به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان ، شهرام احمدی اظهار داشت: آبچلیک نوک سربالا  با نام علمی  (Xenus cinereus)پرنده ‌ای است از تیره آبچلیک که برای اولین بار در تالاب گندمان توسط محیط بان کرامت حافظی مشاهده شده است.

وی افزود: آبچلیک نوک سربالا پرنده ای با طول بدن ۲۲ سانتی متر است که به وسیله منقار دراز و تیره رنگ و سر بالا و پاهای نارنجی روشن مشخص می‌شود، در زمستان سطح پشتی آن خاکستری کمرنگ و در تابستان قهوه ای تر است با دو نوار پهن نامنظم و سیاه رنگ در طرفین پشت و در پایین بهم می‌پیوندد. وی ادامه داد: این پرنده سطح شکمی سفید با رگه های کمرنگ روی گردن و سینه دارد و در پرواز دمگاه کمرنگ و سفیدی حاشیه عقبی بال آن بخوبی پیداست، همچنین حرکت متناوب بالا و پایین کردن سر و دم آن شبیه آبچلیک آوازخوان جلوه می دهد، ولی جثه کوچکتر و پای بلندتری دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: آبچلیک نوک سر بالا پرنده‌ایست که در گذشته نه چندان دور به صورت مهاجر عبوری از پراکندگی نسبتاً فراوانی برخوردار بوده است و در همه جای ایران دیده می‌‍شده، اما در حال حاضر اطلاع دقیقی از وضعیت تعداد و پراکندگی آن در دست نیست و به تعداد فراوان، زمستان را در سواحل جنوبی ایران می‌گذراند.

احمدی در پایان تصریح کرد: تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن، مهم‌ترین زیستگاه پرندگان تالابی و گونه‌های مهاجر در استان چهارمحال و بختیاری هستند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1215090
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.