سردار غلامعباس غلامزاده عصر سه شنبه در کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان چهارمحال وبختیاری با حضور معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در این مدت ۱۵ پرونده قاچاق کالا با ارزش ریالی ۱۰ تا ۵۰ میلیارد ریال در استان تشکیل شده است.

وی گفت: سال گذشته در استان ۴۰۶ میلیارد ریال کالای قاچاق کشف و ضبط و ۴۰ پرونده با ارزش ریالی بیش از یک میلیارد تا بالای ۵۰ میلیارد ریال در استان تشکیل شد.

به گفته وی، از سال گذشته نیز جلوگیری از خروج کالا های اساسی به عنوان یکی از برنامه های نیروی انتظامی قرار گرفته که در اواخر سال گذشته در یک مرحله از خروج ۳ هزار راس دام زنده بدون مجوز از استان جلوگیری شد.

سردار غلامزاده افزود: طی سال جاری جلوگیری از خروج کالاهای اساسی مانند سوخت، آرد و گندم و مرغ نیز در اولویت طرح های نیروی انتظامی با همکاری دستگاه قضا قرار دارد.

وی با اشاره به بحث کشفیات و میزان کشفیات مواد و کالاهای قاچاق در استان گفت: تعیین تکلیف به موقع برای امحاء این کالاها یکی از اولویت ها و خواسته های نیروی انتظامی است.

سردار غلامزاده افزود: راه اندازی ایستگاه ایست و بازرسی مصوب در محور لردگان به بروجن در منطقه گوشکی و پل قره و استقرار یک قاضی مستقر در تعزیرات حکومتی شهرستان های بروجن و لردگان در تمام روزهای هفته به عنوان یک ضرورت است.

وی طولانی شدن زمان اطاله دادرسی را به عنوان یک مشکل عنوان کرد و گفت: نداشتن انبار در شهرستان های لردگان و بروجن برای کالاهای کشف شده تا تعیین تکلیف یکی دیگر از مشکلات است.

وی بر پرداخت آنی حق کشف به ماموران انتظامی تاکید کرد.

مسئول قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال وبختیاری نیز گفت: در ۴ ماه نخست امسال ۱۶ هزار و ۳۲۷ بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده است.

حمید رنجبر افزود: در این مدت ۸۰۲ پرونده در حوزه قاچاق کالا در استان تشکیل شد.

وی با انتقاد از اینکه در سازمان صنعت، معدن و تجارت هیچ اداره ای به عنوان مبارزه با کالای قاچاق و ارز وجود ندارد، افزود: راه اندازی یک اداره در این حوزه می تواند در جذب نیرو و همچنین افزایش نظارت و بازرسی ها تاثیرگذار باشد.

وی گفت: به منظور پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در استان افزایش نظارت و بازرسی ها و آموزش به اصناف و ارائه هشدارهای لازم در خصوص عواقب توزیع کالای قاچاق برای اصناف اجرا  می شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در استان ۸۰ جایگاه فرآورده سوختی فعال است که به منظور کنترل قاچاق سوخت دوربین های کنترل در جایگاه ها نصب شده و هرگونه تخلف بر عهده مدیر جایگاه است.

جعفر سالاری نسب افزود: طی سال جاری مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل در استان ۱.۲ درصدکنترل شده  و کشفیات قاچاق سوخت در این مدت در استان ۹ برابر شده است.

وی گفت: طی سال جاری ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریالبرای قاچاقیچان سوخت در استان جریمه صادر و اخذ شده که ۱۷۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

فرماندار شهرستان بروجن نیز با تاکید بر اینکه محور مواصلاتی شهرستان بروجن به عنوان محور ترانزیتی استان و کشور است، گفت: روزانه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تردد در این محور انجام می شود.

مسعود ملکی افزود: نبود ایست و بازرسی در محور دوراهان یکی از مشکلاتی است که باید با استقرار ایست و بازرسی و صدور مجوز بازرسی در طول شبانه روز در این محور ضروری است.

وی گفت: عدم آموزش و نظارت، نداشتن تجهیزات سنجش و ارزش گذاری کالای مکشوفه در استان ، عدم وجود انبار جهت تحویل کالای قاچاق در شهرستان از دیگر مشکلات است.

فرماندار شهرستان لردگان نیز گفت: تا سال ۹۶ بحث ورود کالای قاچاق از محورهای مواصلاتی استان مد نظر بود که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و استان خروج کالای قاچاق نیز از محورهای مواصلاتی استان انجام می شود.

برهان حسین پور آقایی افزود: با توجه به اینکه شهرستان لردگان بیش از ۵۱ درصد جنگل های استان را داراست قاچاق چوب و زغال از این شهرستان روند افزایشی دارد.

وی به ناهماهنگی بین جرائم و اعمال قانون بین استان های مختلف در حوزه قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: نبود قاضی تمام وقت در شهرستان لردگان و پاسگاه ایست و بازرسی در پل قره، نبود انبار نگهداری کالاهای قاچاق کشف شده و ناکافی بودن پرسنل در اداره تعزیرات حکومتی شهرستان از مشکلات این شهرستان است.

وی اظهار داشت: برخورد قوی و عینی سیستم قضا با قاچاقیچیان، افزایش ضریب امنیتی نقاط حساس در سطح شهرستان، نصب دوربین مدار بسته ایست و بازرسی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش تخلفات قاچاق است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۱۹ فقره پرونده قاچاق کالا در استان تشکیل شده که در این مدت ۳۰۶ فقره پرونده مختومه شده است.

محمدرضا عمرون افزود: قاچاقچیان به پرداخت ۴۳ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

وی گفت: در این مدت ۶ پرونده منجر به برائت و ۹ دستگاه خودرو از قاچاقچیان مصادره شده است.

۷۳۶۰/۶۰۲۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.