چهارمحال و بختیاری با وجود اینکه از منابع آب‌های سطحی خوبی برخوردار است و برای نمونه در موج اول و دوم بارش‌های فروردین ماه امسال بیشترین میزان بارش‌ها را در کشور داشته است، اما به سبب ماهیت کوهستانی منطقه مجال بهره‌گیری از این منابع را نداشته و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز آبی خود را در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت از منابع آب زیرزمینی تامین می‌کند که این استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی پیامدهای مخرب زیست محیطی را به همراه داشته است.

بارش‌های قابل توجه بهار امسال گرچه توانست بخشی از بحران آب را هرچند بطور مقطعی در چهارمحال و بختیاری مهار کند و تعدادی از چشمه‌ها و تالاب‌های این استان را تا حدی احیا کند اما این بارش‌ها از آنجا که حالت سیلابی داشت منجر به خروج حجم زیادی از آب‌های سطحی و ذوب برف‌های باقی مانده در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری شد و بدین نحو عملا تاثیری بر بهبود ذخایر زیرزمینی این استان نداشت و تبعات ناشی از خشکسالی یک دهه اخیر همچنان حوزه‌های مختلف این استان را آزار می‌دهد.

تا چند سال گذشته عنوان می‌شد که این استان ۱۰ درصد منابع آب کشور را در اختیار دارد اما امروز بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه آب نسبت به کمبود شدید آب در این منطقه هشدار می‌دهند.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان حوزه آب بر این باورند که بارش‌های بهار امسال نمی‌تواند علامتی بر ورود به دوره ترسالی باشد و باید خود را همچنان برای مواجه با سال‌های خشک و مدیریت صحیح منابع آب آماده کنیم.

در این میان یکی از مهمترین این چالش‌های فراروی این استان، تامین آب برای مناطق شهری و روستایی است که با توجه به خشک شدن منابع آب زیرزمینی و ممنوعه شدن همه دشت‌های این استان، بهره‌گیری از آب‌های سطحی بهترین گزینه برای رفع این چالش به شمار می‌رود.

 در همین راستا چندین سال است که طرح انتقال آب بن- بروجن برای رفع این مشکل راه‌اندازی شده اما تا امروز موانع و سنگ‌اندازی‌های بسیاری تکمیل آن را با تاخیر مواجه کرده است.

طرح انتقال آب بن- بروجن که آب را برای مصارف شرب از منطقه بن به سمت بروجن و نقنه انتقال می‌دهد طرحی است که رئیس جمهوری در سفر خود به استان در سال ۹۳ تاکید بسیاری داشت تا این طرح ظرف سه سال اجرایی و به اتمام برسد، با این وجود به سبب تخصیص نامناسب اعتبار اجرای این طرح با وقفه مواجه شده است و اینک بسیاری از شهرها و روستاهای این استان با تنش آبی مواجه شده است و به گفته مسئولان چنانچه این طرح با سرعت لازم به بهره‌برداری نرسد تامین آب شرب در استان با بحران جدی مواجه می‌شود.

با بهره‌برداری از این طرح مشکل آب شرب ۱۱ شهر و ۱۳ روستای چهارمحال و بختیاری با جمعیتی افزون بر ۴۶۰ هزار نفر رفع می‌شود.

این طرح قرار است سالانه ۴۱ میلیون مترمکعب آب را از حوضه آبریز زاینده‌رود به مناطق شرقی استان که به شدت با پدیده خشکسالی درگیر است، منتقل کند.

این طرح با توجه خشکسالی‌های متوالی در استان و تحت تاثیر قرار دادن زندگی و معیشت مردم یکی از مطالبات اصلی مردم و از ضرورت‌های این حوزه به شمار می‌رود که انتظار می‌رود با سرعت بیشتری اجرا و تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ۹۰ تا ۹۵ درصد آب شرب استان از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود و با وجود بارش‌های خوب سال آبی وضعیت این منابع تغییر محسوسی نداشته و دبی چاه‌ها در مقایسه با دبی سال‌های گذشته تفاوتی نکرده است.

قدرت‌الله بیگلری، تکمیل طرح انتقال آب بن- بروجن را برای تامین آب مناطق شهری و روستایی استان حیاتی دانست و گفت: این طرح با وجود مصوبه دو دولت از سال ۹۱ تاکنون از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار نشده و این موضوع می‌طلبد تا برای بهره‌برداری و تکمیل آن عزم جدی در استان شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بی‌شک یکی از مهمترین مطالبات و دغدغه‌های مردم استان تکمیل این طرح است چراکه اگر تکمیل این طرح همچنان با تاخیر مواجه شود در تامین آب شرب نیمی از جمعیت استان با چالش و بحران جدی مواجه می‌شویم.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیای نیز با بیان اینکه اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن برای تامین آب شرب مناطق روستایی، حیاتی است، اظهار داشت: آب شرب ۱۱ روستا با اجرای این طرح تامین می‌شود.

سهراب بهرامی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های متوالی و کاهش شدید منابع آب زیرزمینی برای بسیاری از روستاها با چالش تامین آب مواجه هستیم و در حال حاضر ۴۸ روستا با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه مسئولان با اتحاد لازم در پیگیری تخصیص اعتبار در اجرای هرچه سریع‌تر این طرح همت کنند چراکه حیات نیمی از جمعیت استان به این طرح بستگی دارد.

در همین حال مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری از پیشرفت ۷۰ درصدی این طرح خبر داده و عنوان کرده است: چنانچه این طرح طبق برنامه اجرایی شود تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

احمدرضا سامانی سدهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح به طول ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال از سال ۹۱ ردیف اجرایی گرفت که در ابتدا سرعت اجرای آن با کندی انجام می‌گرفت اما پس از سفر رئیس جمهوری به استان در سال ۹۳ از جهش اعتباری خوبی برخوردار شد.

وی ادامه داد: اجرای خط لوله این طرح در نقاط مختلف در حال اجرایی شدن است که دو قطعه اول و دوم آن بصورت ۱۰۰ درصد اجرا شده و قطعه سوم در حال اجراست که با تکمیل آن ۹۰ کیلومتر از لوله‌گذاری این طرح اجرا می‌شود.

سامانی سدهی با بیان اینکه برای اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن، سه ایستگاه پمپاژ آب، یک تصفیه‌خانه و یک سیستم تامین برق طراحی شده است، تصریح کرد: ایستگاه‌های دوم و سوم پمپاژ آب از پیشرفت ۶۰ درصدی برخوردار شده و ایستگاه نخست که در محدوده جغرافیایی استان اصفهان قرار دارد هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: تصفیه‌خانه طرح نیز که اصلی‌ترین سازه بتنی آن شمار می‌رود دارای پیشرفتی کمتر از ۳۰ درصد است.

سامانی سدهی خاطرنشان کرد: این طرح هم اینک در حال اجراست و در صورت تامین اعتبار لازم طبق برنامه زمانبندی شده تا پایان سال ۹۹ تکمیل و وارد مدار می‌شود.

۷۳۶۳/۶۰۲۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.