پیمانه پرناک روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:در سال ۱۳۹۶ از تپه بَردنکان (بَرَنکان) استان ۲۵ "گِل‌مُهر" متعلق به دوران ساسانی کشف شد.

وی افزود: این آثار در حفاری علمی در چهارمحال و بختیاری کشف شد و با توجه به نقشی که این استان در روشن کردن اوضاع اداری، سیاسی و قلمرو بختیاری در برهه زمانی یاد شده داشته است، باعث افزایش دانش ما از باورها و اعتقادهای مردم آن دوره خواهد بود.

پرناک تصریح کرد: پس از مشاهده‌های میکروسکوپی، شناسایی رسوب‌ها و نمک‌ها عملیات این اشیا شامل پاک‌سازی مکانیکی، پاک‌سازی شیمیایی، کلرزدایی، استحکام‌بخشی و تثبیت انجام شد.

وی یادآور شد: پس از مرمت این اشیا با رعایت اصول بسته‌بندی در مخزن اموال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نگهداری شد.

امین اموال فرهنگی تاریخی تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با کشف این تعداد "گِل‌مُهر" (اثر مُهر) عملیات مرمت و حفاظت از آن‌ها با مشارکت این اداره کل به سرپرستی علی‌اصغر نوروزی و دانشگاه شهرکرد به سرپرستی علی‌رضا خسروزاده انجام شده است.

پرناک تاکید کرد: برای عملیات مورد نیاز در کارگاه مرمت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ۵۰ میلیون ریال هزینه شد.

به گزارش ایرنا، "گِل‌مُهر" (اثر مُهر) همان اثرات گِل هستند که در گذشته برای پلمب و یا لاک‌ و مُهر استفاده می‌شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.