صرفنظر از ارزیابی و تحلیل های مختلفی که از رد کلیات لایحه بودجه ۹۷ توسط مجلس در محافل مختلف و افکار عمومی انجام می شود انگیزه های غیر واحد مخالفین در به زمین زدن لایحه دولت از طیفهای مختلف سیاسی مجلس نیاز به واکاوی دقیق دارد.

به گزارش جماران؛ علیرضا رحیمی، نماینده مردم در تهران در مجلس شورای اسلامی، در کانال تلگرامی خود نوشت: 

روز گذشته کلیات لایحه بودجه ۹۷ توسط مجلس رد شد. گفته شده رد کلیات لایحه بودجه در مجلس بی سابقه بوده است.

شخصا با کلیات لایحه بودجه ۹۷ موافق بودم اگر چه در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق موارد متعددی برای جرح و تعدیل در قالب اصلاح یا جایگزینی یا حذف و یا الحاق وجود داشت.

یکساعت قبل از جلسه علنی دیروز فراکسیون امید اخرین جلسه بررسی لایحه بودجه ۹۷ را تشکیل داد و پس از بحثهای مخالفین و موافقین با رای خوبی کلیات لایحه در فراکسیون تصویب شد. 

علاوه بر جلسات کمیته اقتصادی فراکسیون،  لایحه بودجه ۹۷ طی ۴جلسه با حضور اقایان نوبخت (رییس سازمان برنامه ریزی کشور) تاجگردون (رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷) و اساتید و کارشناسان برجسته اقتصاد و بودجه (خارج از دولت و مجلس) بطور جداگانه و مبسوط مورد رسیدگی فراکسیونی قرار گرفته بود.

دکتر عارف در جلسه فراکسیون قبل از رای گیری در جمع بندی نهایی تاکید داشت که میتوانیم با کلیات موافق باشیم و نظراتمان را در تبصره ها و ردیفها و جزییات لایحه اعمال کنیم.

در صحن، ضمن صحبت با دکتر لاریجانی و تذکر نسبت به لابیهای وسیع برخی نمایندگان برای رای منفی به کلیات لایحه از موضع مثبت ایشان نیز مطلع شدم.

ده دقیقه قبل از زمان رای گیری تلاش آشکار نمایندگانی که عضو هیات رییسه مجلس و نزدیک به دکتر لاریجانی بودند برای جلوگیری از تصویب کلیات تعجب برانگیز بود. با تک تک نمایندگان صحبت ودرخواست رای منفی داشتند.

گوشه ای از مجلس چند تن از نمایندگان امیدی پس از همفکری فیمابین نیز برای رای منفی به کلیات (علیرغم مصوبه جلسه صبح فراکسیون) تلاشی آشکار آغاز کردند. 

بیش از پنج نفر برای رای منفی به بنده مراجعه و صحبت داشتند اما شخصا بدلیل اینکه تغییری در ترکیب کمیسیون تلفیق اتفاق نمی افتاد و ایده ای نو هم برای تغییر اساسی در مصوبات نهایی آن کمیسیون وجود نداشت با رای منفی به لایحه موافق نشدم.

مخالفت با دولت برای ترمیم مناسبات با نمایندگان و فراکسیون ها و دادن باصطلاح کارت هشدار به دکتر روحانی و وزرا از اهم انگیزه های سیاسی مخالفین لایحه بود که البته در نوع خود برای مخالفت با کلیات لایحه اصلا قانع کننده و وارد نبود.

همزمان برخی نمایندگان استان کرمان و لرستان در حال امضای استیضاح وزیر آموزش و پرورش بودند دلیل را که سئوال کردم گفتند وزیر آموزش و پرورش میخواهد مدیر کل موفق اموزش و پرورش استان را تغییر دهد گفتم هنوز که تغییر نداده است گفتند بلاخره باید جلوگیری کنیم.

همزمان برخی نمایندگان مستقلین و ولایی لابی وسیعی را در طول نطق مخالفین و موافقین شکل داده بودند تا مانع تصویب کلیات شوند.

در خصوص موضع دکتر لاریجانی برداشتهای متناقضی در حمایت یا مخالفت ایشان با کلیات لایحه شکل گرفته بود که آخرالامر برای ما هم روشن نشد.

شخصا معتقدم همه دلایل بودجه ای مخالفان (اعم از ایراداتی که به دولت یا کمیسیون تلفیق داشتند)  در فرایند قانونگذاری در صحن قابل اصلاح و اعمال بود و ضرورتی برای مخالفت با کلیات لایحه وجود نداشت.

صرفنظر از ارزیابی و تحلیل های مختلفی که از رد کلیات لایحه بودجه ۹۷ توسط مجلس در محافل مختلف و افکار عمومی انجام می شود انگیزه های غیر واحد مخالفین در به زمین زدن لایحه دولت از طیفهای مختلف سیاسی مجلس نیاز به واکاوی دقیق دارد تا شناخت بیشتری از مناسبات دولت و مجلس و نیز انگیزه های فردی نمایندگان حاصل شود.

این مهم قطعا ظرفیت انجام نظرسنجی پژوهشی بمنظور کشف و تحلیل انگیزه رای نمایندگان در مهمترین لایحه دولت در اولین سال برنامه ششم و دولت دوازدهم را خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.