منصور غلامی عصر سه شنبه در نشست با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد افزود: در وزارت علوم چندین برنامه در دست اجرا است که بحث ساماندهی آموزش عالی کشور یکی از مهمترین این طرحهاست.

به گفته وی، طرح اولیه ساماندهی نظام آموزشی اکنون تدوین و آماده شده است و در استان ها یکی دو دانشگاه بزرگ به عنوان محور قرار گرفته است و سایر دانشگاه های استانها، از نظر حمایتی و هدایت با محوریت این دانشگاه ها فعالیت می کنند و ماموریت های خاصی به دانشگاه ها داده می شود.

وی تاکید کرد : این وزارتخانه به دنبال اجرای طرح ساماندهی نظام آموزشی با کمترین عارض و چالش است و برای اجرای آن از ظرفیت کار کارشناسی و دانشگاهی صورت گرفته است.

به گفته وی، قرار نیست همه دانشگاه های کشور به عنوان دانشگاه بزرگ معرفی شوند و خالی ماندن ظرفیت هایی برخی از دانشگاه به عنوان یک عارضه تبدیل شده است.

وزیر عتف یادآور شد: در سالهای گذشته به دلایل مختلف مراکز دانشگاهی ایجاد شده است که در برخی از استانها حدود 40 مووسسه غیر دولتی وجود دارد و این غیر از مراکز پیام نور ، فنی و حرفه ای ، علمی کاربردی است و این تعدد و تراکم به گونه ای از که اکنون برای برخی مووسسات با نبود داوطلب روبرو هستند.

به گفته وی، تعدد و تراکم که بیشتر باشد به عنوان یک معضل ، تعداد داوطلب نیز کمتر می شود و یک میلیون و 400 هزار نفر صندلی ایجاد شد که تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه به یک میلیون و 156هزار نفر در امسال رسید و سال گذشته این آمار کمتر است یک میلیون بود که دلیلش این بود که تعدادی از داوطلبان پارسال پشت کنکور مانده بوند، امسال در آزمون سراسری دانشگاه ها شرکت کردند.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ادامه داد : دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور اکنون دارای ظرفیت خالی برای پذیرش دانشجو هستند و دانشگاه های غیر دولتی دارای صندلی خالی برای داوطلبان است که هزینه های این دانشگاه باید از طریق جذب دانشجو تامین شود.

غلامی، کیفی سازی دانشگاه ها را از دیگر برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و گفت : در این زمینه کیفی سازی دانشگاه تقویت می شود و بخشی که دولتی است مورد حمایت قرار می گیرد و بخش غیر دولتی نیز باید استانداردهای وزارت علوم را رعایت کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: یکی از برنامه های دولت در وزارت علوم این است که دانشگاه هایی که دستگاه های دولتی ایجاد کرده اند را تعطیل کرده است که از جمله واحدهای علمی کاربردی که دستگاه های دولتی ایجاد کرده بودند و برخی از باب هدف به عنوان اخذ مدرک برای کارمندان دستگاه های اجرایی برای ارتقا شغلی فعالیت داشتند.

وی گفت : وزارت علوم تاکید دارد که مووسسات دانشگاهی غیر دولتی باید در کنار صنعت ، تعاونی و مشاغل این گونه ایجاد شود و به کارکنان این بخش ها آموزش های لازم را ارائه دهند.

غلامی تاکید کرد : رشته های فنی و حرفه ای در دانشگاه فنی و حرفه ای با ایجاد جاذبه ها برای داوطلبان ، مورد حمایت قرار می گیرد تا داوطلبان فقط به دنبال گرفتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس نباشند و با دریافت مدرک کاردانی فنی و حرفه ای ، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را اخذ کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حوزه آموزش و عالی گرایش داوطلبان به رشته های پزشکی بیشتر شده است ، گفت: سال گذشته 64 درصد داوطلبان کنکور به سمت رشته های پزشکی گرایش پیدا کردند و در حالی که به دلیل ظرفیت های محدود این رشته ها ، قبولی ها کمتر است ، که این مساله ممکن از ناشی از هدایت بدخانوادهها به سمت این رشته ها باشد.

غلامی گفت : این مساله باعث می شود استعداد رشته های علوم پایه به سمت این بخش بروند و کمتر به سمت رشته های دانشگاه علوم پایه گرایش داشته باشند و ابتکارات و اختراعات و اکتشافات کمتر مورد توجه دانشجویان قرار گیرد.

وی  بیان داشت : تقویت رشته های علوم پایه از سیاست های وزارت علوم در ساماندهی نظام آموزش عالی دانشگاه ها است تا نظم و انضباط جدیدی در این حوزه در استانها ایجاد شود ، هر چند با مقاومتی های روبرو می شود.

غلامی ، ارتباط دانشگاه با صنعت را یکی از برنامه های وزارت علوم دانست و گفت :تلاش شده است رویکرد دانشگاه ها در این زمینه تقویت شود و این ارتباط از سوی دانشگاه ها و بخش صنعت با استقبال همراه شده است.

به گفته وی، در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز فعالیت های مطلوبی صورت گرفته است و مسائل اجتماعی دانشگاه ها به مسوولان ارشد نظام نیز طی نامه های جداگانه ای ارسال شده است تا دانشجویان بهتر درس بخوانند و کرسی های آزاد اندیشی ، مناظره های مختلف با حضور صاحب نظران با حداقل تنش ها انجام می شود و سرنوشت یک دانشجو و استاد برای این وزارتخانه مهم است.

غلامی ، توجه به مساله عفاف و حجاب را از برنامه های دانشگاه ها عنوان کرد و گفت : مساله عفاف و حجاب در دانشگاه ها از سوی دانشگاه ها مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، در سفر وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری به چهارمحال و بختیاری ، جشن 4 سالگی دانشگاه شهرکرد ، افتتاح طرحهای عمرانی هفته دولت ، کتابخانه مرکزی و سایت دانشگاه مورد بهره برداری قرار گرفت.

2097

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.