به گزارش ایرنا، امیدعلی پارسا روز شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری افزود: ادعا نداریم که آمارهای ارائه شده صد در صد صحیح است اما در حوزه آمار بیکاری 20 درصد خطای نسبی وجود دارد.
وی گفت: جمعیت فعال کشور را 27 میلیون و 300 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 3 میلیون و 300 هزار بیکار مطلق هستند.
رئیس مرکز آمار ایران پارسا خاطرنشان کرد: هم اکنون 40 درصد جمعیت فعال کشور جویای کار هستند که از این تعداد 24 میلیون نفر بصورت دائم و پاره وقت مشغول کار هستند.
وی ادامه داد: از جمعیت شاغل 15 میلیون نفر بیش از 44 ساعت در هفته کار می کنند و 9 میلیون نفر نیز بصورت پاره وقت فعال می باشند که از شاغلان پاره وقت نیز 2 میلیون و 400 هزار نفر خواستار کار بیشتر هستند، اما کاری پیدا نکرده اند.
پارسا تصریح کرد: این درحالی است که برخی رسانه ها و افراد مغرض عنوان می کنند که باید شاغلان پاره وقت جویای کار بیشتر را به جمعیت بیکار کشور اضافه کرد که هدف این افراد سیاه نمایی است.
وی ادامه داد: اگر این 2 میلیون و 400 هزار نفر را نیز به جمعیت بیکار مطلق کشور اضافه کنیم نرخ بیکاری کشور تنها یک درصد افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری کشور در بهار امسال، 12.1 درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است.
پارسا همچنین با انتقاد از موازی کاری های موجود در حوزه آمار افزود: اینکه برخی دستگاه ها جداگانه مبادرت به احصاء آمار می کنند، چیزی جز اتلاف بودجه و انرژی نیست و آمارهای متناقض بدبینی به نظام را به همراه دارد.
وی همچنین شبهه افکنی به آمارهای رسمی کشور را مصداق خیانت دانست و گفت: مرکز آمار امین مردم و بهره مند از نیروهای عالم و سالم است و هیچگونه عمدی در عددسازی ها ندارد.
رئیس مرکز آمار ایران در ادامه از تدوین برنامه ملی آمار کشور خبر داد و افزود: گذار از نظام آمارهای سنتی به مدرن مبنای تدوین این برنامه است و هم اکنون قسمت راهبردی برنامه کامل شده است.
پارسا با بیان اینکه ایران از نظام های آماری دنیا عقب است، تصریح کرد: اگر عالمانه و مجاهدانه در راستای جبران این عقب ماندگی تلاش کنیم همزمان با سال 1405 نخستین سرشماری 'سطحی مبنا' کشور اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، آمارهای سطحی مبنا بر پایه خود اظهاری است که از 18 سال گذشته مبنای نظام آماری کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است.
وی همچنین با تاکید بر تفاوت بین نرخ تورم و گرانی قیمت کالاها و خدمات، خاطرنشان کرد: هم اینک تورم در کشور 13.14 درصد اعلام شده و متوسط افزایش قیمت کالا و خدمات 32.4 درصد است.
پارسا خاطرنشان کرد: تورم بیانگر سرعت افزایش قیمت کالا و گرانی، درصد افزایش قیمت ها را نشان می دهد.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تاکید بر احترام به اعداد و ارقام ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران اظهار داشت: مدیران اجرایی باید به آمارهایی که متولیان ارائه می دهند تکیه کرده و آن را مبنای برنامه ریزی های خود قرار دهند.
اقبال عباسی ادامه داد: برخی بی اعتمادی های اجتماعی نسبت به آمارهای فعلی وجود دارد که با ارتقای سواد آماری مردم می توان این مشکل را برطرف کرد.
وی، آگاهی بخشی را راهکار اعتمادسازی مردم به آمارها دانست و گفت: اگر مردم به آمارهایی که از سوی متولیان داخلی ارائه می شود، اعتماد نکنند زمینه برای بروز سیاه نمایی و ایجاد یاس از سوی رسانه های خارجی فراهم می شود.
براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در بهار امسال 22.8 درصد اعلام شده که این استان را در ردیف نخست بیکاری کشور قرار داده است.
به گزارش ایرنا، در این نشست همچنین چارچوب ها و رویکردهای پیشنهاد بودجه برای مدیران دستگاه های اجرایی استان تشریح شد.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.