مهرداد رئیسی روز دوشنبه به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این آموزش‌ها با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری و اتحادیه صنایع دستی استان انجام شد.

وی افزود: این افراد در ۶ روستای شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا شامل بارز، چال‌دراز، گرداب‌علیا، شهریار، مرادان، یونکی و شهر آلونی، آموزش‌های مقدماتی و تکمیلی رشته‌های بافته‌های داری شامل گلیم‌بافی و سفره‌بافی و سایر تولیدات صنایع دستی عشایری را فرا گرفتند.

رئیسی تصریح کرد: برای هر کدام از شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی گواهینامه پایان دوره به مدت ۱۲۰ ساعت از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری صادر شد.

وی یادآور شد: برخی از شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها پس از فراگیری آموزش‌های لازم با حمایت اتحادیه صنایع دستی چهارمحال و بختیاری توانستند وارد زنجیره تولید شوند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این راستا اتحادیه صنایع دستی استان تولیدات این افراد را خریداری می‌کند.

وی گفت: برای حمایت بیشتر از این افراد، با هدف افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی کمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری نسبت به پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به آنان اقدام خواهد کرد.

رئیسی تاکید کرد: برای ترویج آموزش‌های رشته‌های صنایع دستی در شهرستان خانمیرزا دفتر امام جمعه شهر آلونی مرکز این شهرستان نقش برجسته‌ای داشته است.

وی افزود: آموزش رشته‌های صنایع دستی در شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا تا پایان سال استمرار دارد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوغابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار محصولات نمدی از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد و این نشان می‌دهد این محصول می‌تواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی استان باشد.

هم‌اینک ۵۰۰ هنرمند نمدمال در ۱۵ کارگاه بزرگ تولیدی چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد ۴۰۰ نفر در شهرکرد و ۱۰۰ نفر در بروجن هستند.

تاکنون ۲۵۰ فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و ۴ شرکت فعال در تولید و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

در خرداد ۱۳۹۰ نمدمالی چهارمحال و بختیاری جزو میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است.
با توجه به کاربرد زیاد نمد، قابلیت استفاده این تولیدات در صنایع گردشگری، خودروسازی، دفاع و ورزش نیز وجود دارد.

تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به دو روش سنتی و نوین صورت می‌گیرد که امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون‌بر ۴۰ نوع محصول نمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

شهرستان لردگان در ۱۸۰ و شهرستان خانمیرزا ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.