ماده اولیه هر تحلیل و تفسیر از هر واقعه ای " اطلاعات " است. اگر از آن واقعه اطلاعات کافی وجود نداشته باشد، تفسیر و تحلیلها بیهوده و بی مایه و ذهنی خواهند بود. الان تقریباً اطلاعات دقیق و مناسبی از تظاهرات پراکنده امروز چند شهر ایران در دست نیست.

به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی در کانال تلگرامی خود در خصوص خبرها و تفسیرها از تظاهرات در چند شهر ایران نوشت:

لااقل در ایران تلگرام و فضای مجازی بیش از انکه دانایی تولید کند ، گاهی به توهم دانایی کمک می کند . بعضی وقتها هم بیش از اینکه به گردش اطلاعات کمک کند ، همهمه خبری می آفریند. در تظاهرات پراکنده در بعضی شهرهای کشور ، خیلی از چیزها هنوز نامعلوم است . مثلاً تظاهر کنندگان چند نفر بوده اند ؟ واقعاً در چند شهر تظاهرات شده است ؟ کیفیت تظاهرات چه بوده؟ در کجاها نیروهای پلیسی و امنیتی چه مواجهه ای با تظاهرکنندگان داشتند ؟ اگر یک خبر با روایتها و تصویرها متعدد زیاد منتشر  شود ، به معنای ان نیست که خود آن خبر گسترده وبزرگ  بوده است. مثلا از یک واقع 100-200 نفر عکس یا خبر می کذارند. بعضی هم اصلاً منبع نشاندار و معلومی ندارند . وقتی از یک خبر این تعداد روایت دیده می شود ، تصور می شود خبر خیلی بزرگ و وسیع بوده است . محیط تلگرام می تواند با انتشار وسیع روایتهای مختلف از یک خبر ، آن را در چشم مخاطب بزرگ جلوه دهد . چنین وضعیتی موجب می شود همه تصور کنند آن واقعه خیلی بزرگ بوده یا آنها همه چیز را می دانند و دیده اند و مطلع اند . سپس در کوتاهترین زمان انبوه واکنش ها تفسیرها و تحلیل ها شروع می شود . تلگرام و اینستاگرام و توئیتر امکان می دهد که تحلیلها و تفسیرهای فراوان ، به سرعت به اخبار اضافه شوند . اضافه شدن تحلیل ها و واکنش های شبه تحلیلی به اخبار ، بطور اجتناب ناپذیر و ناخواسته ، هم به تشدید وضعیت آگراندیسمانی کمک می کند و هم بر تصور دانایی ، هم افزایش غیرقابل شمارش تفسیرها . این هم افزایی ها در کنار هم منجر به یک سردرگمی خبری و تحلیلی می شود که مثل هر سردرگمی دیگر ، اضطراب تولید می کند.

ماده اولیه هر تحلیل و تفسیر از هر واقعه ای " اطلاعات " است . اگر از آن واقعه اطلاعات کافی وجود نداشته باشد ، تفسیر و تحلیلها بیهوده و بی مایه و ذهنی خواهند بود. الان تقریباً اطلاعات دقیق و مناسبی از تظاهرات پراکنده امروز چند شهر ایران در دست نیست . همهمه خبری موجود تلگرامی هم نمی تواند تصویری دقیق ارائه کند . با این حال فضای تلگرام پر شده است از انواع تحلیل ها و راهنمایی ها که اکثراً هم به نوعی تقریباً قطعی تصوراتی را عرضه می کنند . تحلیل و تفسیری که مستند به اطلاعات کافی از یک واقعه خبری نباشد ممکن است تصویرهای غلطی از واقعیت ، یا واقعیت های پنهان ارائه کنند و همه سردرگم شوند.

در میان همهمه خبری و  خصوصاً با ضعف مفرط رسانه های رسمی ، کسانی که به عنوان فعال سیاسی یا رسانه ای یا مدنی شناخته می شوند ، اگر بجای تحلیل های زودرس و فوری که به دلایل پیش گفته چندان هم متکی به وقایع واقعی شاید نباشند ، تلاش کنند بر اساس تجربه عملی و شناخت خود از مسائل کشور قبل از تحلیل ،  با پایش و پالایش خبرها ، خبرهای درست را استخراج کنند و در اختیار مردم قرار دهند ، کمک خیلی بیشتری می توانند به مردم بکنند .  این کار با کمی صبر و حوصله امکان پذیر  و مفیدتر است. اجازه دهید اول ببینیم چه خبر است .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.