مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طرح بسیج همگانی نهالکاری از روز ۱۴ آذرماه تا ۱۵ اسفندماه در سطح استان اجرا می‌شود، که امسال ۷۰ هزار اصله نهال در ۲۶۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان کشت می‌شود.

علی محمدی مقدم روز پنجشنبه در آیین غرس درخت در شهر "دستنا" شهرستان کیار افزود: به توجه به توپوگرافی منطقه در هر هکتار ۲۵۰ چاله برای کشت نهال حفر می‌شود.

در راستای اجرای طرح بسیج همگانی نهالکاری در سطح کشور ۱۴ میلیون اصله نهال در ۴۲ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی کشت می‌شود. 

به گفته وی ، تغییر اقلیم و شرایط آب وهوای، خشکسالیهای چند سال گذشته ، افزایش گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای کره زمین و تغیری زمان خواب زمستانی درختان ، نهالکاری با همفکری مرکز تحقیقات و کشاورزی وزارت جهادکشاورزی و سازمان جنگل‌ها در کشور آغاز شد و تا پایان سال ادامه دارد.

وی گفت: نهالکاری با همکاری، تشکل‌ها، بسیج سازندگی، منابع طبیعی و آبخیزداری، جهادکشاورزی و اعضای ستاد نهضت سبز اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری ، با اشاره فرسایش ۲۰ تن در هکتار خاک در استان افزود: این نهالکاری به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین توسعه پوشش گیاهی اجرا می‌شود.

به گفته وی، در استان گونه‌های سازگار با منطقه از جمله داغداغان، زالزالک، گلابی و حشی و اسکوپاریا و کبوده کاشت می‌شود.

محمدی مقدم اظهار داشت: براساس تحقیقات کشورهای که زیر ۲۵ درصد سرانه فضای سبز داشته باشند از کشورهای بحرانی از نگاه زیست محیطی هستند که کشور ما زیر این درصد است.

به گزارش ایرنا، ۴۰۰ گروه جهادی بسیج سازندگی و ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از جوامع محلی و نهادهای عضو نهضت سبز برای اجرای این طرح ملی در استان چهارمحال وبختیاری مشارکت دارند.

۱۴ آذرماه به عنوان روز خاک با شعار "نهالکاری همگانی، برای ایرانی سرسبز" نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.