مرتضی زمان‌پور در نشست هم‌اندیشی مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با خبرنگاران استان تاکید کرد: از این تعداد یک‌هزار و ۱۴۰ زلزله بالای ۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) و ۱۱ هزار و ۹۶۲ زلزله کمتر از ۳ ریشتر بوده است.

وی با اشاره به پدیدار شدن ۱۵ دوره خشک‌سالی در چهارمحال و بختیاری در ۳۰ سال گذشته افزود: بیشترین سیلاب‌های استان در این مدت در ماه‌های بهمن تا اردی‌بهشت جاری شده است.

زمان‌پور تصریح کرد: در این مدت ۱۳۶ سیل در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری جاری شد.

وی یادآور شد: در بارش‌های سیل‌آسای بهار سال‌جاری در چهارمحال و بختیاری ۱۸ دستور صریح از سوی استاندار برای کنترل سیلاب، کاهش حوادث و جلوگیری از تلفات جانی در استان صادر و اجرا و ۱۶ روستا از سکنه تخلیه شد.

سرپرست دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سیل بهار امسال ۶ هزار میلیارد ریال خسارت شامل یک‌هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال در حوزه مسکونی، ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی و ۲ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال در قسمت زیربنایی به استان وارد شد.

وی گفت: از این میزان خسارت تاکنون ۴ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال برابر ۷۱ درصد به چهارمحال و بختیاری تخصیص یافته است و بقیه تا تیر سال آینده اختصاص داده می‌شود.

زمان‌پور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: براساس قانون جدید مدیریت بحران کشور با مدیران سهل‌انگار در هنگام حوادث برخورد جدی و متخلفان توبیخ خواهند شد.

وی افزود: برای مقابله با هرگونه بحران احتمالی در چهارمحال و بختیاری تاکنون ۱۱۲ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین در اختیار شهرداری‌ها و برخی دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفته است.

سرپرست دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: گروه‌هایی از سوی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تمامی این ماشین‌آلات و روند وضعیت آمادگی برای خدمات‌رسانی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: با توجه به شروع بارش‌های چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز هم‌اینک گروه‌های راهداری در نقاط مختلف استان آماده به کار هستند.

زمان‌پور اظهار داشت: تعطیلی و یا تاخیر در زمان آغاز فعالیت مدرسه‌های شهرستان‌های ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری در فصل سرد سال با هماهنگی فرمانداران و رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها صورت می‌گیرد.

وی گفت: اختیار تعطیلی و یا تاخیر در زمان آغاز فعالیت دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری با استاندار است.

به گزارش ایرنا، در این نشست مدیران کل دستگاه‌های اجرایی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گزارشی از روند فعالیت خود در قبل، حین و پس از بحران‌های طبیعی و همچنین تلاش برای جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی احتمالی ارائه کردند.

چهارمحال و بختیاری با شرایط توپوگرافی خاص و شیب بالا جزو استان‌های پیشتاز کشور در حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و آتش‌سوزی جنگل‌ها است.

بیشترین خط رانش چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های اردل، کوهرنگ، کیار و لردگان است.

چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استانهای زاگرس مرکزی است که هم‌اکنون از ۳۰ گسل شناخته شده بین ۱۸ تا ۲۰ گسل فعال در این استان وجود دارد.

پیکره گسل شناسی ایران نشان می‌دهد که گستردگی زاگرس و مجاورت آن با گسل‌های دیگر، این منطقه را به یکی از نقاط حساس از منظر زلزله‌خیزی تبدیل کرده است. 
این گستردگی گسل زاگرس از سنندج در کردستان تا سیرجان در کرمان ادامه دارد و بخشی از این منطقه به عنوان 'زاگرس چین خورده' شناخته می‌شود. 
کارشناسان معتقدند؛ در منتهی الیه زاگرس جنوبی یک راندگی گسل وجود دارد که 'گسل اصلی معکوس زاگرس' در این منطقه واقع شده است. 
این کارشناسان براساس مقاطع چینه‌شناسی و تحقیقات زمین‌شناسی وسعت پهنه زاگرس را ۸۲۰ کیلومتر مربع می‌دانند که در محدوده زون‌های زمین‌شناسی زاگرس بلند و زاگرس چین خورده ساده قرار دارد. 
بخشی از گسل زاگرس بلند در حد فاصل پهنه زاگرس بلند و زاگرس چین خورده ساده (درحاشیه جنوبی پهنه زاگرس بلند) قرار دارد. 
ایران از نظر زمین‌شناسی و علوم زمین بین صفحه توران و اوراسیا قرار دارد که این باعث فشارهایی از قسمت جنوبی به ایران شده که تشکیل گسل و کوه‌های زاگرس را باعث شده است. 
از نظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی ایران رتبه دهم و از نظر ریسک‌ پذیری رتبه پنجم را در دنیا دارد و در ایران، زلزله مهمترین بلای طبیعی است که بیشترین تلفات جانی و مالی را برجا می‌گذارد و پس از آن منابع آبی از نظر بلایای طبیعی رتبه دوم را دارد.

گفتنی است ، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است و در فرودین سال ۱۳۵۶زلزله‌ای شدید در ناغان این استان باعث خسارت شد. 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1296407
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.