بحث غول‌های استخراج; کارت گرافیک یا ASIC ؟Reviewed by محمد آذرنیوار on May 15Rating: 5.0

ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات کار یا همان استخراج با سخت افزار برای به حداکثر رساندن امنیت استفاده می‌کنند یا هدف اصلی تمرکززدایی است؟

هر دوی این اهداف برای جامعه ارز دیجیتال مهم است اما برای ماینرهایی که دستگاه‌های سخت افزاریشان، اثبات کار را می‌گردانند، این اهداف اهمیت ویژه تری می‌یابند: برای به روز‌رسانی بلاک چین های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار، محاسبات قدرتمند انجام می‌پذیرند.

متأسفانه، تمرکززدایی و امنیت می‌توانند دو مورد کاملا غیرموازی و متضاد با یکدیگر باشند. این یکی از دلایل اصلی بحث بر سر مدارهای مجمتع با کاربرد خاص یا همان ASICها است.

در جلسه ای که روز دوشنبه، ۱۴ می در جریان رویداد Consensus 2018 برگزار شد، سه نام بزرگ در استخراج ارزهای دیجیتال، حول محور نقش ASICها در امنیت و تمرکززدایی به بحث و گفتگو پرداختند.

تراشه‌های ASIC قطعات سفارشی هستند که برای استخراج ارزهای دیجیتال، قدرت و ویژگی‌های بهتری نسبت به کارت‌های گرافیکی دارند. وقتی برای یک ارز دیجیتال خاص دستگاه ASIC تولید می‌شود، آرام آرام این دستگاه ها جای کارت‌های گرافیکی که توسط ماینرهای کوچک استفاده می‌شوند را در بازار می‌گیرند.

با ارائه این دستگاه‌ها برای یک ارز دیجیتال خاص، شرکت‌های بزرگ و ثروتمند می‌توانند با خرید بالای این دستگاه‌ها انحصار استخراج آن‌ها را به دست گیرند که باعث می‌شود تمرکززدایی آن شبکه بی معنی شود.

بحث غول‌های استخراج; کارت گرافیک یا ASIC ؟

برای برخی، از جمله مارکو استرنج، مدیر عامل شرکت جنسیس، این یک معضل است. وی گفت:

به دلیل اینکه کارت‌های گرافیک ارزان هستند و همه می‌توانند بدون سرمایه گذاری کلان از آن استفاده کنند، در حال حاضر آن‌ها تمرکززدا ترین سخت افزارهای استخراج جهان هستند.

گیدون پاول، مدیر عامل شرکت Autonomous Crypto Corp نظری مشابه اما مثبت به ASICها داشت:

بله ASICها تمرکززدایی را فراهم نمی‌کنند اما من آن‌ها را دوست دارم زیرا از کارت‌های گرافیک امن تر هستند.

اگر چه چندین سال است که استخراج بیت کوین تحت سلطه ماینرهای ASIC انجام می‌گیرد، پاول از این بابت احساس نگرانی نکرد:

من به هیچ عنوان مسئله تمرکز پیش روی بیت کوین را مشکلی جدی برای آن نمی‌دانم

بحث غول‌های استخراج; کارت گرافیک یا ASIC ؟

به نظر می رسد اختلافات این دو بر سر بیشتر یا کمتر بودن تهدیدات است. در حالی که استرنج از انحصار قدرت به دست تعداد کمی از افراد نگران بود، پاول به عنوان بخشی از جناح آزادیخواه و آنارشیست، بیشتر نگران تهدیدات و خصومت دولت‌ها بود.

پاول گفت:

دولت‌ها می‌توانند با استفاده از کارت‌های گرافیک حملات ۵۱ درصد را ترتیب دهند که در بیت کوین (به علت استفاده از ASICها) این موضوع بسیار دشوار خواهد بود.

استرنج از دولت‌ها نگران نیست. او حتی معقتد است که می‌توان برای بهبود شبکه‌های بلاک چین با دولت‌ها همکاری کرد. استرنج همچنین ادامه داد که کارت‌های گرافیک برای ارائه هارفورک های ضد asic که زی‌کش و اتریوم در حال تلاش برای آن هستند، انعطاف پذیرترند.

 

منبع: coindesk

دیدگاه تان را بنویسید