یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کانال تلگرام؛

مشورت و رایزنی در مدیریت و گزینش رایزن شایسته

به گزارش جماران مصطفی دلشاد تهرانی در کانال تلگرامی خود نوشت

بسم الله الرحمن الرحیم 

امیرمؤمنان علی (ع) دربارۀ مشورت و رایزنی در مدیریت و گزینش رایزن شایسته ، چنین فرموده است :

«وَ لاَ تُدْخِلَنَّ فِی مَشُوِرَتِکَ بَخِیلاً یَعْدِلُ بِکَ عَنِ الْفَضْلِ، وَ یَعِدُکَ الْفَقْرَ، وَ لاَ جَبَانًا یُضَعِّفُکَ عَنِ الاَْمُورِ، وَ لاَ حَرِیصًا یُزَیِّنُ لَکَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ، فَإِنَّ الْبُخْلَ وَالْجُبْنَ وَ الْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى یَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللّهِ.»

هرگز در [ گروه ] رایزنى خود بخیل را در میاور که تو را از فرون بخشى بازمى گرداند، و از نیازمندى مى ترساند؛ و نه ترسو را که تو را از انجام دادن کارها سست مى گرداند؛ و نه آزمند را که حرص ستمگرى را برایت مى آراید؛ زیرا بخل و ترس و آزمندى سرشت هایى جدا جداست که فراهم آورندۀ آن ها بدگمانى به خداست.

دقّت در گزینش رایزن شایسته نشانه خردمندى و توانایى در اداره امور است؛ و بدین منظور از مشورت با کسانى که شایستگى هاى لازم را ندارند به جدّ باید پرهیز شود؛ و از این روست که امام على (ع) با بیانى تأکیدى از مشورت با چنین کسان نهى کرده است .

در این سخن  امام سه کس را نام برده و از مشورت با آنان پرهیز داده و دلیل آن را نیز بیان کرده است.

اوّل : بخیل

لازمه مدیریت انسانى پرهیز از هرگونه تنگ نظرى و بخشش گریزى است، و آنان که حکومت و مدیریت را [ بدون تدبیرورزى ] با توجیهاتى چون نیازمند شدن از فرون بخشى و رسیدگى به مردمان و اداره شوندگان بیم مى دهند، حکومت و مدیریت را از مهم ترین پشتوانه اش، یعنى مردم و اداره شوندگان دور مى سازند.

دوم : ترسو

مشاوران ترسو، زمامداران و مدیران را از تصمیم ها و اقدام هایى که لازمۀ آن شجاعت است بازمى دارند و مانعى جدّى در پیشبرد حکومت و مدیریت مى گردند.

سوم : حریص

آنان که گرفتار آزمندى اند، زمامداران و مدیران را به بیمارى خود مبتلا مى سازند و آنان را در دام حرص شدید فرومى برند و به خودخواهى، امتیازجویى، چپاولگرى و زراندوزى مى کشانند.

این ویژگى ها هرچند سرشت هایى جدا جدایند، امّا منشأ همه آن ها بدگمانى به خدا و فهم نادرست از هستى و زندگى و زمامدارى است .

امیرمؤمنان على (ع) با برشمردن این سه ویژگى، نمونه هایى به دست داده است تا زمامداران و مدیران توجّه یابند که چه گروه هایى نباید در دایرۀ مشاوران قرار گیرند؛ و البتّه چنین کسان منحصر به همین سه گروه نیستند و بیان امام (ع) افادۀ حصر نمى کند، بلکه اشخاص دروغگو، جاهل، احمق، بى پروا، ریاکار ،  کوته بین، بى تجربه، و کسانى که زمام احساس خویش را در دست ندارند و مانند این ها ،  شایستگى ندارند تا با آنان مشورت شود، چنان که در بیانات امیرمؤمنان علی (ع) به همۀ این ها توجّه داده شده است . 

خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامۀ مالک اشتر و بهره گرفتن از آن در میدان عمل را عنایت کند . إن شاء الله

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.