محمد خالدی روز شنبه در همایش تبیین و کاربست اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی ۳۷۵ روستای این استان افزود: حفظ حیات روستاها یکی از مهمترین موضوعات سیاست‌گذاری در کشور است که در همین رابطه باید توانمندی‌ها و قابلیت‌های هر منطقه‌ای شناسایی و متناسب با آن برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به شکاف موجود بین شهرها و روستاهای کشور، تصریح کرد: با خدمات ارائه شده در نظام جمهوری اسلامی این شکاف کاهش یافته است اما ماندگاری در روستاها همچنان یک مساله اساسی به شمار می‌رود.

خالدی، بیکاری را از مهمترین عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها دانست و گفت: با کارآفرینی و افزایش درآمد مردم در روستاها می‎توان مانع این مهاجرت‌ها شد و ماندگاری روستاییان را محقق کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قرارگیری نیمی از روستاهای چهارمحال و بختیاری در این دو شهرستان، افزود: بسیاری از روستاهای استان از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار شده است اما غفلت از ظرفیت‌های بومی، جاذبه‌ای برای تداوم حضور روستاییان ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین از جذب بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری این استان خبر داد و گفت: دولت در این حوزه ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای استان در نظر گرفته است.

مجید نظری، توزان منطقه‌ای را از مهمترین راهبردهای دولت در تحقق توسعه روستایی دانست و افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی توجه به روستاها بوده است بطوریکه هم اینک حدود ۱۰۰درصد روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار جمعیت این استان از امکانات و زیرساخت‌های لازم بهره‌مند شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد ظرفیت کشاورزی کشور در روستاها قرار گرفته است، تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری در این حوزه یکی از استان‌های شناخته شده به شمار می‌رود و در محصولاتی نظیر بادام، ماهیان سردآبی، عسل و گیاهان دارویی در رتبه‌های نخست تولید در کشور جای گرفته است.

به گزارش ایرنا، در این آیین سند توسعه اقتصادی روستایی چهارمحال و بختیاری به عنوان نخستین سند توسعه روستایی کشور با حضور مقامات کشوری و استانی رونمایی شد.

این سند با هدف رونق اشتغالزایی و تحقق توسعه پایدار مطابق با اسناد بالادستی و آمایش سرزمینی تدوین شده و تلاش دارد تا با رفع مشکلاتی نظیر بیکاری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و رشد منفی جمعیت در این مناطق جلوگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.