به گزارش جماران ، اکبر ترکان در اینستاگرام خود نوشت: «جمعه؛اخیرا مرورى داشتم بر اینکه نقطه آغاز دیپلماسى ایران از کجا بوده است؛

اولین انتصاب براى امورخارجه کشورمان توسط فتحعلیشاه قاجار انجام شد. بعد از آن تبدیل شد به دفترى براى امور قُربا یا بیگانگان و به تدریج این دفتر بزرگتر شده و تبدیل مى شود به وزارت امورخارجه.

در دوران تاسیس تاریخ دیپلماسى تا امروز اتفاقات و پیمان هاى مختلفى بین ایران و دیگر کشورها منعقد شده است. پیمان هایى که پس از وقوع جنگ ها در دوره قاجاریه اتفاق افتاد، پیمان هایى که با همسایگان اتفاق افتاد تا قراردادهاى نفتى که دوره پایانى عصر قاجاریه است یعنى قرارداد"دارسى" در سال 1280ش، که همزمان با مشروطیت است. قراردادهاى بعدى قراردادهاى نفتى بودند که عملا پیچیده ترین آثار را در اقتصاد ایران گذاشتند و اتفاقات دیپلماتیک دیگرى که در دوره رضاخان و پسرش افتاد...

پس از پیروزى انقلاب اسلامى، درخشان ترین قرارداد بین المللى که تاکنون منعقد شده "برجام" است و لذا آثار بسیار مهمى در معرفى صحیح چهره عقلانى جامعه اسلامى و چهره اى که با جهان تعامل دارد و مسائل مشترک و منافع ملى کشور را حفظ کرده، در قالب برجام به وقوع پیوست.

نتایج اقتصادى برجام در اولین قدم این است که ما از فشارهاى تحریمى که ما را در صادرات نفت محدود کرده بود و صادرات نفت ایران را از 2.3میلیون بشکه در روز تا یک میلیون بشکه در روز کاهش داده بود به تولید بالاى دو میلیون بشکه صادرات در روز بازگرداند که این از نظر اقتصادى بسیار حائز اهمیت است.

فشارهاى مختلف دیگرى مثل فروش نفت و واریز پول آن به حساب هایى که اراده ما بر آن حساب ها حاکم نبود. این وضعیت امروز تغییر کرده و ما بر درآمدهاى ارزیمان تسلط داریم و هر طور که قوانین کشورمان اجازه مى دهد مى توانیم روى آن تصرف کنیم. این مهمترین حرکت بود تا رسیدیم به اینکه سهمیه مان را در بازار نفت که بعضى همسایگان خورده بودند از حلقوم آنها درآوردیم و توانستیم مطابق سهمیه مان در اوپک نفت بفروشیم، پتروشیمى هایمان را صادر کنیم و درآمدهاى آن را در اختیار صاحبان این درآمدها قرار دهیم. فشارهاى ظالمانه اى مثل محرومیت از بیمه، محرومیت از پهلوگیرى در بنادر دنیا، محرومیت از کشتى رانى در آبهاى دنیا که بر علیه ما اعمال شده بود، همه خاتمه یافته و ما به شرایط عادى برگشته ایم.

و این بزرگترین دستاورد دولت"تدبیر و امید" است و خود آقاى دکتر روحانى به این مى گوید: آن چیزى که گفته شد؛

"چرخ هاى اقتصاد کشور بچرخد، سانتریفیوژ هم بچرخد".

ششم اسفندماه1395»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.