حجت‌الاسلام حق‌جو با اشاره به پول نبودن بیت کوین و عدم نیاز آن به پشتوانه مالی تأکید کرد که این مسئله از منظر فقه شیعه مشکلی ندارد.

به گزارش ارزدیجیتال و به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین نشست علمی بیت کوین از منظر فقه پیش از ظهر امروز از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در سالن نشست‌های علمی این مرکز برگزار شد.
حجت‌الاسلام عبدالحجت حق جو پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در این نشست با اشاره به عدم لزوم نیاز بیت کوین یا ارزهای دیجیتالی به پشتوانه دولتی یا مالی عنوان کرد:

ما در بررسی فقهی اعتبارات رمز گونه تأکید کردیم که باید این بحث را به‌صورت کلی در دو بحث مورد بررسی قرار بدهیم؛ یکی خرید و فروش و دیگری استخراج و ایجاد آنها.

وی افزود:

در بحث فقهی در مسئله شروط عوضین اینکه چیزی باید لزوماً پول باشند نداریم بلکه متمول بودن مطرح است که تحت دو عنوان «مال بودن» و «ملک بودن» قرار می‌گیرد، ولی این که بگوییم باید یک طرف پول باشد غیر قابل قبول است بر همین اساس گفتیم پول موضوعیت ندارد و این طور نیست که یک طرف معامله چون پول است طرف مال دیگر قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام حق‌جو: بیت کوین از منظر فقهی با مشکلی مواجه نیست!

حجت‌الاسلام حق‌جو

پژوهشگر مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان این که ارزهای رمز گونه صرفاً به‌عنوان یک کالای ذخیره ارزش قلمداد می‌شوند، گفت:

بحث بیت کوین بیشتر مربوط به سرمایه‌گذاری است و به عقیده ما از منظر فقهی اشکالی در آن وجود ندارد؛

همچنان که مرحوم امام می‌فرماید:

ما دو جور مالیت داریم یکی مالی که ذاتاً دارای منافع خاص است و دوم مالی که ذاتاً ارزشی ندارد و به اعتبار است.

وی اضافه کرد:

ما چیزی که در خارج می‌بینیم این است که مردم با پول‌های دیجیتال معامله می‌کنند ولی آنچه در واقع اتفاق می افتد غیر از این است؛

حجت‌الاسلام حق‌جو: بیت کوین از منظر فقهی با مشکلی مواجه نیست!

آیت‌الله فاضل لنکرانی روز گذشته در همایش بیت کوین از منظر فقه گفت:

بیت کوین چون پول است لزوماً باید دارای اعتبار و پشتوانه باشد، چراکه در عرصه بین‌الملل مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که به نظر ما اصلاً اینها پول نیستند.

حجت الاسلام حق جو با بیان این که پول انواع و اقسامی دارد، گفت:

پول‌ها گاهی از نظر دسترسی محدود هستند مثل پوند بریستون که اعتبار دارد ولی تنها در بخشی از انگلستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی مثل دلار نامحدود هستند؛ دیگر این که در بحث پول دیجیتال در سیستم اقتصادی نیز دو حالت مطرح است گاهی ما سیستم متمرکزی داریم که یک سازمان و بانک و کشور و دولت پولی را چاپ می‌کند و خود پشتوانه می‌شود ولی در مقابل آن سیستم دیگری وجود دارد که ما یک ارگان و سازمان به‌عنوان پشتیبان نداریم که ارزهای دیجیتال از این قسم هستند.

دیدگاه تان را بنویسید