به گزارش جماران؛ حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«امروزه نتیجه تحقیقات در حوزه ی «روانشناسی موفقیت»نشان میدهد که یکی از بزرگترین پیش شرطهای موفقیت انسان در زندگی، پذیرش مسئولیت و نتایج اعمال خود میباشد. انسانهای موفق می دانند که هر آنچه تصمیم گرفته اند، تصمیم و انتخاب آنان بوده است و بدیهی است که هر عملی هم نتیجه ای در بردارد. در اینصورت شخص با پذیرش تبعات و نتیجه عمل خود با صداقت و فروتنی به تلاش برای رفع ایرادها و عواقب اقدامات خود می پردازد و از تکرار اشتباهات و خطاهای خود در آینده جلوگیری می کند. دیگران هم وقتی چنین روحیه ای را در شخص می بینند به یاری او می شتابند. اما بر عکس انسانهای ضعیف هنگام روبرو شدن با سختیها و نتایج ناخوشایند تصمیمات خود، جرأت پذیرش آن نتایج را ندارند و بسرعت به فکر یافتن یک منبع و دلیلی(چون اعضای خانواده، اعضای جامعه، و یا حکومت) برای سرزنش عواقب منفی اعمال خود هستند.  

در سطح اجتماعی نیز ما روزانه در جامعه خود با ناهنجاریهای زیادی روبرو هستیم، چه ناهنجاریهای رفتاری و شخصیتی و اخلاقی که به تخریب بسیاری از بنیادهای خانواده و جامعه انجامیده است. عواقب این ناهنجاریها امروز بصورت اختلافات خانوادگی، جدایی، اعتیاد، کلاهبرداری، منفعت جویی، تحقیر و بی تفاوتی در برابر ارباب رجوع، مفاسد اجتماعی، تقلب، کم فروشی تا تخریب محیط زیست پدیدار شده است. اما نکته آنجاست که تک تک افراد جامعه ی ما حاضر نیستند سهم شخصی خود را در قبال این ناهنجاریها بپذیرند و با هدف قرار دادن منبعی برای سرزنش، خود را از عواقب این ناهنجاریها مبرا می دانند. این باعث میشود که اشخاص با هدف قرار دادن دیگران بعنوان مسئول خطاها و اشتباهات، حتی خود را در هاله ای از قداست قرار دهند و حتی خود را در پایمال کردن حقوق دیگران محق هم قلمداد کنند! و این خود از نشانه های انحطاط جامعه است. 

همانقدر که در دست یافتن به قله های موفقیت شخصی، پذیرفتن مسئولیت ناهنجاریها در رفتار و اقدامات هر یک از ما در اشتباهات و خطاهای خود ضروری است، نتیجه تحقیقات توسعه نیز ثابت می کنند که تا زمانی که تک تک افراد جامعه سهم خود را در توسعه کشور ایفا نکرده و برای اصلاح ناهنجاریها تلاش نکنند، هیچ برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور نیز به اهداف مورد نظر نخواهد رسید.  

امروز روز عرفه است و در این دعا نیز ما با خلوص نیت، ضمن پذیرش اشتباهات خود و پذیرفتن مسئولیت خود در ارتکاب این خطاها از خداوند می خواهیم که ما را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار دهد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.