نشده است.

به گفته وی، با توجه به اقامت عشایر در مناطق خارج از شهر و تراکم جمعیتی، تاکنون موردی از ابتلای عشایر استان به کرونا گزارش نشده است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: شبکه بهداشت خوزستان برای تامین سلامت جامعه عشایری، باید تمهیدات بهداشتی را لحاظ کند.

حسین‌پور خاطر نشان کرد: با استقرار تیم واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی، عشایر کوچ‌رو قبل از ورود به استان، واکسن انواع بیماری‌های دامی را برای دام‌های خود دریافت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با داشتن ۱۲۴هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و۵۰۰هزار راس دام سبک بعد از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور محسوب می‌شود.

ویروس جدید کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.