فوندیشن فور اینتروالت اپریبیلیتی (Foundation for Interwallet Operability) و یا به اختصار FIO، کنسرسیوم کیف پول‌های مبتنی بر بلاک چین، بر یک اصل کلیدی بنا شده است. برای موفقیت بیت کوین و دیگر دارایی‌های دیجیتال، استفاده از آن‌ها تا حد ممکن باید آسان باشد.

این پروتکل امکانات جالبی را به خصوص به بازرگانان و کاربران جدید ارائه می‌دهد. سایت خبرگزاری سی‌سی‌ان پیش از این با دیوید گُلد (David Gold)، بنیان‌گذار FIO گفتگویی داشته است و ما دوباره با وی در مورد مطالعه‌ی اخیر آن‌ها روی قابلیت استفاده ارزهای دیجیتال، مصاحبه کردیم.

این نتایج، تنها دیوید را مجبور ساختند تا روی مأموریت خود، حتی برای آنانی که زمان بسیار زیادی را در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال در جهت یافتن قابلیت استفاده‌ی دور از انتظار این حوزه صرف کرده‌اند، سخت‌تر کار کند. بیشتر آن‌ها پس از انجام تراکنش احساس آسودگی نمی‌کنند. بیشتر کاربران ارزهای دیجیتال هنگام فشردن دکمه‌ی ارسال در پرداخت‌های بیت کوین، قلبشان کمی تندتر می‌تپد.

در حقیقت، ۶۰ درصد از کاربرانی که از آنان در مورد احساسشان پس از فشردن دکمه‌ی ارسال در پرداخت با ارزهای دیجیتال سؤال شد، جوابشان «احساس آسودگی زیاد» نبود. کاربران باتجربه‌ای که احساس آسودگی زیادی می‌کردند، تنها از میان افرادی بودند که پاسخشان گزینه‌ی «محتاطانه خوش‌بین» بود. این میزان برای کاربرانی که کمتر از ۳ سال ارز دیجیتال داشته‌اند، چیزی حدود ۷۹ درصد است.

اف‌آی‌او داده‌ها را به دو گروه تقسیم کرده است.

گروه اول افرادی که بیش از سه سال و گروه دوم افرادی که کمتر از ۳ سال ارز دیجیتال داشته‌اند. در ابتدا، این مطالعه روی افرادی که در زمانی از سال ۲۰۱۸ که بیت کوین تقریباً ده ساله بود، ارز دیجیتال داشته‌اند، صورت گرفت. تقریباً سه‌چهارم از پاسخ‌دهندگان (۷۳ درصد)، در طول سال ۲۰۱۸، حداقل تعداد کمی تراکنش انجام داده بودند.

نتایج یک پژوهش: 60 درصد کاربران از پرداخت با بیت کوین هراس دارند!اکثر کاربران ارزهای دیجیتال پس از انجام یک پرداخت، به طور محتاطانه‌ای خوش‌بین هستند اما تنها یک‌چهارم از آنان بسیار آسوده خواهند بود. بیش از دویست نفر در این رأی‌گیری شرکت داده شدند. این افراد از طریق تبلیغات هدفمند و تکنیک‌های بازاریابی پیدا شدند. این اطلاعات، مسائل زیادی را برای دریافتن و اندیشیدن به جای گذاشته است.

دیوید گُلد به سی‌سی‌ان گفت:

مسائل زیادی در رابطه با قابلیت استفاده وجود دارند که اگر ارزهای دیجیتال قرار است به توانایی خود در توانمندسازی حرکت بی‌پایان ارزش غیرمتمرکز دست یابند و آن چه را که جهان وب برای جنبش اطلاعات انجام داده است، برای جنبش ارزش انجام دهند، باید به طور قابل‌توجهی بهبود پیدا کنند.

مشکلات کاربران در کار با ارزهای دیجیتال

نتایج یک پژوهش: 60 درصد کاربران از پرداخت با بیت کوین هراس دارند!بیشتر کاربران ارزهای دیجیتال می‌گویند که هنگام ارسال بیت کوین و یا دارایی دیگری به شخص دیگر، با مشکلاتی روبرو شدند. نزدیک به ۱ نفر از ۵ نفری که در رأی‌گیری شرکت داشتند با مشکلی مواجه شدند که مانع از انجام موفقیت‌آمیز تراکنش ارز دیجیتالشان شد. حدود ۶ درصد از آنان گفتند که قربانی حمله‌ی فیشینگ و یا مرد میانی (man-in-the-middle) شدند.

این روزها، حملات کلیپ‌بورد مرد میانی به راه رایجی برای سرقت ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. فرد مهاجم، دستگاه را آلوده ساخته و کلیپ‌بورد را برای فرستادن به یک آدرس، دست‌کاری می‌کند. گاهی آدرس‌ها به نظر مشابه می‌آیند.

