به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، شهرام احمدی افزود: هر ساله به منظور بررسی وضعیت گونه‌های جانوری و برآورد جمعیت حیات وحش در استان طرح سرشماری از گونه‌های شاخص جانوری در طبیعت و مناطق تحت مدیریت استان در 2 مرحله زمستانه و تابستان انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: این سرشماری در91 هزار و 934هکتار از سطح مناطق حفاظت شده و آزاد با بهره گیری از تمام امکانات موتوری و نیروی انسانی شامل کارشناسان محیط طبیعی، یگان حفاظت و با همکاری جوامع محلی، سازمان های مردم نهاد، اساتید دانشگاهی و همکاران بازنشسته انجام شد.
به گفته احمدی ، دراین سرشماری گونه‌های جانوری از قبیل قوچ، میش، کل و بز و پرندگان ابزی و کنار آبزی مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هدف از این سرشماری را مشخص شدن جمعیت گونه‌های مختلف پستاندار در استان عنوان کرد و گفت: مساحت سرشماری گونه های جانوری 26 درصد به نسبت سال قبل افزایش داشته است.
به گفته وی، به لحاظ تعداد 21.4 درصدی در گونه کل و بز و 13.9 درصدی در گونه قوچ و میش نسبت به سال قبل افزایش جمعیت مشاهده شده است.
احمدی افزود: سرشماری پرندگان مهاجر آبزی، یک برنامه دراز مدت در سطح جهانی است که از سال 1967 میلادی (1346 هجری شمسی) در فصل زمستان با تاکید بر سرشماری در تالاب ها و مناطق تجمع این گونه های آبزی انجام می شود.
وی تاکید کرد: تالاب های این استان در فصل های پاییز و زمستان به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب زیستگاهی در کشور، پذیرای تعداد زیادی پرنده مهاجر است.
وی گفت: در سالجاری بیش از 95 هزار پرنده آبزی و کنارآبزی در 3 هزار و 157 هکتار از تالاب های استان زمستان گذارنی می کنند.
به گفته وی، سرشماری پرندگان به منظور بررسی آخرین وضعیت پرندگان و زیستگاه های آنها و تنوع گونه ها، مدیریت و برنامه ریزی شرایط تالابهای استان و کنترل بیماری ها و حفظ و حمایت از پرندگان انجام می شود.
احمدی اظهار داشت: این سرشماری در پناهگاه حیات وحش شیرستان و منطقه شکارممنوع خداآفرین که به تازگی به تصویب شورایعالی محیط زیست رسیده است، برای نخستین بار انجام گرفته است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و 5 منطقه حفاظت شده به مساحت 155هزار و 844 هکتار و 2منطقه شکار ممنوع به مساحت 51 هزار و 724 هکتار دارد.
امسال ممنوعیت شکار در 2 منطقه شکار ممنوع تالاب بین المللی چغاخور و خداآفرین کوهرنگ به مدت 5 سال تصویب و تمدید شد.
7360/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.