به گزارش ایرنا، هجوم ملخ‌های صحرایی در  استان‌های جنوبی کشور به عنوان یک تهدید برای تمام گیاهان زراعی و باغی است، که این گونه ملخ حتی علف‌های هرز را می‌خورد و این نوع ملخ ، قدرت پرواز بالایی دارد و در یک شبانه روز می‌تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‌تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف از جمله جنگل‌ها، علوفه، باغ‌های میوه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریب بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

کارشناسان بر  این عقیده‌اند که استان چهارمحال و بختیاری به دلیل محصور بودن میان رشته کوه زاگرس و همچنین ارتفاع بالا از سطح دریا در ۲ دهه گذشته کمتر مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفته است.

چهارمحال و بختیاری عاری از هجوم ملخ‌ها

از ۲دهه گذشته هجوم ملخ‌ها به استان چهارمحال وبختیاری را نداشتیم

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ملخ صحرایی از اواخر دهه ۶۰ تاکنون به استان هجوم نداشته است، افزود: ارتفاع بالای استان و محصور بودن در  کوه‌هایی مانند زردکوه مانعی بر هجوم ملخ صحرایی به استان است.

فرشید شبانی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حمله ملخ‌های صحرایی به مناطق جنوبی کشور گفت: حمله این ملخ به استان‌های همجوار از جمله کهگیلویه و بویراحمد و خورستان یک زنگ هشدار برای استان است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه جهاد کشاورزی  و حفظ نباتات استان با آمادگی ۱۰۰ درصدی در حال پایش، رصد و مراقبت از هجوم ملخ‌ها هستند.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای مبارزه با آفات و همچنین هجوم ملخ صحرایی و مبارزه با ملخ بومی استان نیز به مقداری  سم خریداری شده است که در صورت حمله ملخ صحرایی این میزان جوابگو نخواهد بود.

وی اظهار داشت: در استان یک نوع ملخ بومی شاخک بلند وجود دارد که سالانه برای مقابله با این ملخ یک هزار تا ۲ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان سم‌پاشی و طرح مبارزه اجرا می‌شود.  

به گفته وی، در سال‌های گذشته که هجوم ملخ صحرایی به استان را وجود داشت، فقط قسمت جنوبی شهرستان لردگان درگیر شد.

شبانی اظهار داشت: بالا بودن قیمت سم و کمبود اعتبار یکی از مشکلات جهادکشاورزی استان است به گونه‌ای که در صورت حمله ملخ‌ها به  ۳۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی لردگان به ۳۰ هزا لیتر سم نیاز است که برای خرید این میزان سم ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی، با اشاره به احتمال وقوع بارش‌های سیل‌آسا برای کشور افزود: پیش‌بینی می‌شود با این بارشها، میزان جمعیت ملخ‌های موجود کاسته شود.

شبانی، با تاکید بر اثرات مخرب سم‌ها برای مقابله با آفات و ملخ‌ها و بیماری‌ها افزود: در راستای کاهش خسارات زیست محیطی از سم‌های مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورت استفاده از سم برای مقابله با آفت، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کشاورزان، دامداران و زنبورداران و جوامع محلی با ارائه دوره‌های آموزشی و بسته‌های آموزشی در دستورکار قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از همه کشاورزان، مردم، محیط‌بانان و سایر افراد درخواست کرد، در صورت دیدن کانون‌های آلوده به ملخ مسئولان جهادکشاورزی منطقه خود را در جریان قرار دهند.

به گفته وی، دامداران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سمپاشی شده‌ است، ۵ روز تا یک هفته به این مناطق وارد نکنند.

شبانی گفت: زنبورداران نیز باید کندوهای خود را ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دورتر ازمناطق آلوده و سمپاشی شده مستقر کنند.

نیاز ۵میلیارد ریالی برای خرید سم مورد نیاز

خرید سم مورد نیاز برای مقابله با حمله ملخ‌ها۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این اعتبار حمایت مدیریت بحران استان را می‌طلبد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: خرید سم مورد نیاز برای مقابله با حمله ملخ‌ها و همچنین افات دیگر در مزارع و باغات استان ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این میزان اعتبار حمایت و همراهی مدیریت بحران استان را می‌طلبد.

حمیدرضا دانش افزود: امسال از محل اعتبارات سازمان جهادکشاورزی یک میزان سم مورد نیاز چندمنظوره برای مقابله با سن، آفات و ملخ‌های صحرایی خریداری شده است که این میزان سم خریداری شده، کافی نیست و درخواست تامین اعتبار برای خرید سم به مدیریت بحران استان نیز داده شده‌ است.

وی، با تاکید بر اینکه مقابله، مبارزه و پیشگیری از آفات و ملخ‌ها ارزانتر از درمان است، از مسوولان مدیریت بحران خواست اعتبار مورد نیاز برای سم به جهادکشاورزی اختصاص داده شود.

وی اظهارداشت: هم‌اکنون آماده باش ۱۰۰درصد برای مقابله ملخ صحرایی در استان وجود دارد.

باغاتی که کمتر مورد هجوم ملخ است

 استان چهارمحال وبختیاری از نظر آفات و بیماری در حوزه کشاورزی به لحاظ موقعیت جغرافیای قرنطینه است

رییس بخش گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن از نظر خیلی از آفات و بیماریهای حوزه کشاورزی و باغات نسبت به استان‌های دیگر کمتر در معرض خطر است.

قباد بابایی افزود: این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی، ارتفاع بالا، محصور بودن دشت‌ها، مزارع و اراضی کشاورزی بین کوهستان‌ها از نظر ۳ تهدید آفت بیماری و علف‌های هرز در خیلی از موارد قرنطینه می‌باشد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون بیماری‌های آندمیک و بسیاری از بیماری‌های موجود در سطح کشور که کشاورزی،باغات و مزارع را دچار محدودیت و خسارت می‌کند به دلیل شرایط خاص جغرافیایی در مناطق استان وجود ندارد و جلوگیری از ورود این بیماری و آفت به مزارع در اولویت نخست مرکز تحقیقات استان است.

به گفته وی، در برنامه این مرکز است که جلوی ورود آفات به مزارع استان گرفته شود اما چنانچه بیماری وارد استان شد آن را مهار کرده و مانع تسری آن به سایر مناطق شویم.

وی، با تاکید بر اینکه در حوزه مقابله و پیشگیری از آسیب و آفت در حوزه کشاورزی خیلی کم مورد توجه است، افزود:هزینه کنترل بیماری و آفت در این حوزه بسیار بالاست به گونه ایکه برای مبارزه با افت از سم استفاده می‌شود که این امر سلامت محیط‌زیست و انسان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایرنا، سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می‌شود و سطح زیرکشت استان ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.