به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی، حقوقدان، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«صریح و بی پرده می نویسم. تلویزیون بی بی سی فارسی در جهت مباح سازی تحریم ها و تجاوز نظامی به ایران حرکت می کند . این یعنی تبلیغ خشونت . یعنی تبلیغ و تشویق جنگ . خط خبری بی بی سی فارسی به شکلی چیده می شود که در آن با طرح پرسش و گفتگو در مورد خوبی و بدی مداخلۀ نظامی در ایران ، اصل این موضوع را زیر سؤال می برد که مداخلۀ دولتها در امور یکدیگر ، طبق ساده ترین اصول حقوق بین الملل ممنوع است ، چه رسد به مداخلۀ نظامی . این یعنی یک تبلیغ جنگ و خشونت علیه یک ملت که این نفرت انگیزترین کاری است که شرافت روزنامه نگاری را لکه دار می کند . این کاری است که بی بی سی فارسی دارد انجام می دهد . 

در تمام اسناد مربوط به اخلاق حرفه روزنامه نگاری ، خودداری از ترویج خشونت و خودداری از حمایت از جنگ طلبها و خودداری از تشویق مداخله های نظامی ، از اصول قطعی است . 

اگر روحانی در مقابله با کارهای غیرقانونی دولت آمریکا و شخص ترامپ چیزی می گوید ، قطع نظر از اینکه بلحاظ تحلیلی شیوۀ سخن او را بپسندیم یا نه ، او در مقام دفاع از حاکمیت ملی کشور و دولت متبوعش حرف می زند . 

اما همه تهدیدها و کارهای ترامپ و دولت آمریکا ، مداخله در امور دولت ایران  و تجاوز طلبانه و مغایر با حقوق بین الملل است . 

ممکن است کسی با نظام ایران مخالف باشد ، اما این مخالفت نمی تواند مجوزی برای تجویز دخالت دولت بیگانه در امور ایران باشد . 

تلویزیون بی بی سی فارسی اما به روشنی مهمترین و ابتدایی ترین اصول اخلاق حرفه ای را کنارگذاشته و به مروج مداخله های غیرقانونی امریکا ، وحتی تجاوز نظامی بدل شده است . 

بی بی سی فارسی خوب است بگوید اگر یک بریتانیایی ی غیر آن بیاید و از تجاوز نظامی یک دولت به انگلستان بگوید ، جامعه و دولت و تلویزیون بی بی سی چه خواهند گفت و با او چه خواهند کرد.

اما در مقابل تریبونی شده است برای کسانی از ایرانیان مقیم خارج که تمام قد ، و حتی بیش از یک آمریکایی خواستار تحریم و مداخلۀ نظامی آمریکا علیه ایرانند . همه جوامع به کسانی که در جت ایجاد خشونت و خونریزی و چیزهایی مثل تحریم علیه کشور خود با دولت دیگری همکاری می کنند ، لقب " خائن " و بدتر از آن می دهند . 

این یک قاعدۀ مسلم است که آزادی عقیده و آزادی بیان هیچگاه شامل آزادی برای جنگ طلبی و آزادی ترویج خشونت و آزادی تمهید و ترویج فقر و گرسنگی و مرگ نمی شود . اما بی بی سی فارسی زیر نقاب آزادی بیان مشغول به همین کار است .  

کاری که بی بی سی دارد می کند  لکۀ  سیاه تازه ای بر دامان آزادی بیان و آزادی رسانه است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.