این روزها با شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی از اقلام بهداشتی مانند الکل، ماسک و دستکش با افزایش قمیت نسبت به گذشته روبرو شده است و حتی برخی از اقلام مانند ماسک نیز به سختی در داروخانه‌ها یافت می‌شود و ماسک فیلتردار را مردم به کالای لوکس تشبیه می‌کننند.

روزهای آخر اسفندماه برای همه مردم ایران یادآور شور و شوق آمدن بهار ، تغییر فصل و آماده شدن برای جشن نوروز است، اما امسال بساط فروش ماهی قرمز، سمبل، سبزه عید و صف‌های شلوغ خرید لباس و لوازم نو با ورود ویروس ناخوانده کرونا به کشور جای خودش را به صورت‌های ماسک‌زده و تلاش برای خرید دستکش و الکل داده است.
در بیشتر نقاط استان عرضه و تقاضای ماسک، الکل، مواد ضدعفونی کننده دست، دستکش پلاستیکی و لاتکس در اولویت خرید و فروش قرار گرفته است، اقلامی که تا دیروز با حداکثر قیمت ۵ هزار تومانی خرید و فروش می‌شد اما این روزها تا سقف ۱۰۰ هزار تومان رسیده و به کالایی نایاب تبدیل شده‌اند. 
موسوی یکی از اهالی منطقه میرآباد شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از نبود ماسک خبر داد و گفت: طی چند روز گذشته به چند داروخانه سطح شهرکرد مراجعه کردم و متوجه شدم، ماسک فیلتردار تبدیل به کالایی لاکچری و نایاب شده است و ماسک‌های معمولی نیز اگر در بازار پیدا شود به تعداد محدود و با افزایش قیمت ۴ برابری عرضه می‌شود.
باقری یکی از صنعتگران استان نیز با اشاره به نبود الکل برای ضدعفونی کردن محیط و استفاده شخصی کارگران در محیط کار می‌گوید: امروز به چند داروخانه در خیابان کاشانی و سعدی و چند فروشگاه مواد بهداشتی مراجعه و با نبود الکل روبرو شدم.
وی ادامه داد: با توجه به فعالیت اصناف در زمان شیوع ویروس کرونا نیاز به سهمیه بهداشتی از طرف سازمان صنعت و معدن در استان وجود دارد.
مولوی یکی از اصناف شهرکرد، به خبرنگار ایرنا گفت: می‌توان چند خط تولید کارخانه‌های موجود را تا ریشه کردن ویروس کرونا برای تولید این اقلام بهداشتی اختصاص داد.
در جلوی یکی از داروخانه‌های شهر،مردم برای خرید ماسک و اقلام بهداشتی صف کشیده‌اند ، یکی از این حاضران با بیان اینکه پس از ۴ روز انتظار الکل، دستکش و ماسک توزیع می‌شود، افزود: خانواده ما ۴ نفری است درحالی که تنها ۳ ماسک به هر خانواده تعلق می‌گیرد تکلیف نفر آخر چیست؟
وی ادامه داد: یک شیشه ۳۰۰ گرمی الکل به قیمت ۱۵ هزار تومان و ۵ جفت دستکش لاتکس نیز به قیمت ۳ هزار تومان نیز در این بسته توزیعی قرار دارد که نه تنها برای یک روز ضدعفونی دست‌ها و مصرف خانواده کافی نیست بلکه تا تأمین سهمیه جدید نیز باید ذخیره باقی بماند.
عسگری یکی از شهروندان غرب شهرکرد، از مدیران بهداشتی و نظارتی استان خواست؛ با توزیع عادلانه مواد بهداشتی در بین فروشگاه‌های شهری مردم را از استرس نبود این اقلام نجات دهند. 
با سر زدن به چند داروخانه و فروشگاه‌های بهداشتی مشخص می‌شود پیدا کردن ماسک فیلتردار بخصوص از نوع n۹۵ رویایی دور از دسترس و ماده ضدعفونی کننده مخصوص دست نیز در این اوضاع به ماده‌ای گرانبها تبدیل شده است.

برخی از مردم می‌گویند، در برخی از مغازه‌های سطح شهرکرد، دستکش و مواد بهداشتی برای فروش وجود دارد اما در داروخانه‌ها کمتر این اقلام یافت می‌شود.

برخی از مردم بر این عقیده‌اند، با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا در کشور و  خطر ابتلا به بیماری کرونا در برخی از مشاغل پرخطر مانند مطب‌های پزشکی و مامایی نیز سهمیه وجود دارد اما برخی از این مطب‌ها در سال‌های گذشته فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و بهتر است این اقلام در اختیار مردم قرار گیرد. 
با این حال مردم می‌گویند:با مدیریت درست و نظارت صحیح علاوه بر تأمین نیاز مردم،می‌توان دست سوءاستفاده و احتکارگران را از بازار مواد بهداشتی دور کرد. 

رییس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای ابلاغ دستور رییس قوه قضاییه به روسای حوزه‌های قضایی استانها ، با احتکارکنندگان اقلام بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده در استان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

احمدرضا بهرامی سامانی با اشاره به نگرانی‌های شهروندان در خصوص شیوع ویروس کرونا و کمبود ماسک و اقلام بهداشتی، افزود: موضوع گسترش بیماری کرونا در میان مردم سبب شد تا عده‌ای سودجو با سوءاستفاده از شرایط موجود، اقدام به احتکار اقلام بهداشتی مرتبط با این ویروس کنند.

وی اظهار داشت: دستگاه قضایی استان به‌ منظور صیانت از سلامت و امنیت شهروندان و همکاری با سایر ادارات جهت پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا، با هرگونه احتکار اقلام پزشکی و بهداشتی قاطعانه برخورد می‌کند.

بهرامی افزود: براساس هماهنگی‌های انجام شده، در صورت مشاهده هرگونه احتکاری با واحد متخلف به صورت جدی برخورد و اقلام کشف شده  نیز به قیمت مصوب در اختیار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قرار خواهد گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال وبختیاری نیز گفت: با توجه به اهمیت بحث سلامت مردم و مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، نظارت‌ها بر اماکن عرصه ملزومات بهداشتی باید افزایش پیدا کند.

عبدالرضا علیمحمدی با تاکید بر افزایش نظارت بر بازار از سوی بازرسان افزود: با متخلفان برخورد و واحدهای صنفی متخلف پلمب خواهد شد.

وی بر کنترل ورودی شهرها از سوی بهداشت و هلال احمر در راستای جلوگیری از گسترش این ویروس تاکید کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در راستای برخورد با متخلفان حوزه عرصه ملزومات بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده از ۴۵ داروخانه در سطح استان توسط گروه ویژه، بازرسی انجام شد.

محمدرضا عمرون افزود: در بازرسی از این واحدها ، هیچگونه تخلفی ثبت نشد.

به گزارش ایرنا ،کرونا ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، به تعدادی از کشورهای جهان نیز سرایت کرده است.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت نکات بهداشتی، جلوگیری از دست دادن‌های مکرر از سوی پزشکان برای مقابله با این ویروس توصیه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.