یکی از آیین‌هایی که در آستانه سال نو برگزاری می‌شود، آیین چهارشنبه ‌سوری است که این آیین جشنی در غروب سه‌شنبه(شب چهارشنبه) پایان هر سال برگزار می‌شود ولی این سالها بیشتر به جای همنشین خانوادگی شبیه به میدان ترقه‌بازی برای برخی از جوانان شده است.

در دوران گذشته در چهارشنبه‌سوری رسم بر این بود که مردم با پریدن از روی آتش، خواهان سوختن بدی و پلیدی، بیماری و غم و رنج بودند.  

حالا با شیوع ویروس کرونا برگزاری چهارشنبه‌سوری و اجتماع در برخی از این آیین‌ها، می‌تواند در گسترس و انتقال این ویروس کمک کند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دوشنبه ۲۶ اسفندماه  ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۸۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

با شیوع این بیماری همه مردم و گروه‌های مختلف در راستای مقابله با این ویروس و در راستای کاهش و قطع کردن زنجیره ویروس، اقدام به اجرای فعالیت‌های مختلف از جمله راه‌اندازی پویش‌ها و کمیپن‌های مختلف و تهیه ملزومات بهداشتی و  توزیع بین اقشار مختلف کرده‌اند.

در این میان جوانان چهارمحال‌ و بختیاری نیز در آستانه شب چهارشنبه سوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشتند، که سهم‌شان در آستانه سال جدید و مقابله با بحران کرونا، برگزار نکردن جشن چهارشنبه‌سوری و در خانه ماندن است.

قطع زنجیره انتقال، تنها راه شکست بحران کروناست 

جوان بروجنی با اشاره به اینکه ابتلا به ویروس کرونا هر لحظه با دورهم جمع شدن و به خارج از خانه رفتن، افراد را درگیر بیماری می‌کند، افزود: امسال به رسم سال‌های گذشته به برپایی آیین چهارشنبه سوری نخواهیم پرداخت.

محمد نیک‌بخت افزود: مردم این استان، نوروز و سنت چهارشنبه‌سوری را هر کسی در خانه خود انجام دهند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود.

وی ادامه داد: سلامت خانواده‌ام برایم مهم است و به خاطر این امر، تمام نکات بهداشتی را رعایت و برخی برنامه‌های نوروز از جمله چهارشنبه‌سوری را انجام نمی‌دهم.

یکی جوان شهرکردی نیز با اشاره به اینکه بهترین راه پیشگیری از شیوع بیماری کویید ۱۹ (کرونا ویروس) همکاری و اهتمام مردم جهت ماندن در خانه و حاضر نشدن در اجتماعات است، گفت: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آیین چهارشنبه سوری انتظار می‌رود مردم بخصوص جوانان از حضور در اجتماع خودداری کنند.

نیما اظهار داشت: جوانانی که به توصیه‌ها توجه نکرده‌اند و خانه‌های خود را ترک می‌کنند نه تنها جان پزشکان، پرستاران، کارکنان مراکز درمانی، انتظامی و سایر هموطنان خود را به خطر انداخته و موجبات زحمت بیشتر و افزایش بار کاری آنان می‌شوند،بلکه با همراه آوردن ویروس به خانه، جان خود و خانواده خود را نیز به خطر می‌اندازند.

به گفته وی، جوانان می‌توانند برای اعلام حمایت و تشکر از زحمات بی شائبه کادر درمان، با ماندن در خانه، همراه  خانواده خود با روشن کردن شمعی این آیین باستانی را پاس بدارند.

جشن چهارشنبه سوری به خاطر حفظ سلامتی برگزار نمی‌شود

یک جوان دیگر نیز با تاکید بر اینکه امسال جشن آیین چهارشنبه آخر سال را برگزار نخواهیم کرد، افزود: همه ساله براساس آداب و رسوم گذشته سنت چهارشنبه آخر سال با شور و حال خاص و در کنار دوستان و همسالان برگزار می‌کردیم.

ابوالفضل افزود: امسال با توجه به شرایط کرونایی کشور، مهمترین کار در این شب در خانه ماندن است تا بتوان زنجیره انتقال این ویروس را قطع کرد.

