انتخابات فرصتی است که مردم با رای مستقیم خود سرنوشت 4 ساله کشور را رقم بزنند.

نامزدها در زمان قانونی، بر اساس اصل شایسته‌سالاری، دانایی و توانایی خود را در معرض سنجش افکار عمومی قرار دادند و پس از آن شرکت مردم در انتخابات که حق قانونی شهروندان در نظام مردم‌سالار دینی است، اصلی‌ترین مرحله انتخابات است. 

مقام معظم رهبری در خصوص ویژگی‌های فرد اصلح را تشریح کرده‌اند که رجوع به این شاخص‌ها می‌تواند بهترین راهنما برای انتخاب صالح‌ترین افراد از سوی مردم باشد.

برخی از مردم شرکت‌کننده در رای‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌های خود ر ا با خبرنگار ایرنا مطرح کردند.  

نماینده منتخب و اصلح تیم‌های مشورتی توانمندی اختیار می‌کند

یک نخبه دانشگاهی در همین خصوص گفت: یک نماینده منتخب مجلس علاوه‌ بر اینکه باید نگاه ملی در قانونگذاری داشته باشد و صلاح و منافع ملی را در نظر داشته باشد اما در عین حال نماینده مردم یک استان است و باید بتواند بر اساس جایگاه و حیطه اختیاراتی که با انتخاب مشاوران توانمند و متخصص دارد در رفع مشکلات این مردم راهگشا باشد.

حضور مستمر نماینده مجلس و یا مشاوران وی در جلسات و کارگروه‌های تخصصی استان‌ها می‌تواند شناخت کامل و جامعی از مشکلات و نیازهای آن استان به نماینده بدهد.

حسین‌پور، حضور مستمر و اثرگذار در کارگروه‌های تخصصی استان‌ها را از دیگر انتظارات خود از نمایندگان مجلس دانست و گفت: حضور مستمر نماینده مجلس و یا مشاوران وی در جلسات و کارگروه‌های تخصصی استان‌ها می‌تواند شناخت کامل و جامعی از مشکلات و نیازهای آن استان به نماینده بدهد.

وی خاطر نشان کرد: از نمایندگان منتخب استان انتظار داریم برای نخستین‌بار کارگروهی متشکل از کارشناسان، مدیران و نخبگان تشکیل دهد تا در این کارگروه به صورت مستمر و منظم به نیازسنجی و بررسی مشکلات استان پرداخته شود و سپس نماینده با اشرافیت کامل به این مسائل با ارتباط‌گیری با مسئولان ارشد کشوری در رفع این مشکلات همراهی کند.

حسین‌پور، با بیان اینکه مردمی بودن نماینده به منزله تنها حضور وی در مراسم‌ها و برنامه‌های عمومی نیست، تصریح کرد: زمانی می‎توان به یک نماینده لقب مردمی داد که آن نماینده بتواند با تصویب و نظارت دقیق بر اجرای قوانین، مدافع منافع مردم باشد و مطالبات آنها را به خوبی پاسخ دهد.

نماینده منتخب نماینده همه مردم

این نخبه دانشگاهی، نماینده مجلس را نماینده همه مردم دانست و گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که نمایندگان عیار و جایگاه نمایندگی را برای پیشبرد اهداف شخصی و فامیلی تنزل می‌دهند و همین موضوع دیدگاه مردم نسبت به جایگاه نمایندگی مجلس را مخدوش کرده است.

حسین‌پور با تاکید بر اینکه یک نمایندگان مجلس باید در هر حوزه‌ای یک مشاور قوی و توانمند برای خود انتخاب کند، اظهار داشت: از آنجا که هر یک از نمایندگان در تمامی حوزه‌ها تخصص لازم را ندارند، ضروری است تا مشاوران متخصصی برای خود اختیار کنند.

مردم با انتخاب نماینده اصلح، جایگاه مجلس را احیاء می‌کنند

نماینده اصلح کسی است که بتواند با عملکرد خود مجلس را دوباره به راس امور بازگرداند.

یک فعال اجتماعی نیز در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نماینده اصلح کسی است که بتواند با عملکرد خود مجلس را دوباره به راس امور بازگرداند و مردم با انتخاب خود جایگاه مجلس را احیا می‌کنند.

طاهری تصریح کرد: برای حفظ و استمرار نظام باید یک نماینده مجلس تلاش کند تا مجلسی پویا، منظم و مشرف بر امور کشور شکل گیرد.

وی، شجاعت را از دیگر ویژگی‌های یک نماینده اصلح برشمرد و گفت: یک نماینده شایسته باید از شجاعت لازم برخوردار باشد تا بتواند در بزنگاه‌ها از مطالبات و دغدغه‌های مردم به خوبی دفاع کند.

این فعال اجتماعی، اصلاح ساختار انتخابات و رفع خلاهای قانونی را از دیگر مطالبات خود از نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: در قانون انتخابات خلاهای بسیاری وجود دارد و همین موضوع در بسیاری از موارد سبب شده تا نمایندگانی به خانه ملت راه پیدا کنند که از شایستگی لازم برخوردار نبوده‌اند.