اف‌آی‌او به طور خاص از چنین بردار حمله‌ای جلوگیری می‌کند:

کاربران می‌توانند به جای خودِ بلاک چین، بر اساس نرم افزار کیف پول، درخواست پرداخت تولید کنند. بنابراین، فرستنده مطمئن خواهد بود که سرمایه‌ها به طور صحیحی مسیردهی شده‌اند. ممکن است مهاجمان همچنان راه‌های دور زدن چنین موقعیت‌هایی را دریابند، اما خصوصاً در ارتباط با تراکنش‌های بازرگان به فرد (merchant-to-person)، که در مرکز توجه مبحث قابلیت استفاده هستند، کار بسیار سختی خواهد بود.

تقریباً دو برابر افرادی که قربانی این حملات شدند، نگران این موضوع بوده‌اند. یکی از این افراد می‌تواند شهادت دهد که هر زمان از سوی سرویس کیف پول، نجوای فوری مشاهده نمی‌کرد، از این که در نهایت جز قربانیان این حملات قرار خواهد گرفت، هراس داشت.

به طور خاص، ترفند دستی که برای این زمان وجود دارد، تایید ابتدا، وسط و انتهای یک آدرس معمولی است. در مورد آدرس‌های طولانی‌تر، مانند آن‌هایی که توسط مونرو (Monero) و دیگر پروتکل‌های کریپتونوت (cryptonote) صادر شدند، این کار، دشوارتر خواهد شد.

فضای باز برای رشد ارزهای دیجیتال

نتایج یک پژوهش: 60 درصد کاربران از پرداخت با بیت کوین هراس دارند!

تنها ۱۱ درصد از کاربران، در طول سال ۲۰۱۸، حداقل یک بار در هفته، تراکنش اجرا کردند. برای برخی، شنیدن این حقیقت تلخ خواهد بود که تنها ۱۱ درصد از افرادی که در سال ۲۰۱۸ از ارز دیجیتال استفاده کردند، بسیار بیش‌تر از یک بار در هفته تراکنش داشتند. اکثر افراد، به ندرت از ارز دیجیتال استفاده کردند.

موفق شدن در این امر برای هر سیستم دیگری، باید از گزینه‌های پرداختی کنونی آسان‌تر باشد. در نهایت، ارسال یک تراکنش پی‌پل نسبت به اداره‌ی ارتباط مخابراتی بانک، آسان‌تر است. تمام چیزی که نیاز خواهید داشت، آدرس ایمیل یک فرد است. آیا اگر پی‌پل، مانند جمع‌آوری و پردازش اطلاعات بانکی به طور دستی، کار دشواری بود، همین اندازه موفق می‌شد؟

گلد اذعان داشت:

اگر این مسائل تغییر نکنند، مردم با ارزهای دیجیتال، قهوه نخواهند خرید. در حقیقت، باید از ارسال ارز فیات بهتر باشند. باید نسبت به ارسال فیات، آسان‌تر، امن‌تر و راحت‌تر باشد. به این دلیل که این‌ها تراکنش‌های غیرقابل تغییری هستند؟ بله؟ شما نمی‌توانید به یک بانک زنگ بزنید و بگویید پرداخت را متوقف کنید و یا من آن را نپرداختم.

اف‌آی‌او، یک پروتکل ناجی؟

خوشبختانه، گلد معتقد نیست که توسعه‌دهندگان بلاک چین باید راه‌حل‌های قابلیت استفاده را ایجاد کنند. برای یک مسئله، یک چشم‌انداز ماکسمالیسمی واقعی باید صادق باشد. اگر برای مثال، تنها استفاده از بیت کوین و اتریوم آسان شود، بدین معنا نیست که دنیای غیر ارزهای دیجیتال به این صنعت روی خواهد آورد. حتی راه‌حل‌هایی مانند شبکه‌ی لایتنینگ، از اطلاعات پرداخت الگوریتمی پیچیده‌ای برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

در عوض، FIO در جهت ارائه‌ی آدرس‌دهی ساده‌ی انگلیسی فعالیت می‌کند.

گلد افزود:

اف‌آی‌او روی هر بلاک چین، به طور یکسان کار می‌کند. من با افراد حوزه‌ی لایتنینگ صحبت کردم و آن‌ها کاملاً FIO را دوست دارند زیرا لایتنینگ روشی برای حل مشکل پیچیده‌ی آدرس در دست ندارند.

اینجا همان جایی است که پروتکل FIO می‌درخشد. این پروتکل برخلاف راه‌حل‌هایی مانند ENS که چندین ویژگی مشابه دارند، به تغییرات هیچ بلاک چین خاصی بستگی ندارد. در عوض، FIO در سطح یک کیف پول، خودش مشکل را حل می‌کند. FIO تلاش می‌کند تا تراکنش‌ها را امن‌تر، ساده‌تر و آسان‌تر کند. FIO، برخی از کیف پول‌های مهم را این موارد می‌داند:

کیف پول تراست بایننس (Trust Wallet)، کوینومی و کیف پول ادج (Edge Wallet) و همچنین خدماتی مانند شیپ‌شیفت (ShapeShift) که همه‌ی آن‌ها از بنیاد FIO هستند.

منبع: ccn

دیدگاه تان را بنویسید