این کوچ همه ساله از اواسط مهرماه شروع و تا اواخر آذرماه ادامه می یابد که در این فاصله 2 تالاب بین المللی گندمان و چغاخور و تالاب های علی آباد و سولقان و چال تر و چال خشک در استان چهارمحال و بختیاری تا یخ زدن تالاب ها پذیرای پرندگان مهاجر است.
این پرندگان از 30 گونه پرندگان آبزی و کنارآبزی و از خانواده اردک ها، کشیم ها، مرغابی ها، چنگر، غاز خاکستری، سلیم، درنا، حواصیل، اگرت، اکراس، خروس کولی و چنگرها هستند.
وجود گونه های ریزآبزی و آبزیان کوچک در تالاب ها، نبود آلودگی آبی و امنیت مکانی و آبگیری مناسب تالابها از مهمترین دلایل زمستان گذرانی پرندگان در این منطقه است.
وضعیت تالابها به گونه ای است که در 2 سال گذشته گونه های نادر از جمله 2 گونه نادر غاز پیشانی سفید کوچک و عقاب دریایی در تالاب های استان مشاهده شده اند.
تالاب بین المللی گندمان در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن و در لیست 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران است.
این تالاب در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده و از مناطق شکار ممنوع تحت حفاظت محیط زیست استان قرر دارد.
گونه های جانوری غالب این تالاب پرندگان هستند و 15 گونه بومی از جمله چنگر، سنقر، لک لک ها، شکاری ها در این تالاب مشاهده شده است.
در این تالاب پستاندارانی نظیر گراز، شغال، گرگ، خفاش، خرگوش، روباه و انواع مارها و قورباغه ها و لاک پشت ها و ماهی های گورخری، سفید، کولی و ماهی پوزه ای و سیاه ماهی مشاهده می شود.
تالاب بین المللی چغاخور با مساحت یکهزار و 500 هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب یکهزار هکتار و تالاب گندمان با یکهزار و 70 هکتار مساحت در نزدیکی تالاب چغاخور قرار گرفته و با 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب کشور است.
مرغابی، کولی، لک لک سفید، کشیم، انواع حواصیل، مرغابی سانان، فلامینگو، باکلان، یلوه، قو، سلیم، کاکانی ها اکراس و آبزیانی مانند ماهی کپور، ماهی گورخری و خزندگانی از جمله لاک پشت در این تالاب زندگی می کنند.
تالاب سولقان، علی آباد، چال تر و چال خشک از تالاب های فصلی استان چهارمحال وبختیاری است و بیشتر در فصل پاییز و زمستان در پی بارش های برف و باران آبگیری می شوند و مکانی برای پرندگان مهاجر و زادآوری پرندگان آبزی است.
رئیس محیط زیست شهرستان بروجن با اشاره به بارش های چند روز اخیر و همچنین اجرای طرح های آبگیری و اختصاص حق آبه به تالاب های شهرستان و هدایت آب چشمه ها و رودخانه های حاشیه با آغار فصل پاییز به سمت تالاب افزود: وضعیت تالابهای استان برای زمستان گذارنی پرندگان بسیار مساعد است.
مرتضی منصوری افزود: آبگیری تالاب گندمان با کم شدن آبیاری بخش کشاورزی در 6 روستای بالادست تالاب گندمان آغاز شده که این امر در کاهش آتش سوزی های تالابی و افزایش مهاجرت پرندگان به این تالابها نقش داشته است.
وی گفت: به دلیل خشکسالی های اخیر و همچنین بهره برداری غیر اصولی از آب های رودخانه ها و تالابها، وضع آنها بحرانی بوده که در یک برنامه پنج ساله برنامه ریزی برای احیای تالابهای استان آغاز شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری نیز با اشاره به حضور بیش از 50 هزار پرنده برای زمستان گذرانی در تالاب های استان افزود: در چند سال اخیر تا 150 هزار پرنده در تالابهای استان زمستان گذارنی می کردند.
شهرام احمدی افزود: ورود پرندگان مهاجر برای زمستان گذارانی از 15 مهرماه آغاز و تا آذرماه و در اصل تا زمان یخ زدگی تالابها در استان ادامه دارد.
وی گفت: احداث بند خاکی، تخصیص حق آبه به تالابها، آموزش نیروی انسانی و جوامع محلی حاشیه تالاب ها، استفاده از سامانه های تولید انرژی خورشیدی و ساخت پایگاه های اطفای حریق از اقدامات انجام شده برای احیای تالاب های استان است.
وی گفت: هم اکنون با ایجاد بندهای خاکی توسط محیط بانان و جوامع محلی در زمان بارندگی و هدایت آب های سطحی به منطقه، 90 درصد تالاب گندمان احیا شده است.
وی گفت: با احیای این تالاب سال گذشته 19 گونه پرنده برای نخستین بار در تالاب گندمان مشاهده شد.
وی با اشاره به ممنوعیت شکار در تالابهای بین المللی چغاخور و گندمان از مردم خواست در صورت مشاهده پرندگان کنار آبزی در منازل و زمین های کشاورزی از شکار و همچنین زنده گیری آنان جلوگیری و اقدام به رهاسازی پرندگان در حاشیه تالاب ها کنند.
7360/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.