به گزارش ایرنا، فرحناز قائدامینی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در جمع خبرنگاران افزود: این سند به طور کامل مردود است و هیچ کجای استان این سند قابلیت اجرایی ندارد.
وی با اشاره به رویکرد عدالت محورانه آموزش و پرورش استان اظهار داشت: رعایت عدالت آموزشی در مناطق مختلف آموزشی بخصوص مناطق محروم، توسعه متوازن رشته های آموزشی و تجهیز مدارس در مناطق مختلف با اولویت مناطق محروم از مهمترین برنامه ها و رویکردهای آموزش و پرورش استان است.
به گزارش ایرنا، نظام آموزشی در سال 90 تصویب و سند آموزش ۲۰۳۰ یونسکو سال ۹۵ در کشور رونمایی شد، اسنادی که بر آموزش برای همه تاکید داشته و اهداف و چشم اندازهایی به منظور دستیابی به نظام آموزشی هدفمند و کارآمد تعریف کرده اند.
در سپتامبر 2015 (شهریور 94)، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار 2030 که 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد به منظور اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یکپارچه در سازمان ملل ارائه شد.
ایران نیز از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد و پس از آن سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه‌ ریزی دفتر یونسکو در ایران با تشکیل 30 کارگروه تخصصی تدوین و آماده و در تاریخ بیستم آذر 95 رونمایی شد.
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعه پایدار 2030 را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند، بر این ‌اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت، ‌برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است و مولفه‌های کلیدی در برنامه آموزش 2030 شامل برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر است.
در پیشگفتار کتابچه بیانیه اینچئون که توسط دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نگارش شده، آمده است که دولت‌ها موظفند تا اهداف جهانی را در اهداف، سیاست‌ها، طرح‌ها و اقدامات ملی، چرخه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، سازماندهی نظام‌های آموزشی و آماده سازی منابع ادغام کنند.
اجرای آموزش 2030 در سطح ملی باید بر مبنای رویکردی فرابخشی باشد که براساس همکاری موثر، تمرکز بر نتایج گسترش شراکت، شفافیت، مسئولیت مشترک و وحدت عمل همه عاملان شکل گرفته است با توجه به تنوع ماهیت نهادهای متولی آموزش در کشورها برخی از اصول عمومی که می‌تواند به هماهنگی مناسب جهت تحقق موثر اهداف 2030 در چارچوب دستور کار 2030 توسعه پایدار ملل متحد کمک کنند شامل هدایت دولتی و جلب مشارکت فرابخشی، حفظ ساختارهای موجود و انطباق آنها با آموزش 2030، اجرای اقدامات فراتر از وزارت آموزش‌ و جلب مشارکت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با بهداشت، جوانان، کار، امور اجتماعی، مدیریت، برنامه‌ریزی، بودجه و تامین هماهنگی اجرای آموزش 2030 با سایر اهداف توسعه پایدار 2030 ملل متحد است.
آنچه در قالب این سند مورد انتقاد قرار می گیرد آن است که در عمل 2030 به واژه‌هایی همچون شهروند جهانی، برابری جنسیتی، حذف کلیشه‌های جنسی و ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی به‌ بهانه ترویج صلح و نبود خشونت توجه شده است.
اما در مصوبه هیات وزیران در تاریخ 25 شهریور سال 95 در خصوص سند 2030 آمده است:‌ به‌ منظور هماهنگی و ارایه راهکار تحقق اهداف و تعهدات آموزش 2030 همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار، کارگروه ملی آموزش 2030 با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش بدون گسترش تشکیلات سازمانی و با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود در آن وزارتخانه با حضور نمایندگان دستگاه‌های زیر تشکیل می‌شود.
کارگروه ملی آموزش 2030 موظف است برنامه اجرایی و نظارتی تحقق کامل آموزش 2030 را در سطوح ملی و استانی با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی مرتبط و همسو با اهداف برنامه‌های توسعه کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش و برنامه اهداف توسعه پایدار تهیه کند.
دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اهداف برنامه آموزش 2030 موظف به اجرای تصمیمات کارگروه هستند و کارگروه ملی آموزش 2030 موظف است گزارش پیشرفت کار و نحوه همکاری دستگا‌ه‌های ذیربط را سالانه به هیات وزیران و گزارش نهایی را به کمیسیون ملی یونسکو برای ارسال به مرجع بین‌المللی مربوطه ارایه کند.
قائدامینی با اشاره به اینکه بیش از 202 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در استان مشغول تحصیل هستند، افزود: از این تعداد 35 هزار و 942 نفر در مدارس غیردولتی و 166 هزار و 90 هزار نفر در مدارس دولتی تحصیل می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان ، تعداد مدارس استان را 2 هزار و 900 مدرسه عنوان کرد و گفت: از این تعداد یکهزار و 711 مدرسه دولتی، یکهزار و 83 مدرسه غیرانتفاعی و 106 مدرسه بزرگسالان است.
وی گفت: در مدارس استان 14 هزار و 641 فرهنگی مشغول امر آموزش دانش آموزان هستند که این استان در سال تحصیلی جاری و جدید با کمبود معلم مواجه است.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری به بازنشسته شدن یکهزار و 37 معلم در سال تحصیلی جدید و افزایش 2 هزار نفری دانش آموز اشاره کرد و گفت: ورودی معلمان از مجموعه دانشگاه فرهنگیان و سرباز معلم 29 نفر است.
وی اظهار داشت: این تعداد نیروی جدید، پاسخگوی کمبود نظام آموزش و پرورش نیست و باید با یک برنامه ریزی دقیق این کسری را جبران کرد.
قائدامینی افزود: جذب معلم، آموزش و نگه داشت معلم از رویکردهای آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به پرداخت سرانه دانش آموزی در اوایل سال جاری از سوی وزارتخانه به حساب مدارس استان و کشور افزود: این سرانه به صورت مستقیم به حساب مدارس واریز شده است و ادارات آموزش و پرورش در میزان پرداختی این میزان هیچ دخل و تصرفی نداشتند.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری در ادامه افزود: در بارش های اخیر بیش از 218 مدرسه استان از لحاظ امور بنایی مانند پوشش پشت بام، حصارکشی و سقف دچار مشکل و خسارت شد.
وی گفت: با تخصیص اعتبار از سوی نوسازی مدارس و مدیریت بحران این مشکل تا حدی رفع شده است.
قائدامینی در ادامه با اشاره به اجرای تنبیه بدنی در تعداد انگشت شمار در مدارس استان افزود: به هیچ عنوان با تنبیه بدنی دانش آموزان موافق نیستیم و با معلمان و مدیران خاطی برخورد می شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری 947 هزار نفر جمعیت و 10 شهرستان دارد.
7360/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.