ایشیگورو که متولد ژاپن اما بزرگ شده ی انگلیس است آثار مهمی بویژه در این سه دهه تالیف کرده است که علاقمندان بسیاری دارد ولی کتاب زیبای "باقیمانده ی روز" مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

به گزارش جماران؛ حمید بعیدی نژاد در کانال تلگرام خود نوشت:

امسال جایزه ی نوبل ادبیات به آقای ایشیگورو نویسنده ی انگلیسی و مولف کتاب معروف "باقیمانده ی روز" تعلق گرفت که چون این اثر برای کتابخوانهای ایرانی آشناست، مایل بودم که مطلبی در مورد آن بنویسم که بعلت اشتغالات زیاد به تاخیر افتاد. آقای ایشیگورو که متولد ژاپن اما بزرگ شده ی انگلیس است آثار مهمی بویژه در این سه دهه تالیف کرده است که علاقمندان بسیاری دارد ولی کتاب زیبای "باقیمانده ی روز" مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و خوشحالیم که این کتاب چندین سال است به فارسی هم ترجمه شده است. 

این کتاب داستان سرپیشخدمتی است که تمام زندگی خود را با شرافت و صداقت کامل، وقف خدمت تمام وقت به لرد دارلینگتون و میهمانان وی در خانه ی اشرافی او در ناحیه آکسفورد نموده است. او طی این دوران برای پیشبرد بهتر کار، از تمام خواسته های شخصی خود در زندگی چشم پوشیده است، نه تنها تشکیل خانواده نداده بلکه هر جا تعارضی میان کار و نیازهای روحی و احساسات شخصی او پیش آمده است کار را انتخاب کرده است. حتی وقتی پدرش که تنها کس او در زندگیست در حال مرگ میباشد، هر چند با ناراحتی و با چشمانی گریان، اما وظایف خود در یک جلسه مهم امتناع نمی کند. او هیچگاه از  این انتخاب خود در زندگی پشیمان نبوده بلکه این را همواره باعث افتخار خود میدانست که از این طریق سهم هر چند اندک ولی مهمی در بهبود شرایط کشور خود برداشته است.

اما در مسافرتی که سه سال بعد از درگذشت لرد قبلی و ورود مالک جدید خانه برای او پیش می آید، وی با مسائلی مواجه میشود که او را نسبت به شخصیت لرد دارلینگتون مردد می کند و بدین وسیله تمام تلاشهای صادقانه و فداکارانه ی او نیز بنوعی زیر سؤال رفته و بنوعی هویت او در معرض خطری اساسی قرار میگیرد. کتاب بدینصورت رنگ فلسفی بخود می گیرد و قصد دارد به چالشهای مهمی که برای سرپیشخدمت بوجود می آید پاسخی درخور بدهد. آیا او تمامی عمرش را باخته است؟ آیا وفاداری و ایفای وظیفه توأم با صداقت، اساسا هدفی درست است؟ و بعد اینکه چنین فردی که با این بحران مواجه شده است، از این به بعد باید چه کند؟ و اینکه اصولا هدف فرد در زندگی اجتماعی باید تابع چه اصولی باشد؟

زندگی این سرپیشخدمت البته استعاره ای از شخصیتهای متفاوت در هر اجتماع  و نقشهای مختلف اجتماعی آنهاست. این سؤالات اساسی میتواند در مسیر زندگی هر کسی که عمری با وفاداری کامل به شخص، شرکت، سازمان، دولت، کشور و یا حتی مجموعه ی اعتقادات شخصی زندگی کرده است پیش بیاید و  اگر آقای ایشیگورو در کتاب خود به این سؤالات پاسخ داده است. مطالعه این کتاب خوب را به علاقمندان توصیه می نماید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.