مهرداد فتحی بیرانوند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح سرشماری پرندگان مهاجر آبزی به صورت سراسری در کل جهان انجام می شود که این طرح در لرستان نیز همزمان با سراسر کشور سرشماری در ماه گذشته در تالاب های یازده گانه پلدختر، تالاب بیشه دالان بروجرد ، تنور دورود، سد ایوشان، خان آباد، مروک، هاله و رودخانه های سیمره و کشکان انجام شد.
وی پایش کمی جمعیت پرندگان، برآورد اندازه جمعیت گونه‌ها، شناسایی تالاب‌ها و تعداد پرندگان، تعیین جمعیت و تنوع پرندگان مهاجر آبزی و بهره‌گیری از وضعیت موجود پرندگان آبی را از اهداف این سرشماری برشمرد و اظهار کرد:با توجه به اینکه برخی بیماری‌ها از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود لذا با سرشماری گونه‌های آلوده شناسایی شده و می‌توان تمهیدات لازم برای مقابله با بیماری‌ها را در نظر گرفت.
به گفته وی حواصیل‌ها، کشیم‌ها، باکلان‌ها، لک‌لک‌ها، اردک‌ها، یلوه‌ها، کاکایی‌ها و پرستوها در سرشماری امسال بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده اند.
وی به وجود نام برخی پرندگان در لیست قرمز جهانی iucn مبنی بر خطر منقرض‌شدن اشاره کرد و گفت: 12.5درصد گونه‌های آبزی و کنارآبزی لیست iucn در تالاب‌های استان شناسایی شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی توسط کارشناسان و متخصصین پرنده شناسی و با استفاده از دوربین چشمی و تلسکوب انجام می شود ادامه داد: لرستان یکی از کریدورهای پرواز پرندگان است که هرساله هزاران قطعه از گونه های پرندگان مهاجر را پذیرا می شود.
فتحی بیرانوند اضافه کرد : بیشترین جمعیت پرندگان مشاهده شده در سرشماری زمستانه سال گذشته از خانواده اردک ها مانند اردک ارده ای، سرسبز، حنایی و خانواده سلیم شامل کشیم ها، آبچلیک و چنگر بودند.
به گفته وی این استان یکی از معدود استانهای کشور است که به دلیل اختلاف ارتفاع ،تنوع اقلیمی دارای تنوع زیستی قابل توجهی است و علاوه بر این با توجه به قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و بهره مندی از تالاب های طبیعی و سدهای احداثی سال های اخیر دارای ظرفیت حضور پرندگان مهاجر است.
7274/6060
خبرنگار: مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.