خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زمان کاشت نهال‌های مثمر فرار رسیده است و باغداران برای توسعه باغات خود به مراکز توزیع نهال مراجعه می‌کنند. ۲۱ جایگاه عرضه نهال‌های درختان میوه در سطح استان از سوی جهاد کشاورزی مشخص شده است و در این مراکز نهال‌های یارانه‌ای درختان میوه از جمله سیب، بادام، گلابی و.... توزیع می‌شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصل نهال مثمر شامل انواع نهال‌های سیب، گردو، آلبالو، بادام، عناب، مو و گیلاس به صورت گسترده در سطح استان بین باغداران توزیع می‌شود.

حمید رضا دانش به بازده تولیدی این نهال‌ها اشاره کرد و افزود: این نهال‌های درخت میوه اصلاح نژاد شده و بازده تولیدی بالایی دارند.

وی ادامه داد: این نهال‌ها در ۲۱ جایگاه توزیع نهال در استان توزیع می‌شود.

زمان توزیع نهال و شیوع بیماری کرونا ویروس در استان چهارمحال و بختیاری همزمان شده است و باید تلاش کرد در مراکز توزیع نهال نکات بهداشتی رعایت شود.

بی توجهی به رعایت نکات بهداشتی مقابله با کرونا در مراکز عرضه نهال

بررسی میدانی خبرنگار مهر از مرکز توزیع نهال در شهرستان شهرکرد نشأن می‌دهد که متأسفانه رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا در این مراکز اندیشیده نشده است و باغداران بسیاری به این مراکز مراجعه می‌کنند و نهال خریداری می‌کنند.

به گفته متصدی مرکز عرضه نهال، برخی نهال از جمله عناب از استان‌های دیگر مانند اصفهان به استان آورده می‌شود که با این وجود احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق وجود دارد.

در این مراکز هیچ گونه مواد ضدعفونی کننده و حتی صابون نیز در دسترس مردم قرار داده نشده است. هشدارهای لازم نیز در مقابله با کرونا نیز نه از طریق پلاکارد و نه از طریق متصدی مرکز دیده نمی‌شود.

نهال‌های درخت میوه در این مراکز برای فروش شمارش می‌شود و با توجه به اینکه مرطوب نیز هستند محیط مناسب برای زنده بودن ویروس و انتقال آن به شمار می‌روند.

از طرفی متصدی ها نکات بهداشتی در خصوص مقابله با کرونا را رعایت نمی‌کنند و این امر نشان می‌دهد که آموزشی نیز در این زمینه به آنها داده نشده است.

احتمال انتقال ویروس از طریق نهال‌های درختان میوه وجود دارد

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص نکات بهداشتی توزیع نهال در استان اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان هرگونه تجمع در معابر، بازار و… با فاصله کمتر از یک متر ممنوع شده است.

بهمن بنایی در خصوص احتمال انتقال ویروس از طریق نهال‌های درختان میوه، بیان کرد: ویروس کرونا در محیط‌های مرطوب زنده می‌ماند و نهال‌های درختان میوه به علت مرطوب بودن می‌توانند محلی برای انتقال ویروس باشند.

وی بیان کرد: هنگام دریافت نهال از دستکش و ماسک باید استفاده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: قبل از ورود نهال‌ها به استان توصیه می‌شود که جهاد کشاورزی نهال‌ها را در بخشی قرنطینه و سمپاشی کرده و سپس در اختیار عموم قرار دهد و جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر روی این امر مدیریت داشته باشد و آموزش لازم مبنی بر رعایت نکات بهداشتی در خصوص مقابله با کرونا را به متصدی‌های مراکز توزیع نهال مورد توجه قرار دهد.

جهاد کشاورزی نهال‌ها را در بخشی قرنطینه و سمپاشی کرده و سپس در اختیار عموم قرار دهد وی گفت: هنگام تجمع و برای جابجا کردن نهال‌ها باید ماسک و دستکش به همراه کشاورزان و باغداران باشد و این نهال‌ها برای احتیاط بیشتر در محل باغ سم پاشی شوند که اگر ویروس روی آنها قرار دارد از بین برود.

وی گفت: توصیه می‌شود این نهال‌ها وارد منزل نشود و مستقیم به مزرعه برده شده و در همان جا کاشته شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در خصوص زمان بقای ویروس روی کاغذ، چوب و …، اظهار داشت: به طور کلی زمان بقای ویروس روی چوب تا چهار روز، روی لباس ۶ تا ۱۲ ساعت، روی سطوح فلزی ۱۲ تا ۲۰ ساعت، روی سطوح استیل بیش از سه روز و در محیط، بسته به دما، میزان دما رطوبت و تاریکی تا ۹ روز می‌تواند زنده باشد.

وی بیان کرد: توصیه می‌شود بعد از دریافت نهال و کاشتن آن ماشین‌حمل نهال شست و شو شود و حداقل از مواد شوینده و وایتکس رقیق استفاده شود و برای دست‌ها نیز از مواد ضدعفونی کننده با پایه الکل استفاده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان دریافت نهال باید به این مهم توجه شود که ریشه نهال در خاک بوده و رطوبت دارد که این رطوبت هم می‌تواند روی تنه این نهال وجود داشته باشد و موجب زنده ماندن و انتقال ویروس شود.

در این ایام کشاورزان و باغداران بسیاری از نقاط مختلف استان به ۲۱ مرکز توزیع نهال مراجعه می‌کنند و باید تلاش شود از سوی دستگاه مربوطه هشدارهای لازم به متصدی‌های این مراکز داده شود و از طرفی دستکش و مواد ضدعفونی در محل در دسترس کشاورزان و باغداران برای مقابله با کرونا قرار گیرد.

این مراکز می‌توانند در مسیر فرهنگ سازی رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا در بین کشاورزان و باغداران حرکت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.