به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آبدار ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ویژگی‌های فاخر مقبره چهار منار تبریز و اهمیت صیانت از آن به‌عنوان بنایی که در دوران انتقال مرکز حکومت به تبریز احداث‌شده است، مرمت و ساماندهی این مقبره همواره در دستور کار اداره کل قرار دارد.

آبدار افزود: مرمت این اثر در سال جاری با اعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد ریال در قالب اقداماتی نظیر؛ آواربرداری و تخلیه نخاله‌های حاصله، برداشت دیوارهای فرسوده و در حال ریزش، بازسازی و استحکام‌بخشی دیوارها و اجرای پایه‌های آجری و احداث سرویس بهداشتی تداوم دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، ادامه داد: اقدامات مذکور که در راستای ساماندهی به این اثر فاخر انجام‌گرفته است، تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در نیمه اول سال ۹۹ به پایان خواهد رسید.

گفتنی است، مقبره چارمنار یا چهارمنار، یکی از محلات بیست و چهارگانه تبریز قدیم بود، این محل در حاشیه و محدوده قسمت شمالی بازار بزرگ تبریز قرار دارد، در قسمت پایینی این بنای فاخر که در دوره‌های تاریخی مختلف مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است بقایای مربوط به دوره سلجوقی و در بخش فوقانی تزئینات دوره ایلخانی قابل‌مشاهده است. این بنا همچنین در دوره صفوی به‌طور کامل و در دوره قاجار بخش فوقانی گنبد آن مرمت و بازسازی‌شده است. مقبره چهارمنار تبریز که به شماره ۱۶۵۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.