مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اعلام این مطلب گفت: در این طرح مرغزار شهرکرد به عنوان یکی از دشت های بحرانی و ممنوعه استان با اجرای طرح تغذیه سفره های زیرزمینی و با استفاده از رواناب های حاصل از بارندگی احیا می شود.
علی محمدی مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مراحل اولیه اجرای این طرح از جمله مطالعات و تدوین برنامه اجرایی شده که با انجام مرحله تست نفوذپذیری و مکان سنجی سایت از اواسط دی ماه با برگزاری مناقصه اجرایی می شود.
به گفته وی، این طرح آبخیزداری با هماهنگی منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه ای، مدیریت بحران و فرمانداری شهرکرد اجرایی می شود.
محمدی مقدم افزود: در این طرح آب های سطحی و بارش ها، به سمت دشت شهرکرد هدایت می شود.
وی هزینه این طرح را بیش از 2 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این طرح یکی از مهمترین طرح های حوزه آبخیزداری است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شود.
وی گفت: امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان از محل صندوق توسعه ملی 227 میلیارد ریال اختصاص یافته که با این اعتبار 149 پروژه در استان درحال اجراست.
وی افزود: با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری سالانه بیش از 200میلیون مترمکعب آب ذخیره خواهد شد.
دشت شهرکرد در جنوب شهرکرد با حدود 916 هکتار مساحت است.
سیدهاشم فاطمی، حجم رواناب های دشت شهرکرد را 7 میلیون مترمکعب برآورد کرد و گفت: با اجرای این طرح می توان 6 میلیون مترمکعب آب را جذب کرد.
به گزارش ایرنا، دشت شهرکرد یکی از 11 دشت چهارمحال وبختیاری است که با وقوع خشکسالی 10 ساله در استان و کاهش شدید سطح ایستایی به یکی از دشت هایی ممنوعه بحرانی و مهمترین کانون ریزگرد استان تبدیل شده است.
آخرین گزارش ها از افت 26 متری سطح آب های زیرزمینی در دشت شهرکرد و وقوع بیش از نیم متری فرونشست زمین در این منطقه حکایت دارد.
7360/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.