صندوق‌های ما خاصیت خود را از دست داده‌اند و در واقع دچار از بین رفتگی منابع شده‌اند. به این علت که توانایی پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارند.


به گزارش جماران، اکبر ترکان در صفحه اینستاگرامی خود بخشی از مصاحبه اش با روزنامه آرمان را قرار داد و نوشت:

هر سال در لایحه بودجه در هزینه‌های جاری دولت، افزایش چشمگیری در ارقام پرداختی به بازنشستگان صورت می‌گیرد، در حالی که این پرداختی‌ها باید از سوی صندوق‌های بازنشستگی باشد. علت ایجاد این بار مالی برای دولت چیست و چه راهی برای مدیریت و یا توقف آن وجود دارد؟
قاعده این است که صندوق‌های بازنشستگی از محل کسوراتی که فرد شاغل در دوران مسئولیت کاری خود، پرداخت کرده است، از همان منابع نیز حقوق خود را دریافت کند اما این در حالی است که باید بگویم که صندوق‌های ما خاصیت خود را از دست داده‌اند و در واقع دچار از بین رفتگی منابع شده‌اند. به این علت که توانایی پرداخت حقوق بازنشستگان را ندارند.
چرا این توانایی را از دست داده‌اند؟
چون در سنوات گذشته، از روی احساسات و دلسوزی کارشناسی نشده، تصمیماتی را اتخاذ کرده‌اند که آنها را از حالت صندوق خارج کرده است. طوری که امروز هر یک نفری که در صندوق‌های ما، کسورات پرداخت می‌کند؛ به‌طور متوسط ۱۹ سال کسورات می‌دهد و همچنین به‌طور متوسط ۳۹ سال دریافتی دارد، این کاملا نشان می‌دهد که سیستم یک شرایط غیر عادی و غیرعقلانی دارد. چرا افراد باید ۱۹ سال کسورات بدهند؟ مگر نباید ۳۰ سال کسورات پرداخت شود؟ حتی بعضا می‌بینیم در برخی از کشورهای جهان ۳۵ تا ۳۷ سال نیز کسورات پرداخت می‌کنند. به دلایل مختلف، ما در طی سنوات گذشته با تصویب پاره‌ای از قوانین عجولانه، بخشودگی‌های عجیبی را لحاظ کردیم. آمدیم و بسیاری از مشاغل را در ردیف مشاغل سخت و زیان آور تعریف کردیم. در حالی که پیش از این مشاغل سخت و زیان‌آور تعاریف خاص خود را داشتند و ما با تعدد بخشی به این مشاغل، بخشی از مشاغل را در پوشش مشاغل سخت و زیان‌آور تعریف می‌کنیم و افراد حداکثر پس از ۲۰ سال بازنشسته می‌شوند. پس این دسته از افراد به‌طور متداول کسورات خود را پرداخت نمی‌کنند. همچنین بخشودگی‌هایی را تعریف کرده‌ایم که مثلا گفته عشایر، قالیبافان، نجارها و درودگران، رانندگان و بخش‌های بسیار دیگری از مشاغل را دولت تقبل کرده است که حق کسورات را پرداخت کند، کسورات سهم کارفرما برعهده دولت است. دولت هم که به صندوق‌ها مدام می‌گوید پولی ندارد که بخواهد پرداخت کند و این می‌شود بدهی ۱۴۰هزار‌میلیارد تومانی دولت به صندوق تامین اجتماعی، تازه این فقط یک فقره از بدهی‌های دولت به صندوق‌هاست، در واقع دولت و مجلس تخفیفاتی را بدون ارزیابی و محاسبه اعمال کرده‌اند که در سنوات گذشته این بدهی را به دولت تحمیل کردند و در این شرایط نه دولت راه پس دارد و نه راه پیش، این رویه نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.