طاهری خاطرنشان کرد: بارها صحن علنی مجلس از صدا و سیما پخش شده است و ما شاهد آن بوده‌ایم که در جلسه‌ای که از حساسیت بالای قانونگذاری برخوردار بوده، برخی نمایندگان بی‌توجه به جلسه با یکدیگر مشغول صحبت بوده و یا در حاشیه مجلس مشغول صحبت کردن با تلفن هستند، این بیانگر آنست که برخی نمایندگان آنچنان که باید نسبت به وظایف خود آگاه نیستند و شان مجلس را حفظ نمی‌کنند.

نماینده منتخب وعده‌های غیرعملی نمی‌دهد

یک جوان شهرکردی نیز با تاکید بر اینکه یک نماینده اصلح باید عمل‌گرا باشد و از شعار دادن بپرهیزد، اظهار داشت: در بسیاری از موارد نمایندگانی که به مجلس راه پیدا کرده‌اند، شعارها و وعده‌هایی که در زمان تبلیغات به مردم داده بودند را عملیاتی نکرده‌اند.

یک نماینده اصلح کسی است که صداقت داشته باشد، عمل‌گرا باشد و منافع شخصی و فامیلی خود را به منافع مردم ترجیح ندهد

رحیمی افزود: یک نماینده اصلح کسی است که صداقت داشته باشد، عمل‌گرا باشد و منافع شخصی و فامیلی خود را به منافع مردم ترجیح ندهد، پارتی‌بازی و آشنابازی نمایندگان در بسیاری از موارد موجب دلزدگی مردم از سیاست و حضور در پای صندوق‌های رای شده است.

وی با بیان اینکه فرد اصلح کسی که است که قانونگذار شایسته‌ای باشد و قوانین را نه به نفع قشر خاص بکه به نفع عموم مردم تصویب کند، خاطرنشان کرد: خلاهای قانونی بسیاری وجود دارد که مورد سوءاستفاده دلالان قرار گرفته و به ویژه در عرصه اقتصاد ضربه بدی به معیشت مردم زده است که باید برای جلوگیری از سوداگری قوانین محکمی تهیه و تصویب شود.

این جوان جویای کار شهرکردی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی موجود فرصت اشتغال و تشکیل زندگی را از بسیاری از جوانان گرفته و اکنون وقت آن رسیده که قوانین مناسبی برای رونق اشتغال و تسهیل در امر ازدواج جوانان تهیه و تصویب شود.

رحیمی، معیشت را دغدغه جمعیت قابل توجهی از کشور دانست و تصریح کرد: اگرچه بسیاری از تصمیمات اقتصادی کشور به قوه مجریه و مسئولان اجرایی برمی‌گردد اما اگر قوانین سازنده و راهگشایی در مجلس تصویب شود و از سوی دیگر برحسن اجرای این مصوبات نظارت دقیقی انجام گیرد بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم برطرف می‌شود.

اگر نمایندگان بتوانند رسالت ذاتی خود در قانونگذاری و نظارت را به درستی انجام دهند، امور کشور در روال عادی و درست خود حرکت می‌کند.

وی افزود:نماینده اصلح کسی است که بتواند وظایفی که در حوزه قانونگذاری و نظارت درست بر اجرای قانون بر عهده دارد را به خوبی انجام دهد، اگر نمایندگان بتوانند همین رسالت ذاتی خود را به درستی انجام دهند دیگر نیازی به دادن وعده‌های بی‌ربط و غیرواقعی نیست و امور کشور  در روال عادی و درست خود حرکت می‌کند.

لزوم قوانین حمایتی از زنان خانه‌دار

یک بانوی خانه‌دار نیز با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که بانوان خانه‌دار با آن مواجه هستند، اظهار داشت: قانونی که در حمایت از زنان خانه‌دار باشد، وجود ندارد و با وجود تلاشی که بانوان در تربیت فرزندان و انجام کار خانه دارند، انتظار می‌رود به خانه‌داری به عنوان یک شغل نگاه شود.

حسینی افزود: زنان خانه‌دار از کمترین مزایا و خدمات بهره‌مند هستند و می‌طلبد در خصوص حمایت از زنان قوانین لازم تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: نماینده اصلح کسی است که فارغ از نگاه‌های جنسیتی به حقوق و مطالبات زنان نیز توجه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، برای برگزاری انتخابات در این استان ۷۳۷ شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده است که از این تعداد ۵۳۱ شعبه ثابت و ۲۰۶ شعبه سیار است.

۷۳۲ هزار و ۳۰۴ نفر  در این استان واجد شرایط رای دادن هستند از این تعداد ۳۶۳ هزار و ۱۵۱ نفر زن و ۳۶۹ هزار و ۱۵۳ نفر مرد هستند.

از چهارمحال و بختیاری ۴ نفر با رای مستقیم مردم در قالب برگزاری انتخابات، به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.