مهرداد رییسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این میزان تسهیلات از محل اعتبارات توسعه روستایی و عشایری و مشاغل خانگی تامین و پرداخت شده است.

وی افزود: با پرداخت این میزان تسهیلات زمینه اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر در شهرستان‌های ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری فراهم شد.

رییسی تصریح کرد: تسهیلات اشتغال‌زایی در حوزه صنایع دستی و هنرهای صنتی چهارمحال و بختیاری در قالب ۳۰۸ طرح پشتیبان و خُرد انفرادی و کارگاهی به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال‌ تاکنون ۷۲۴ مجوز تولید انواع صنایع دستی و هنرهای سنتی شامل جواز تاسیس، پروانه کارگاهی انفرادی و کارگاهی و همچنین کارت شناسایی در چهارمحال و بختیاری صادر شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مختلف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می‌دهد این محصول می‌تواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.

هم‌اینک ۵۰۰ هنرمند نمدمال در ۱۵ کارگاه بزرگ تولیدی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن هستند.

تاکنون ۲۵۰ فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و ۴ شرکت فعال در تولید و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

در خرداد ۱۳۹۰ نمدمالی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.