محمود عباسی روز یکشنبه در ششمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در چهارمحال وبختیاری افزود: تا پایان امسال کلینیک های تخصصی حقوق کودک در استان‌های کشور دایر و فعال می شود. 

به گفته وی : تاکنون ۷ کلینیک تخصصی کودک در کشور فعال شده است و در مراکز برخی از استان ها مانند تبریز، علاوه بر فعال شدن کلینیک تخصصی کودک ۴۷ میز خدمت کودک نیز در سرای محلات فرهنگسراها، مراکز فرهنگی وابسته به شهرداری ها نیز دایر شده است.

وی اظهار داشت: کلنیک های تخصصی حقوق کودک در حوزه آموزش، ترویج حقوق کودک و حمایت از حقوق کودک در سطح کشور و معاضدت حقوقی، آموز ش مربی، مشاوره و پاسخگویی به سوالات و ابهامات حقوقی درحوزه کودک فعالیت می شوند.

عباسی، با اشاره به شناسایی یکهزار کودک بازمانده از تحصیل و ۹۱ کودک کار و خیابانی در استان چهارمحال وبختیاری گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده انتظار است تا پایان سالجاری مسائل و مشکلات حوزه کودک در استان رفع شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر اینکه در سطح کشور آمار دقیق در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار و خیابانی وجود ندارد ، افزود: براساس مشاهدات و مستندات آمار کودکان بازمانده از تحصیل وحشتناک است و باید این آمار با همکاری آموزش و پرورش و دستگاه های متولی احصا شود.

وی با اشاره به آسیب پذیر بودن کودکان اظهار داشت: کودکان به دلیل اینکه حق دفاع از خود را ندارند، بیشتر نیازمند حمایت هستند.

عباسی افزود: رعایت مصالح عالیه کودکان همیشه و همواره مدنظراست و تصمیم گیرندگان باید مصالح عالی کودک را در همه حوزه ها مدنظر داشته باشند.

معاون وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه نگاه و رویکرد خانواده، مدرسه و اجتماعی به کودک باید نگاه حمایتی باشد، تصریح کرد، حقوق کودک، حق های ذاتی و بنیادین بشری است که سلب شدنی نیست و تکلیف است که دیگران در قبال کودکان دارند.

معاون حقوق بشر امورامور بین‌الملل وزیر دادگستری گفت:  ایران نیز به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است و این کنوانسیون مورد تاکید شورای نگهبان نیز قرار گرفته است.

وی به تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس اشاره کرد وگفت: ماده ۹ این لایحه که در کمیسیون حقوقی وقضائی مجلس نهائی شده که می تواند یک حرکت فراروی برای حمایت دقیق از حقوق کودک باشد.

عباسی اظهار داشت: امسال در شورای هماهنگی حمایت از حقوق کودک به عنوان سال تحول حوزه حقوق کودک نامگذاری شده است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک افزود: بر اساس سند ملی حقوق کودک که سال ١٣٩۴ به عنوان برنامه مشترک دستگاه های اجرایی تدوین شده ، مقرر شده در افق ١۴٠۴ و در مدت ١٠ سال کودکان ایران به جایگاه شایسته خود برسند.

در این همایش جمعی از صاحب نظران و مسوولان چهارمحال و بختیاری حضور داشتند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1245561
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.