به گفته وی، امسال با خانه ماندن می‌توان به اقوام، نزدیکان، دوستان، هم استانی‌ها و هموطنان خود کمک کرد تا از ابتلا به این ویروس کمتر شود.

یک جوان دیگر نیز با اشاره به اینکه برگزاری آیین چهارشنبه آخر سال یک نوع سنت دیرینه برای دور کردن غم و بیماری بود گفت: امسال با برگزار نکردن این آیین سنتی در راستای هدف دیرینه این سنت قدم خواهیم برداشت.

لیلا  اظهار داشت:مردم در گذشته با برگزاری این آیین، دشمنی‌ و بدی‌های یکساله را کنار و به دنبال آشتی و دوستی بودند که امسال باید به برگزار نکردن این آیین به دنبال حفظ سلامت و قطع این ویروس باشیم.

یک جوان دانشجوی پرستاری در چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به اینکه همه مردم کشور با ویروس کرونا درگیر هستند، گفت: خانواده‌ها زمینه گسترش این ویروس را با برگزاری جشن‌های چهارشنبه آخر سال فراهم نکنند.

محمد افزود: دراین برهه زمان که کادر ‌پزشکی و درمانی به عنوان مدافعان سلامت درگیر خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا هستند نباید با برگزاری این آیین سنتی زنجیره انتقال را افزایش داد.

وی اظهار داشت: در زمان شیوع این بیماری همه در تلاش هستند با گسستن زنجیره انتقال، باری از دوش پزشکان و پرستاران بردارند، که با برگزار نکردن این آیین امید است مصدوم یا جان باخته نداشته باشیم و به کاهش کار کادر درمان کمک کنیم.  

چهارشنبه سوری امسال برگزار نشود 

یک کارشناس ارشد تاریخ در چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه آداب و رسوم خاصی از دیرباز از جمله آیین چهارشنبه‌سوری در ایران وجود داشته است گفت:این آیین‌ها در طول زمان شکل پیدا کرده و دچار تغییراتی شده است.

بابک زمانی‌پور افزود:برخی از این آیین‌ها و سنت‌ها دارای باور و کارکردهای منفی یا مثبت هستند که فرهنگ‌سازی برای پاسداشت آنها از جمله آیین پرحاشیه چهارشنبه‌سوری یک امر مهم و ضروری است.

به گفته وی، همه ساله آیین چهارشنبه آخر سال برگزار شده و تنها سالی که آیین چهارشنبه آخر سال برگزار نشد، اسفند سال ۵۷ بخاطر حرمت و احترام به خون شهدای انقلاب بود.

زمانی‌پور با اشاره به گسترش ویروس کرونادر کشور از یک ماه گذشته اظهار داشت: امسال نیز این آیین سنتی را مردم برای قطع زنجیره ویروس برگزار نکنند.

به گزارش ایرنا،بر اساس اعلام اورژانس و فوریت‌های پزشکی چهارمحال‌ و بختیاری سال گذشته ۳ مورد حادثه دیده سطحی در استان توسط تکنسین‌های اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

اورژانس چهارمحال وبختیاری از آماده باش کامل برای امدادرسانی در حوادث چهارشنبه آخر سال خبر داد.

رییس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد نیز گفت: سال گذشته حادثه آتش سوزی بزرگی رخ نداد و چند مورد اطفاء حریق لاستیک و باقیمانده آتش بود که توسط نیروهای آتش‌نشانی انجام شد.

علی‌پور، از آماده‌باش نیروهای آتش‌نشانی با همکاری پلیس، نیروهای خدمات شهری و اورژانس در ۱۰ نقطه پرخطر مرکط استان خبر داد.  

به گزارش ایرنا، براساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال وبختیاری،تا روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه در استان ۲۹۳ نفر برای ابتلا به ویروس کرونا آزمایش شده‌اند.
از این تعداد نتیجه تست ۵۲ نفر مثبت بوده است و ۸ نفر نیز فوت کرده‌اند که بیشترین فوتی‌ها مربوط به کسانی بود که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و یا سن آنها بالا بود.
در چند روز اخیر ۲۷ بیمار مبتلا به ویروس کرونا با وضعیت جسمانی مطلوب و روبه بهبود، از مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری مرخص شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.